Nightroad Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 STORT BEHOV AV TIPS & RĂ D![/b]java script:emoticon('đ')  Jag har under en lĂ€ngre tid försökt brottas med IRQ indelning i min dator. Eftersom att Windows XP sjĂ€lv konfiguerar platserna sĂ„ provade jag att flytta PCI kortet till dom andra platserna. Eftersom inget av deta tycktes fungera sĂ„ blev jag tvungen att köra datorn i "Standard PC" lĂ€ge istĂ€llet eftersom man dĂ„ fĂ„r chans att sjĂ€lv konfiguera IRQ platserna. Jag lyckades fĂ„ till bĂ€ttre men... dĂ„ uppenbarade sig ett vĂ€rre fel.  Jag kör Cubase SX1 och lĂ€gger ett simpelt trummkomp med hjĂ€lp av "Best service artist drums" frĂ„n Native instrumments. Jag plockar fram VST Performance rutan och den ligger dĂ„ och puttrar strax under 10%. NĂ€r jag sedan klickar i "VST Instruments" rutan för att fĂ„ upp synten pĂ„ skĂ€rmen sĂ„ flyger Performance mĂ€taren i botten och nĂ„gon hundradel av musiken "loopas" med ett förfĂ€rligt ovĂ€sen. Sedan Crashar i vĂ€rsta fall Cubase ihop. Datorn Ă€r pĂ„ 3,2 Ghz med 1G minne. Den borde klara av det mesta...  Datorn gör sĂ„ hĂ€r hela tiden nu och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har upptĂ€ckt att Firewire porten oftas hamnar pĂ„ en egen IRQ plats i enhets hanteraren. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r:  Har man samma problem med IRQ indelning om man anvĂ€nder sig av ett Firewire interface istĂ€llet? Mitt nuvarande kort Ă€r ett M-audio Delta 66 (PCI).  Nu börjar inspirrationen att ta slut och jag vet inte vad jag ska göra. Jag Ă€r dĂ€rför mycket tacksam för alla tips och rĂ„d jag kan fĂ„. đđ
belial Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Om du inte anvÀnder nÄgon hÄrdvara som nyttjar COM-portarna sÄ kan du t ex stÀnga av dem i BIOS pÄ moderkortet vilket friar upp tvÄ IRQ:er till som du sedan kan tilldela till nÄgot annan hÄrdvara, du kan ocksÄ ta ut alla dina PCI-kort och dÀrefter sÀtta i dem ett efter ett vartefter de fÄr en IRQ. Ett tips till Àr att om din BIOS stödjer det sÄ gÄ in och definera vilken PCI-plats som ska ha vilken av de lediga IRQ:erna som ska vara vart, dock bör du kolla i din manual till moderkorett om dina pci-platser Àr s.k. "shared" och inte sÀtta kort dÀr dÄ de kommer att dela pÄ IRQ-adressen tilldelad för den platsen. Lycka till
bonzo Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 HÀr Àr lite tips frÄn M-Audio: http://m-audio.com/index.php?do=support.fa...104295aec1f755b Avaktivera allt du inte behöver i BIOS (och om nödvÀndigt via jumprar pÄ moderkortet); COM- Serie och parallellportar. Eventuella integrerade komponenter (ljud, nÀt etc). USB-portar man inte anvÀnder. Firewire (om du inte anvÀnder det). Det brukar finnas en hel del att dumpa som tar upp IRQ i onödan. Minst problem brukar PCI-plats 2 eller 4 ge enligt mina erfarenheter, men det kan sÀkert variera beroende pÄ moderkort.
punkrockdude Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Jag hade ocksÄ sÄdana hÀr enorma problem med IRQ förut. DÄ gjorde jag som de andra sagt. Jag inaktiverade COM portarna och det inbyggda ljukortet som ofta brukar stÄ skrevet som AC97 Audio i bioset. Sedan kollade pÄ jag igenom manualen för moderbordet ifall nÄgon av pci platserna var lÀmpade speciellt för egna IRQ:er. Jag flyttade sedan mitt kort som jag dÄ hade (Soundtrack Audio DSP 2000 C-Port) till PCI plats tvÄ som jag sedan i bioset kunde ge en egen IRQ. Jag har för mig att funktionen dÀr jag gav en PCI plats en förbestÀmmd IRQ kallades "Unique IRQ Table". Du kan nog ge din PCI plats vilken IRQ du vill, men jag har för mig att ljudkort/multimedia enheter ofta hamnar pÄ IRQ 7/10/13. Efter det blev datorn stabilare. Men jag hade dÄ ett moderkort med ett VIA chip (modellnumret kommer jag ej ihÄg, kanske var det KT133) som var riktigt dÄligt att ha till DAW stationer. SÄ datorn blev aldrig riktigt stabilt med det moderkortet. Jag hoppas detta kan hjÀlpa dig pÄ ditt sökande. Ha det sÄ bra! MvH Rickard Gerthsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.