whitemansdevil Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Jag tänkte börja erbjuda band i kalmar gratis liveinspelning, om dom skjutsar mig vill säga (har ingen bil). Då menar jag live som i live på scen. mest som en hobby och för att få erfarenhet. Alla tips jag kan få är välkommna. Jag har: Bärbar dator en Mackie Onyx 1620 mixer + fw 2 SM57 Tracktion att göra inspelningar i. Funderar på att skaffa ett par stereomickar, några så kallade snakes, (för att dela upp signalen från sångmick osv.) kanske några till 57or. Hur bra är minimickar till trumset? (då menar jag en minikondensator inte en mygga)
trombonisten Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Hej whitemansdevil. Spela in är kul och ju mer man gör det desto roligare blir det. Efterhand lär man sig av sina misstag och framgångar. För min del så lär jag mig nog mest av mina misstag, så det är tur jag gör så många. Att spela in live är riktigt kul. Att lyckas fånga den där känslan när det verkligen tänder till är fantastiskt. Så du har valt en kul hobby. Men det är svårt också. Och inte låter det som på skiva. Vi är ju rätt bortskämda med inspelningar i studio med massor av omtagningar och med noggrannt placerade mikar och massor av bearbetning av ljudet. Live blir något annat då. Jag spelar bara in klassisk musik så jag kanske inte har så särskilt mycket att ge, men jag kan ju försöka ge några ideer. Ett sätt att tänka är att ställa upp två mikar där det låter som bäst och sen bara spela in dem som stereo. Det kan gå att få till riktigt bra sådana inspelningar, men det krävs en hel del jobb att hitta rätt placering av mikarna. Jag kan tänka mig att man kan behöva ställa mikarna en sådär 5 meter framför scenen och sådär tre fyra meter upp. Problemet är ju att det är där publiken rockar som mest. Ett annat sätt att tänka är att ha en hel massa mikar och line-ingångar o sånt. Det är inte omöjligt att ha sådär 5 till 10 mikar på trumsetet bara. Men huvaligen att bära en sån mängd mikar o mikstativ. Och sen att få tid att sätta upp dem och göra ljudprov. Många mikar innebär mycket att bära och mycket arbete med att få dem på plats. För att inte tala om, mycket att bära på. Det finns smarta lösningar som fungerar ibland, till exempel mikhållare att sätta på direkt på trummorna, men om dem funkar visar bara erfarenheten. Var skall man sen vara och göra inspelningen? Antagligen inte helt lätt det häller. Så det är en bra ide att ha med sig både långa mikkablar och långa nätkablar (jag har mikkablar på 30 meter och lika lång nätkabel, det räcker inte alltid). En lampa är inte helt fel heller, det kan bli rätt mörkt i hörnet där man ställer sig. Massor av gaffatejp (tejpa alla kablar så ingen snubblar på dem). Glöm inte rejäla packlådor som skyddar sakerna ordentligt. Inte så kul att tappa datorn i golvet och se bitarna flyga åt olika håll. Hurdana mikar då. Jag tycker själv mycket om Shure SM57. Den är tålig och låter helt OK, ett förstahandsval i många fall. Mitt tips är att börja med de två du har och se hur det blir. Det vanligaste för inspelning på lite håll är annars kondensatormikar. De är dock mycket känsligare än SM57-orna, vanligen tål de inte fukt. Småmikar snarare än stora kondingar brukar vara det som passar bäst på avstånd, men det finns egentligen inga regler. Lycka till och ha mycket kul.
whitemansdevil Postat 15 augusti 2004 Trådstartare Postat 15 augusti 2004 På min mixer har jag 16 kanaler och stereomix som går till datan. Så jag tänkte ha kanske två scenmickar i 90 grader framför scen, använda snakes för att få till till förstärkning i sången och kanske basen (som jag spelar in i datorn via direktingångarna), Sen tänkte jag skaffa en minimick till trumorna (som man sätter på hängpukan närmast virveln) och kanske någon mick till överhäng och en omnimick i baskaggen. Det kommer mest att bli rock, punk och hip-hop spelningar så jag kan inte riktigt ha samma utgångssätt som när jag spelar in en orkester. Vad heter förresten snakes på svenska (alltså en liten låda man använder för att splitta t.ex. en mickkabel)?
trombonisten Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Vad heter förresten snakes på svenska (alltså en liten låda man använder för att splitta t.ex. en mickkabel)? Engelskan smyger in överallt. Jag har hört mig själv tala hela meningar på "svengelska". Så kanske att vi skall hjälpas åt att hitta bra svenska namn på de saker vi använder och gör. Multikabel har jag hört. Men det är väl egentligen alla sorters kabel som har fler än en ledare. "Snake" är väl engelska för orm, är väl annars inte så mycket lådan som själva kabeln. En snake kan mycket väl sluta i en "piska", dvs varje kabel går ut i sin egen kontakt. Burken i änden kallas på klingande svenska (nåja, engelska då), stagebox. Ha kul.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.