Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om jag letar efter en FW400/USB2-hårddisk som skall fungera bra till Protools. Hur mycket minne är det troligt att man behöver?

Jag har försökt söka efter detta, men det är lite bökigt med alla individuella förkortningar och särskrivningar.

För övrigt hittar jag ingenstans hur mågna FW/USB-portar det finns på en Macbook. EDIT: Hittat, men det var relativt svårt på Applestore.

Redigerat av Hemluth
Annons
Postat

Du menar att det inte gör någon skillnad vid inköp av hårddisk om man sannolikt kommer förbruka 700gb elelr 20 gb? Jag har personligen svårt att fylla upp en 260gb-hårddisk även om jag har datorn full med skit.

Postat
Du menar att det inte gör någon skillnad vid inköp av hårddisk om man sannolikt kommer förbruka 700gb elelr 20 gb? Jag har personligen svårt att fylla upp en 260gb-hårddisk även om jag har datorn full med skit.

Aha, sorry, har bihåleinflamation 😕 . Trodde du menade typ hur mycket RAM-minne som behövdes. Syna dina nuvarande och framtida behov så klarnar det nog.

Postat

Fast jag tänkte mest om det var någon som köpt en hårddisk för samma ändamål som jag och varit nöjd och kunnat ge en rekomendation. 😕

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Sök mest GB/€ så hittar du din vinnare. Det är exakt så mycket utrymme du behöver.

Postat
Sök mest GB/€ så hittar du din vinnare. Det är exakt så mycket utrymme du behöver.

Det är ingen bra idé tycker jag. Ska man jobba mycket mot disken måste den hålla en viss kvalité. Främst måste låda leda bort värmen ordentligt. Sen håller olika controllers olika hastigheter. Dessutom varierar diskarna i stabilitet.

Firewire kostar ju också lite extra men det är det lätt värt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Det är ingen bra idé tycker jag. Ska man jobba mycket mot disken måste den hålla en viss kvalité. Främst måste låda leda bort värmen ordentligt. Sen håller olika controllers olika hastigheter. Dessutom varierar diskarna i stabilitet.

Jaja, poängen var: välj skiva, och applicera sen min algoritm för att välja STORLEKEN. Det finns tyvärr såna som köper 40GB och 60GB (interna) skivor, vilket ju är idioti. Samma gäller för externa, med viss modifikation (skall du köra buspower och ha ministorlek för flygplansbruk etc gäller ju pytteskivor fortfarande).

Så, halvera inte skivstorleken bara för att spara några euro. Och dubbla inte skivstorleken från min algoritm heller, för den dagen du behöver den mängden skiva har den redan kommit ner i pris.

Men, välj bra och pålitlig skiva, det är en bra utgångspunkt i sammanhanget.

Postat
Så, halvera inte skivstorleken bara för att spara några euro. Och dubbla inte skivstorleken från min algoritm heller, för den dagen du behöver den mängden skiva har den redan kommit ner i pris.

Då är vi överens :rolleyes: Trodde du menade att man skulle köpa billigaste möjliga och att det inte är någon skillnad.

Postat

Lite av anledningen till att jag startade den här tråden var för att ta del om andra människors erfarenheter om detta.

Postat (redigerat)
Sorry, är tydligen blind.

Vart i Sverige köper man förslagsvis dessa?

De flesta datorbutiker har dem. Kolla prisjakt.nu.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

Hmm, WDMyBook-sidan tycks ligga nere, är deras Premium Editions Firewire400/USB2? Jag lyckas bara få fram rotationshastigheten.

Och mått och sådant? Är de portabla eller stora klumpar?

Redigerat av Hemluth
Postat

Ja de är FW400/USB2. Pro har även FW800, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Tja, som alla 3,5" externa diskar så tar de ju lite plats, och du har en strömadapter att släpa på med. Är man ute efter något väldigt portabelt så är det ju en 2,5" disk man ska titta på.

Postat

Hur stora är de egentligen? 3,5:orna alltså? Tror du det fungerar eller blir det för klumpigt i portabla sammanhang?

Postat

Det är ju inget man slänger ner i ytterfacket på laptopväskan precis. Men gigantiska är de ju inte heller.

Här är stoleken på MyBook

Height 172.2 mm (Max)

Length 143 mm (Max)

Width 56.7 mm

Weight 1.32 kg

Postat
Se upp med fläktlösa diskar, annars kan det gå som för många Lacie-diskägare…

Passiv kylning är inte alltid dålig kylning.

Lacie är skräp.

Postat

Passiv kylning är inte alltid dålig kylning.

Lacie är skräp.

Kunde inte sagt det bättre själv... 😱

Postat
Det är ju inget man slänger ner i ytterfacket på laptopväskan precis. Men gigantiska är de ju inte heller.

Här är stoleken på MyBook

Height 172.2 mm (Max)

Length 143 mm (Max)

Width 56.7 mm

Weight 1.32 kg

Hmm, så kusligt stort var itne det där, det skall nog fungera.

Och skall man anta av den senare debatten att inte dessa diskar låter som rena diskot så fort man kör igång dem?

Postat (redigerat)

Jag har en sån Gigasmart som du länkade till ovan, fast en 250Gb. Den har funkat jävligt bra. Fast det gör ju allt tills det går sönder :rolleyes:

Edit: Min klarar nog FW800 också när jag tänker efter..

Redigerat av kartan
Postat

Vad är det som har hänt med Lacie-diskägare? Jag har en Lacie-disk, vad är det som kan hända då? Går de sönder?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har 3 olika Lacie, som sagt, så länge det funkar har man inga problem. Jag har inte haft några problem (1xPorsche, 2xbrick).

Postat

Många äro de Lacie-diskar som havererat. Problemet är att de inte hållt sig till en modell av disk och vissa blir helt enkelt för varma om man kör hårt med dem (vilket vi musiker har en tendens att göra...)

Postat (redigerat)
så länge det funkar har man inga problem.

haha 😕

för övrigt så köpte jag en egen WD usb2/FW400 förra veckan. funkar cp-bra.

man kan lägga in en patch så att den går att köra på mac också om man vill.

och även göra så att man kan byta den mellan pc/mac om man skulla ha behov av det.

mvh!

Redigerat av coxen
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Problemet är att de inte hållt sig till en modell av disk och vissa blir helt enkelt för varma om man kör hårt med dem (vilket vi musiker har en tendens att göra...)

Jag ser situationen. Jag kör dock endast backups och site-to-site flyttningar med mina skivor, så värmen hinner inte bli till ett problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.