Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Se upp med fläktlösa diskar, annars kan det gå som för många Lacie-diskägare…

Vad är det som har hänt med Lacie-diskägare? Jag har en Lacie-disk, vad är det som kan hända då? Går de sönder?

Ett av problemen är att det är rena lotteriet att köpa en LaCie-disk. Du vet aldrig vad du får, de köper de fabrikat av diskar de får tag på för tillfället (och förmodligen då inte de dyraste...) och stoppar i sina chassin. Bland annat köper de Hitachi. Och det är diskar som jag inte rekommenderar om jag säger så...

Ett annat problem är att de generellt inte gör det de gör själva med kvalitet i högsätet. De satsar på design i första hand.

Jag har till exempel en LaCie-brännare, som jag sparat för att visa som avskräckande exempel, där knappen på höljet för att få ut släden inte ens hade fýsisk kontakt med den "inneboende" lagringsenheten av ett annat udda fabrikat, det gick alltså inte att få ut utan att peta upp luckan med ett vasst föremål och sedan treva efter knappen på brännaren som satt innanför. Inskickades för garantireperation (något förenklat för att göra en lång historia kort) och "reparerades" genom att man klistrat dit en självhäftande gummibit som hängde på trekvart innanför höljet för att försöka få det att fungera - en stund tills den trillade loss...

Gissningsvis var (det designade...) höljet gjort för en annan brännare och sedan hade de bara kastat in något annat de fått tag på utan att bry som om att kolla att det fungerade. Och när skräpet sedan kom in för garantiåtgärder så gällde det bara att bli av med problemet så snabbt som möjligt, oavsett om det skulle fungera på sikt eller inte...

Det är några av en rad exempel och enligt mina och andras erfarenheter LaCie i ett nötskal.

Redigerat av Violiner
Postat

Hmm, LaCie verkar nog inte så bra. :S Ska se till att int eskaffa någon sådan. Det lutar just nu väldigt skarpt åt en WDMyBook FW400/USB2 Premium Edition 160gb, alternativt något mer mindre.

Postat

Har numera fyra bekanta Lacie-ägare vars diskar pajjat. Det har varit allt från kontrollerkortet till att HDn faktiskt gått sönder. Försökte rädda en här idag men det är nog kört. Jag känner dessvärre ingen Lacie-ägare vars disk fungerar längre.

Verkar ärligt talat vara den värsta dyngan som går att köpa för pengar.

Postat

Åter till en obesvarad mindre fråga:

om man "kör ett program från en extern hårddisk", innebär det helt enkelt att man installerar programmet på den externa hårddisken?

Postat

Program ”körs” från RAM-minnet men kan installeras varsomhelst (om man inte syftar på virtuella instrument som Ivory och liknande som ”streamar” från disken kontinuerligt).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.