tbruce Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Vad gäller när man köper begagnat? Om jag köper något i januari som går sönder i mars, har säljaren då öht nån skyldighet mot mej? Eller är det helt upp till mej att bekosta reparation o dyl? Tidigare garantier från orginalsäljaren, gäller de även mej? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Fick du med kvitto och garantitid finns kvar så gäller det. En privatsäljare kan du dock inte kräva på något om så prylen pajar efter fem minuter. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Är det en butik som säljer beggat får du nog förhandla om garanti antar jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonnie Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Får du ett kvitto på en t.ex en gitarr köpt på Musikbörsen och gitarren pajjar någon månad efter ditt köp på blocket funkar det att gå till stället där gitarren sålts och få ersättning/gitarren lagad...bla bla bla, hur det nu blir. Det e det jag brukar göra i alla fall. Tror inte du kan begära av köparen att han måste fixa gitarren om du saknar garanti på den eller hur det nu är. Jag skulle aldrig gå med på det om jag sålde en gitarr till någon i alla fall.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Är det en butik som säljer beggat får du nog förhandla om garanti antar jag? Mycket spekulation blir det... men jag TROR att butiken alltid måste lämna 3 månaders garanti på begagnat. Jag är till och med hyfsat SÄKER på det 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Är det en butik som säljer beggat får du nog förhandla om garanti antar jag? Mycket spekulation blir det... men jag TROR att butiken alltid måste lämna 3 månaders garanti på begagnat. Jag är till och med hyfsat SÄKER på det 🙁 Jupp, jag tror också det är tre månader... Däremot är jag också ganska säker på att du aldrig kan kräva en privat säljare på någonting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Hej! Jag har bara köpt en begagnad sak en enda gång - en Kawai-synth. Och då hade jag skrivit klart ett köpeavtal som jag lämnade till säljaren när jag kom dit. Take it or leave it! Där stod bl.a. att säljaren förband sig till Öppet köp och en garantitid på 3 månader. Föräldrarna skulle åka på semester, men hade inte råd att betala för pojken, så han blev tvungen att sälja sin synth för att få följa med... Han fick ett schysst pris. Har kvar den ännu idag, men ska lämna in den och byta ut en tangent som gått sönder. Är de standardiserade på såna tro??? 🙁 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Vad gäller när man köper begagnat? Om jag köper något i januari som går sönder i mars, har säljaren då öht nån skyldighet mot mej? Eller är det helt upp till mej att bekosta reparation o dyl? Tidigare garantier från orginalsäljaren, gäller de även mej? 🙁 Om prylen är så pass ny att det finns garanti kvar, så övergår den till dig, om du har kvitto eller garantibevis vill säga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 januari 2007 Dela Postat 21 januari 2007 Däremot är jag också ganska säker på att du aldrig kan kräva en privat säljare på någonting. Det är jag inte så säker på men att det är krångligare att kräva sin rätt. Tror att köplagen gäller mellan två privatpersoner, men inte konsumentköplagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.