Jump to content
Annons

Vill bli bättre på att arrangera orkester?

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Som ni kanske fattar vill jag bli bättre på att arrangera och komponera braljudande orkester arr. Skulle gärna vilja veta om det finns nå böcker, internetsidor, guider, kurser med mera som går igenom lite sånt här 🙁 Eller ge era egna tips på hur ni tänker och vad ni gör.

Detta är en bit som jag gjort och är i alla fall lite nöjd med även om den kommer utvecklas allt eftersom jag blir bättre.

Redigerat av thrinithan
Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

tack för tipsen!

Båda sidorna var grymt bra även om VSL var lite väl avancerad för mig 😄

Dom där lektionerna på northernsounds kommer jag nog ägna väldigt mycket tid åt 😄

Postat

Tjena, Det bästa är faktiskt att du går en utbildning, på t.ex folkhögskola.

Så du kan lära dig de grundläggande reglerna för arrangering och stämföring 😄-

Jag har haft några bra böcker när jag pluggat, men kommer inte ihåg namnet, 😄. Det var i alla fall en serie, fanns både för klassisk stämföring (2-5stämmigt) och även en jazzbok, om det hjälper??

Lycka till mvH Christian.S

• 6 månader senare...
Postat

En bra grund är att tänka lite som stråkkvartett. Första violin, andra, viola och cello, där har man lite av tonavstånden som örat är vant vid och därmed uppfattar som harmoniskt. Sen finns det ju mycket intressantare ljud "längre neråt vägen".

Postat

Grunden är väl basala kunskaper i att fördela bas mitt, och diskant jämnt. I alla fall i huvudpartiet av arrangemanget.

SKulle jag tro.

Läs på om varje enstaka instrument, finns mycket info på nätet. Lyssna mycket på musik med dessa instrument. Om det är en stor mästare och du känner instrumenten, kan höra vilket som är vilket, så lär du dig snabbt vilka kombinationer som är bra. Möjligtvis ett bra råd, beroende på hur du lättast lär.

Vissa säger: "Köp en (dyr) bok!" men det finns mycket info på nätet och såklart mycket har med medfödd talang att göra.

Jag tror inte Mozart var ett geni för att han tränade mycket, utan att han hade en genetik som gav talang att skapa bra musik.. Min åsikt.

• 4 veckor senare...
Postat

Det finns en bok som heter "Lär av mästarna" av Sten Ingelf.

Där står det mesta du behöver veta.

Har själv använt mig uttav den boken, från att inte veta hur man arrangerar över huvudtaget till att göra ett 4 stämmigt stråk arr med orgelpunkt parallellföring osv osv.

Ett bra tips faktiskt!.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.