Jump to content
Annons

Klaviaturen slutar fungera med nya USB kabeln.


DarkActivities

Recommended Posts

Hejsan hejsan!!

Det är såhär att för ett tag sen så köpte jag en sprillans ny MIDI klaviatur (CME UF 5) Och till klaviaturen så fick man en Ca 2 meter lång USB kabel! Men sladden var på tok för kort för att ha på det bordet jag har! så jag beställde en exakt likadan USB kabel (5m) men då slutar helt plötsligt klaviaturen att fungera!? 😆 Jag testade att koppla om USB kabeln till den som var 2 meter igen, och då funkar det helt perfekt! .. mysko .. jag vet inte om det ska vara en special USB kabel för MIDI klaviaturer! hona, hane osv osv och allt vad det nu är! Kabeln jag fick till var ju en "A" och "B" anslutning! alltså den ena delen är typ "fyrkantig" och den andra delen som ska in i USB porten i datorn är ju "platt" .. vanlig. Kan det vara så att jag har köpt fel kabel ändå? ska det som sagt vara någon speciell?? tror ju inte att det är något fel på kabeln, för den är helt ny. Den kanske är för lång?? 😆😄 Aja, vore tacksam för ett svar!

Tack på förhand! //Magnus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
E de en USB1 eller USB2 kabel? Om interfacet e USB2 ska du ha en USB2 kabel. Och ja kabeln kan vara för lång. Om du har otur e de för klena drivare i klaviaturen för en 5m kabel.

Hmm, ja det står ju tyvärr inte vad det är för kabel man får till .. alltså USB1 eller 2! 😄 hittar inte manualen på min synth på deras hemsida heller .. så jag kan inte läsa vad det är för "maxlängd" på USB kabel! .. Hur ska jag gå till väga? någon som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att 5m är smärtgränsen för vad USB klarar av..

Letade själv efter en lång till min laserskrivare på Claes Olsson, och på 5meters sladdarna stod det något med att en repater kan behövas...har jag för mig....tror jag.....Kan behövas checkas....Hmmmmm

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Får möblera om hela rummet! 😉 får använda min 2 meters så länge tills jag skaffar riktig MIDI ..

Läste i en annan tråd att midikabel också har maxlängd.

Violiner:

Alla digitalkablar har en maxlängd för att de skall klara överföringen felfritt. Om jag minns rätt är det 5 meter för en midikabel, men jag kan ha fel vad beträffar längden.

Så det borde vara problemfritt, och de säljs med längden 5 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får möblera om hela rummet! 😉 får använda min 2 meters så länge tills jag skaffar riktig MIDI ..

Läste i en annan tråd att midikabel också har maxlängd.

Violiner:

Alla digitalkablar har en maxlängd för att de skall klara överföringen felfritt. Om jag minns rätt är det 5 meter för en midikabel, men jag kan ha fel vad beträffar längden.

Så det borde vara problemfritt, och de säljs med längden 5 meter.

själv har jag en 7,5 m. MIDI (DIN) kabel som funkar som den ska.. jag spelar iofs inte snabbt så jag tappar aldrig ngra noter.. men ändå! den funkar precis som den skall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...