Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

STORT BEHOV AV TIPS & RÅD![/b]java script:emoticon('😕')

Jag har under en lÀngre tid försökt brottas med IRQ indelning i min dator. Eftersom att Windows XP sjÀlv konfiguerar platserna sÄ provade jag att flytta PCI kortet till dom andra platserna. Eftersom inget av deta tycktes fungera sÄ blev jag tvungen att köra datorn i "Standard PC" lÀge istÀllet eftersom man dÄ fÄr chans att sjÀlv konfiguera IRQ platserna. Jag lyckades fÄ till bÀttre men... dÄ uppenbarade sig ett vÀrre fel.

Jag kör Cubase SX1 och lÀgger ett simpelt trummkomp med hjÀlp av "Best service artist drums" frÄn Native instrumments. Jag plockar fram VST Performance rutan och den ligger dÄ och puttrar strax under 10%. NÀr jag sedan klickar i "VST Instruments" rutan för att fÄ upp synten pÄ skÀrmen sÄ flyger Performance mÀtaren i botten och nÄgon hundradel av musiken "loopas" med ett förfÀrligt ovÀsen. Sedan Crashar i vÀrsta fall Cubase ihop. Datorn Àr pÄ 3,2 Ghz med 1G minne. Den borde klara av det mesta...

Datorn gör sÄ hÀr hela tiden nu och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har upptÀckt att Firewire porten oftas hamnar pÄ en egen IRQ plats i enhets hanteraren. SÄ min frÄga Àr:

Har man samma problem med IRQ indelning om man anvÀnder sig av ett Firewire interface istÀllet? Mitt nuvarande kort Àr ett M-audio Delta 66 (PCI).

Nu börjar inspirrationen att ta slut och jag vet inte vad jag ska göra. Jag Ă€r dĂ€rför mycket tacksam för alla tips och rĂ„d jag kan fĂ„. 😕😕

Annons
Postat

Om du inte anvÀnder nÄgon hÄrdvara som nyttjar COM-portarna sÄ kan du t ex stÀnga av dem i BIOS pÄ moderkortet vilket friar upp tvÄ IRQ:er till som du sedan kan tilldela till nÄgot annan hÄrdvara, du kan ocksÄ ta ut alla dina PCI-kort och dÀrefter sÀtta i dem ett efter ett vartefter de fÄr en IRQ.

Ett tips till Àr att om din BIOS stödjer det sÄ gÄ in och definera vilken PCI-plats som ska ha vilken av de lediga IRQ:erna som ska vara vart, dock bör du kolla i din manual till moderkorett om dina pci-platser Àr s.k. "shared" och inte sÀtta kort dÀr dÄ de kommer att dela pÄ IRQ-adressen tilldelad för den platsen.

Lycka till

Postat

HÀr Àr lite tips frÄn M-Audio:

http://m-audio.com/index.php?do=support.fa...104295aec1f755b

Avaktivera allt du inte behöver i BIOS (och om nödvÀndigt via jumprar pÄ moderkortet); COM- Serie och parallellportar. Eventuella integrerade komponenter (ljud, nÀt etc). USB-portar man inte anvÀnder. Firewire (om du inte anvÀnder det). Det brukar finnas en hel del att dumpa som tar upp IRQ i onödan.

Minst problem brukar PCI-plats 2 eller 4 ge enligt mina erfarenheter, men det kan sÀkert variera beroende pÄ moderkort.

Postat

Jag hade ocksÄ sÄdana hÀr enorma problem med IRQ förut.

DÄ gjorde jag som de andra sagt. Jag inaktiverade COM portarna och det inbyggda ljukortet som ofta brukar stÄ skrevet som AC97 Audio i bioset.

Sedan kollade pÄ jag igenom manualen för moderbordet ifall nÄgon av pci platserna var lÀmpade speciellt för egna IRQ:er.

Jag flyttade sedan mitt kort som jag dÄ hade (Soundtrack Audio DSP 2000 C-Port) till PCI plats tvÄ som jag sedan i bioset kunde ge en egen IRQ.

Jag har för mig att funktionen dÀr jag gav en PCI plats en förbestÀmmd IRQ kallades "Unique IRQ Table".

Du kan nog ge din PCI plats vilken IRQ du vill, men jag har för mig att ljudkort/multimedia enheter ofta hamnar pÄ IRQ 7/10/13.

Efter det blev datorn stabilare. Men jag hade dÄ ett moderkort med ett VIA chip (modellnumret kommer jag ej ihÄg, kanske var det KT133) som var riktigt dÄligt att ha till DAW stationer. SÄ datorn blev aldrig riktigt stabilt med det moderkortet.

Jag hoppas detta kan hjÀlpa dig pÄ ditt sökande.

Ha det sÄ bra!

MvH Rickard Gerthsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.