Nightroad Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 STORT BEHOV AV TIPS & RÅD![/b]java script:emoticon('😕') Jag har under en längre tid försökt brottas med IRQ indelning i min dator. Eftersom att Windows XP själv konfiguerar platserna så provade jag att flytta PCI kortet till dom andra platserna. Eftersom inget av deta tycktes fungera så blev jag tvungen att köra datorn i "Standard PC" läge istället eftersom man då får chans att själv konfiguera IRQ platserna. Jag lyckades få till bättre men... då uppenbarade sig ett värre fel. Jag kör Cubase SX1 och lägger ett simpelt trummkomp med hjälp av "Best service artist drums" från Native instrumments. Jag plockar fram VST Performance rutan och den ligger då och puttrar strax under 10%. När jag sedan klickar i "VST Instruments" rutan för att få upp synten på skärmen så flyger Performance mätaren i botten och någon hundradel av musiken "loopas" med ett förfärligt oväsen. Sedan Crashar i värsta fall Cubase ihop. Datorn är på 3,2 Ghz med 1G minne. Den borde klara av det mesta... Datorn gör så här hela tiden nu och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har upptäckt att Firewire porten oftas hamnar på en egen IRQ plats i enhets hanteraren. Så min fråga är: Har man samma problem med IRQ indelning om man använder sig av ett Firewire interface istället? Mitt nuvarande kort är ett M-audio Delta 66 (PCI). Nu börjar inspirrationen att ta slut och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är därför mycket tacksam för alla tips och råd jag kan få. 😕😕
belial Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Om du inte använder någon hårdvara som nyttjar COM-portarna så kan du t ex stänga av dem i BIOS på moderkortet vilket friar upp två IRQ:er till som du sedan kan tilldela till något annan hårdvara, du kan också ta ut alla dina PCI-kort och därefter sätta i dem ett efter ett vartefter de får en IRQ. Ett tips till är att om din BIOS stödjer det så gå in och definera vilken PCI-plats som ska ha vilken av de lediga IRQ:erna som ska vara vart, dock bör du kolla i din manual till moderkorett om dina pci-platser är s.k. "shared" och inte sätta kort där då de kommer att dela på IRQ-adressen tilldelad för den platsen. Lycka till
bonzo Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Här är lite tips från M-Audio: http://m-audio.com/index.php?do=support.fa...104295aec1f755b Avaktivera allt du inte behöver i BIOS (och om nödvändigt via jumprar på moderkortet); COM- Serie och parallellportar. Eventuella integrerade komponenter (ljud, nät etc). USB-portar man inte använder. Firewire (om du inte använder det). Det brukar finnas en hel del att dumpa som tar upp IRQ i onödan. Minst problem brukar PCI-plats 2 eller 4 ge enligt mina erfarenheter, men det kan säkert variera beroende på moderkort.
punkrockdude Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Jag hade också sådana här enorma problem med IRQ förut. Då gjorde jag som de andra sagt. Jag inaktiverade COM portarna och det inbyggda ljukortet som ofta brukar stå skrevet som AC97 Audio i bioset. Sedan kollade på jag igenom manualen för moderbordet ifall någon av pci platserna var lämpade speciellt för egna IRQ:er. Jag flyttade sedan mitt kort som jag då hade (Soundtrack Audio DSP 2000 C-Port) till PCI plats två som jag sedan i bioset kunde ge en egen IRQ. Jag har för mig att funktionen där jag gav en PCI plats en förbestämmd IRQ kallades "Unique IRQ Table". Du kan nog ge din PCI plats vilken IRQ du vill, men jag har för mig att ljudkort/multimedia enheter ofta hamnar på IRQ 7/10/13. Efter det blev datorn stabilare. Men jag hade då ett moderkort med ett VIA chip (modellnumret kommer jag ej ihåg, kanske var det KT133) som var riktigt dåligt att ha till DAW stationer. Så datorn blev aldrig riktigt stabilt med det moderkortet. Jag hoppas detta kan hjälpa dig på ditt sökande. Ha det så bra! MvH Rickard Gerthsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.