Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

* LÅTNAMN: Under Olivetrees

* ARTIST/GRUPP: Fallen Leafs

* GENRE: Lugn alternativrock/soft pop

* LÅTLÄNGD: 4.05 minuter

* KOMPOSITÖR: Martin Ekeroth(Trummis)

* PRODUCENT: Fallen Leafs

* EV. MEDVERKANDE: Tommie Enbom, Henrik Nilsson, Jimmy Oscarsson, Andreas Lindgren

* INSPELNINGSÅR: 2007

* FORMAT: *.wma (Youtube)

* STORLEK: hmmmm??

* STATUS: Färdig live video

Se mig briljera på munspel 😆 och höra en live version av en låt som kommer o finnas med på nya skivan. Kvaliteten e ganska bra för att vara en vanlig dv kamera med sånt därnt litet band i 🙂

Till grejjen hör att detta är vår första spelning som fullt band och alla höll på att skita på sig av nervositet. Nästa gång blir det nog såna därna lugna ner sig piller haha 😱

Under Olivetrees (Live @ Klubben, Stockholm)

Annons
Postat

Tjena.

Lite tips inför kommande stor spelningar..Blås aldrig mer i munspelet för att kolla ton när bandet har satt igång med låten.Tro mig,sånt drar ned helhets intrycket.

Munspels liret ditt kommenterar jag så här,helt ok! Lite taskigt ljud bara,du behöver en egen mick till det. Jag föreslår en "Green Bullit".Kör den genom mixern,kapa lite diskant å mellan register så att du får ett mörkare sound på tryn orgeln,gärna kompletterat med lite reverb..

Det är ju så segt att ladda upp låten,får vänta mellan lyssningarna.

Om detta är er första spelning så tycker jag att ni skötte er bra.Tänk bara på att när man står på scenen,så har man ett budskap att förmedla.Låt inte människorna som lyssnar minnas ditt test av munspelet,drick inte vatten när låten börjat,gör det innan,titta inte i kameran - låssas som om den inte finns,gunga lite rytmiskt till musiken,slut ögonen och koncentrera dig,ta sedan tag i micken och visa att det är du som är stjärnan.. det är så publiken vill minnas dig/er när dom går hem.Då kommer dom att komma tillbaka på nästa spelning och förmodligen dra med sig några kompisar,och sedan rullar det på mot stjärnorna - förhoppningsvis.

Jag har stått på cover scen i över 20 år,och jag kan försäkra,min första spelning var betydligt "darrigare" än så här.

Det var kul att se en video till er musik.Jag blev nästan lite sugen att dra igång bandet igen,fick en del "flashbacks"...

Tack för titt och lyssning.

Mvh

Harmonica mike

Postat

Tack för lyssningen och info. Nån som har nå mer? Om man bara tänker på låten i sig? Och inte framförandet? Saknas det nåt, ska man ta bort nåt etc? Va tycker ni?

/Andreas

Postat

framträdandet kan ju få en svinbra låt värdelös och tvärtom 😉

ta till dig Harmonica Mikes tips. När sångarn stod med vettenflaskan i början på ett mäktigt intro försvann liksom något.

skippa den nästa gång 🙂

Annars gillade jag låten. Gillar sånt

Postat

😛

Tycker ni var riktigt duktiga för att vara ert första gig!..

Dock vill jag nog också påpeka precis som Harmonica mike säger.. testa aldrig ton när ni redan startat en låt..det visar osäkerhet..ni är proffs på era låtar, så då ska ni agera proffs!..

Ett tips är att ni redan i replokalen ställer upp er så ni kommunicerar utan att egentligen se varann vilket är en bra grej när man väl ska upp på scen.

Varför? Jo

Alla scener ser inte likadana ut!....och rätt var det är så står man där och ser inte gitarristen för en pelare är i vägen eller något annat!.. tänker då på att man kanske kikar för att ha koll när gitarristen nickar för att starta eller avsluta solo eller att nåt annat ska hända.....därför är det viktigt att köra och veta att man kan låten utan och innan!....detta var bara ett tips..och som sagt, jag tyckte det såg mycket bra ut..trots drickan och tontestet..😄

Hur som helst ..

Det första giget brukar vara det som är värst!..minns mitt första gig..Blev så torr i munnen och inget vatten hade jag att tillgå..sen fick jag en och blackout och visste inte ens vilken låt vi spelade..alla låtarna var ju ganska så lika då..hahaha...och min tanke var nää aldrig igen!..men så blev det ju inte..🙂 det blev många gig genom åren!..För det är ju sååå vansinnigt roligt!...

Lycka till grabbar!...för duktiga är ni!

Postat

Sorry D.I.A

Jag glömde att kommentera låten.Jag tyckte den var bra! I övrigt kan jag inte säga så mycket om låten osv..Pga.ljudkvalite´n..Släng upp en mp:3a,så feedar vi lite..Om ni har spelat in den vill säga..

Mvh

Harmonica mike

Postat

som ovanstående säger, tänk på scennärvaro och framträdande. låten är trevlig, inget i min smak dock.

en munspelsmick skulle göra mycket, det är för övrigt en cool effekt att sjunga i en sådan 🙂

annars ogillar jag munspel rätt skarpt, och det är ett rätt lång parti i mitten där det kanske är ett gitarrsolo eller något? hörs inte så bra på den här videon men det är iaf riktigt tråkigt där.

annars bra jobbat på er första spelning! hoppas ni får många fler 😉

Postat (redigerat)

Tack för alla åsikter igen 😉

Och låten kommer o komma i färdig version om en ca en månad när vi är klara med inspelningen av vårt andra album. Då kommer ja lägga upp låt för låt så folk kan lyssna. Förhoppningsvis har vi lyckats skaffa en bra manager eller ett managmentbolag tills dess så vi slipper göra allt själv. Boka spelningar, debit o kredit, prata med distributörer bla bla bla bla.

Ha det bra så länge och kommentera gärna mer 😄

Redigerat av D.i.a

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.