Discodunk Postat 22 januari 2007 Dela Postat 22 januari 2007 Hej! Jag är en nybörjare på inspelningsprogram och håller mest på med att göra Club/House musik. Det jag undrar över är hur man på ett bra sätt får ett så fylligt ljud som man kan höra i tex. radiomusik. När jag lyssnar på ett av mina egna projekt och sedan på en "riktig" låt känns mitt projekt väldigt, väldigt tomt. Inte alls samma fyllighet. Är det någon som skulle kunna beskriva lite från grunden om hur man får en mix att låta fylligt? Mvh Carl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 22 januari 2007 Dela Postat 22 januari 2007 Haha,, du vill alltså vara med i "loudness"-tävlingen? Jag testade T-Racks och några av de preset's som fanns där. Ljudet kunde bli precis som "radio", både AM och FM, å mycket annat oxo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Discodunk Postat 22 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 22 januari 2007 Det jag tänkte på var väl hur jag på bästa sätt får volymi min mix, så det inte låter så tomt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 januari 2007 Dela Postat 22 januari 2007 om du vill ha "radioljudet", maximera ljudet så mkt det bara går..helst ska det verkligen dista.. använd extremt hårda limiters o maximizers.. tryck upp allt vid 80Hz, 5kHz och 10kHz.. få det o pumpa o låta riktigt jävligt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Discodunk Postat 22 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 22 januari 2007 Tack! Ska testa detta. Men hur ökar man volymen med hjälp av instrumenten? Ska jag göra som många säger och fylla ut vartenda liten del av registret med div. olika ljud? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 22 januari 2007 Dela Postat 22 januari 2007 Ska jag göra som många säger och fylla ut vartenda liten del av registret med div. olika ljud? Visst kan du göra det om du vill att det ska vara grötigt och hektiskt. Lika viktigt som mixning av dom olika elementen är för din musik är arrangemanget. Ju mindre du har spelandes samtidigt desto högre kan du få dom i volym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Izotope Ozon är en lättanvänd Mastringsplugg, med EQ, Multibandskompressor, stereobreddare, enhancer mm. Har många färdiga presets för olika ändamål som gör att du lätt kommer nära det resultat du vill uppnå. Loudness maximizern är väl sådär. Så kör en L2:a på slutet istället. /X Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Om du vill få upp volymen ska du använda en limiter. Med måtta. 😉 Här hittar du de två bästa gratis limiters jag känner till: W1 L2007 (finns bara till protools tror jag) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Discodunk Postat 27 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2007 Ska testa dessa knep. Testade att öka runt 80 Hz och 5kHz vilket gav mer radioljud. Men jag har ganska mycket kvar att lära mig vad det gäller Limiters och kompressorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Om du vill få upp volymen ska du använda en limiter. Med måtta. 🙁 Här hittar du de två bästa gratis limiters jag känner till: W1 L2007 (finns bara till protools tror jag) jädrans bra tips.. tack..drar hem den för Pro Tools nu.. 🙁 ska bli skoj o se va de e för ngt.. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Om du vill få upp volymen ska du använda en limiter. Med måtta. 🙁 Här hittar du de två bästa gratis limiters jag känner till: W1 L2007 (finns bara till protools tror jag) jädrans bra tips.. tack..drar hem den för Pro Tools nu.. 🙁 ska bli skoj o se va de e för ngt.. 😎 Spana in dom andra TapeHead, Distortion etc. också. Det är demo versioner som är fullt fungerande med begränsningen att det inte går att spara presets, finns ingen bypass och alla inställningar försvinner när man stänger session.. Men dom är väldigt lättrattade så jag tycker inte det gör dom helt oanvändbara. Rätt billigt att köpa licens annars, har jag för mig. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Om du vill få upp volymen ska du använda en limiter. Med måtta. 🙁 Här hittar du de två bästa gratis limiters jag känner till: W1 L2007 (finns bara till protools tror jag) jädrans bra tips.. tack..drar hem den för Pro Tools nu.. 🙁 ska bli skoj o se va de e för ngt.. 😎 Spana in dom andra TapeHead, Distortion etc. också. Det är demo versioner som är fullt fungerande med begränsningen att det inte går att spara presets, finns ingen bypass och alla inställningar försvinner när man stänger session.. Men dom är väldigt lättrattade så jag tycker inte det gör dom helt oanvändbara. Rätt billigt att köpa licens annars, har jag för mig. 😛 ok..misstänkte att de var ngt liknanade.. dom hade en bundle av alla pluggar som ja tankade rakt av.. 🙂 ska väl dra igång musikdatorn snart.. ska bara köpa lite blåbärssoppa först! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Tänk på att själva radiostationen komprimerar ganska mycket för att få ut så stark signal som möjligt i etern. Dvs om du komprimerar lika hårt som du hör på radio, så kommer det bli helt vansinnigt pressat när/om det kommer dit, så det du hör på radio är inte originalversionen av låten, utan en betydligt mer komprimerad. Om du inte lyssnar på P2 (som antagligen är den kanal som komprimerar minst) vill säga, men där spelas det väl inte så mycket klubb 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Tänk på att själva radiostationen komprimerar ganska mycket för att få ut så stark signal som möjligt i etern. Dvs om du komprimerar lika hårt som du hör på radio, så kommer det bli helt vansinnigt pressat när/om det kommer dit Fast å andra sidan anpassar man utnivån för varje låt i sändningen. Vilket leder till att den mest dynamikfattiga låten inte komprimeras lika mycket i själva utsändningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Elof har helt rätt, gör inte en mix med "radiosound" det kommer inte att låta bra i hårdkomprimerad radio, kommer troligen inte att spelas av SR för att dom inte vill låta som kommersell radio. Det var fleras år sedan nivåerna kontrollerades av "människor" nu är det processburkar som sköter det....SR undantaget. Olle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Nu blir jag lite förvirrad, ska man hålla till här eller på nya sajten?? Svarade iallafall Elof såhär: Inte så mycket Klubb på P2, men onsdagar kl:21:00 så händer det :-) Monitor http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/index.asp?programID=2098 /Xarl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Tänk på att själva radiostationen komprimerar ganska mycket för att få ut så stark signal som möjligt i etern. Dvs om du komprimerar lika hårt som du hör på radio, så kommer det bli helt vansinnigt pressat när/om det kommer dit Fast å andra sidan anpassar man utnivån för varje låt i sändningen. Vilket leder till att den mest dynamikfattiga låten inte komprimeras lika mycket i själva utsändningen. Å andra sidan kör dom ju brutala inställningar på Expanders oxå som drar upp låga nivåer. Men en hårt mastrad/komprimerad låt framstår väl som starkare eftersom den är tätare och RMS nivån högre. /Xarl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Det är nog så att radion plockar in en låt i rotation bara för att det är en bra låt, inte för att den har ett "sound" som dom gillar (det blir ju radiosound iaf i slutändan). Så det är samma som alltid...en bra låt, bra framförande...ja då är man på, om sen mixen hade kunnat gjorts bättre eller annorlunda...who cares, låten är det som räknas..... Olle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Elof har helt rätt, gör inte en mix med "radiosound" det kommer inte att låta bra i hårdkomprimerad radio, kommer troligen inte att spelas av SR för att dom inte vill låta som kommersell radio.Det var fleras år sedan nivåerna kontrollerades av "människor" nu är det processburkar som sköter det....SR undantaget. Olle Jag tänkte på SR när jag svarade. Om man tar kommersiell radio som exempel borde det ändå funka bäst att närma sig det material som redan spelas där. Om "din" mix har större dynamik och lägre RMS än övrigt material, kommer utsändningens kompressor arbeta relativt lite med mer bibehållna transienter och därför riskerar limitern att arbeta hårdare. Om man i mix vill förlyssna hur det kan tänkas låta i radio kan man lägga en multibands kompressor och limiter på mastern. Aktivera då och då för att referenslyssna. Jag testade för länge sedan en galen VST-plugg som arbetade med kompressor och limiter i sex band. Pluggen var byggd efter principen från en broadcast-enhet från Orban. Lät ju inte särskilt kul, men var lärörikt att slänga på då och då för att se vad som hände. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.