Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tÀnkte försöka hitta en ny virvelmick, har tröttnat lite pÄ att jÀmt anvÀnda en sm57, tycker att ljudet blir lite för compact och det vill man ju inte ha pÄ alla inspelninar, skulle vilja ha nÄgot mera spretigt men ÀndÄ fett.

Annons
Postat

Earthworks SR68 kanske ?

Jag Àr inte sÄ hajj pÄ trummiccar, brukar köra med 57:an lr en 421:a

Postat

Shure SM7B

Sennheiser MD441

Sennheiser MD431

Sennheiser MD421

Beyerdynamic M201TG

t.ex. 😉

Postat

kör med en stormembranare..

Postat (redigerat)

Tycker kondensatormickar funkar bra nÀr man kör lugnt pÄ trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stÀmning och dÀmpning innan inspelning...

Redigerat av BozoBlade
Postat
Tycker kondensatormickar funkar bra nÀr man kör lugnt pÄ trumman... Annars kör man en dynamisk, typ SM57 eller Sennheiser 421 och fixar ljudet i stÀmning och dÀmpning innan inspelning...

mjo.. personligen tycker jag att dynamiska mickar ger pÄ tok för torrt ljud, funkar skitbra att nÀrmicka om man lirar disco eller metall!!

men vill man ha ett dynamiskt och livligt sound funkar det tusen ggr bÀttre med en bra stormembranare..

typ oktavas mkl2500 (se Claes "forum-storköp" trÄd) rörmick som ger en mjuk och varm ton..!!

Postat (redigerat)

mjo.. personligen tycker jag att dynamiska mickar ger pÄ tok för torrt ljud, funkar skitbra att nÀrmicka om man lirar disco eller metall!!

men vill man ha ett dynamiskt och livligt sound funkar det tusen ggr bÀttre med en bra stormembranare..

typ oktavas mkl2500 (se Claes "forum-storköp" trÄd) rörmick som ger en mjuk och varm ton..!!

Jo , sjÀlvklart.. Jag hÄller med.. Det beror helt pÄ vad du vill Ät..

Men med en trummis som slÄr stenhÄrt pÄ trummorna kommer du fÄ ett för stort lÀck frÄn allt annat om det Àr virvel du vill Ät...

Om trummorna dÀremot Àr lite lugna och kontrollerade finns det alla möjligheter att en schysst kondensator kan fixa ett detaljerat och nice sound.

EDIT: Ska bara lÀgga till att jag oftast gillar nÀr överhÀng och rumsmickar talar sprÄket för trummorna och nÀrmickningen bara ger lite extra nÀrhet. Kan finnas olika sÀtt att göra detta...

Redigerat av BozoBlade
Postat

Jo , sjÀlvklart.. Jag hÄller med.. Det beror helt pÄ vad du vill Ät..

Men med en trummis som slÄr stenhÄrt pÄ trummorna kommer du fÄ ett för stort lÀck frÄn allt annat om det Àr virvel du vill Ät...

Om trummorna dÀremot Àr lite lugna och kontrollerade finns det alla möjligheter att en schysst kondensator kan fixa ett detaljerat och nice sound.

EDIT: Ska bara lÀgga till att jag oftast gillar nÀr överhÀng och rumsmickar talar sprÄket för trummorna och nÀrmickningen bara ger lite extra nÀrhet. Kan finnas olika sÀtt att göra detta...

personligen kan jag tycka att folk som slĂ„r dunderhĂ„rt o helt odynamiskt(oftast trigg-töntar 🙂 ) lĂ„ter trĂ„kigt..!!

jobbar helst med en trummis som spelar dynamiskt!!

Postat

HÄllre med BozoBlade. Arbeta mer med överhÀng/ambiens för att fÄ fram mer sprödhet i trummorna överlag. För mycket av nÀrmickarna ger ett ganska dött och dÀmpat ljud.

Elof (oregistrerad)
Postat

421 Àr inte speciellt krispig.

M201 Àr öppnare Àn 57, D2 Àr mer gjord för pukor och kan vara lite vÀl fet för virvel, jag prövade den en gÄng och har inte anvÀnt den igen pÄ virvel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.