Jump to content
Annons

OS X: problem med VST och AU plugins

kalasdanne (oregistrerad)

Recommended Posts

kalasdanne (oregistrerad)

Har köpt en ny iMac G5 och har ett problem med Ableton Live som jag inte stött på på mina tidigare MAC:ar.

På min iBook G4 så hittar Live alla VST och AU plugins, men på min iMac hittar det inte något förutom Apples medföljande AU plugins. Alla plugins ligger i de angivna mapparna under ../Library/Audio/ (och det är desamma som på iBook:en) och jag kan verkligen inte förstå vad som är fel!!! Har försökt att sätta manuell sökväg (vilket jag inte har på min iBook) och göra en ny sökning, men utan resultat.

Vad ska jag göra?? Någon som vet? Tacksam för svar!

Dela på andra sajter

Annons
Har köpt en ny iMac G5 och har ett problem med Ableton Live som jag inte stött på på mina tidigare MAC:ar.

På min iBook G4 så hittar Live alla VST och AU plugins, men på min iMac hittar det inte något förutom Apples medföljande AU plugins. Alla plugins ligger i de angivna mapparna under ../Library/Audio/ (och det är desamma som på iBook:en) och jag kan verkligen inte förstå vad som är fel!!! Har försökt att sätta manuell sökväg (vilket jag inte har på min iBook) och göra en ny sökning, men utan resultat.

Vad ska jag göra?? Någon som vet? Tacksam för svar!

Måste det inte vara universal-format på pluggarna dårå? Jag kan ha fel, har inte kört nya macarna...

Dela på andra sajter

Psyience (oregistrerad)

Ja, jag tänkte på det också först men iMac G5 har väl en PowerPC processor, så det kan inte vara problemet.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Hej!

Ligger alla filer i /library/audio/plug-ins/components

alt. /library/audio/plug-ins/vst

??

Jag har haft problem med vissa pluggar på min intel-mac, men jag har kommit på att det beror på att de inte är universal, men för dig med ppc borde det funka!

Kolla så att de ligger där och inte under någon annan user, isf kan det bli problem!

De ska alltså inte ligga under ~/library/...

Det enda rådet jag har annars är att trycka command+, och gå in under plug-ins och ta rescan plug-ins.

Dela på andra sajter

• 7 månader senare...
Hej!

Ligger alla filer i /library/audio/plug-ins/components

alt. /library/audio/plug-ins/vst

??

Jag har haft problem med vissa pluggar på min intel-mac, men jag har kommit på att det beror på att de inte är universal, men för dig med ppc borde det funka!

Kolla så att de ligger där och inte under någon annan user, isf kan det bli problem!

De ska alltså inte ligga under ~/library/...

Det enda rådet jag har annars är att trycka command+, och gå in under plug-ins och ta rescan plug-ins.

Vad innebär det att pluggarna är "universal"? Jag har nämligen samma problem på min macbook pro...Jag kan installera pluggarna (och jag har kollat att dom ligger i rätt mapp) men jag kan inte köra dom. Typ var tredje från kvr funkar....

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
nej då, har dubbel (och trippel) kollat alla sådana inställningar...Misstänker att det helt enkelt är så att dom inte funkar med intel.

Precis så är det.

Hade samma problem. Abletons hemsida faq.

Tyvärr finns det inte så många pluggar som funkar på os x intel. ÄN!

Dela på andra sajter

nej då, har dubbel (och trippel) kollat alla sådana inställningar...Misstänker att det helt enkelt är så att dom inte funkar med intel.

För att kolla om pluggen är universal kan du högerklicka på component-filen i Finder och välja "Get info".

Plug_Universal.png

/T

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.