Jump to content
Annons

Hur styr man Cubase funktioner via MIDI ?

Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Jag måste för en gångs skull försöka lära mig lite mer än att bara slå an mina tangenter/ trumma på min pad och assigna ljud till detta, när detta uppenbarligen bara är att fatta hälften av vad man kan göra med en Midi control enhet som t.ex en midi keyboard eller pad. Jag läser t.ex manualen till min nya Korg Pad men jag fattar inte hur jag t.ex skall programmera en pad för att jag skall kunna trycka "på play" i Cubase. Kan någon ta sig tiden att försöka hjälpa mig?

Mål: Att få en av paddarna att "Trycka på play i Cubase"

Om jag in i den medföljande mjukvaran till min pad så kan jag dubbelklicka på alla pads och göra inställningar som jag sedan kan skicka till padden och de inställningsmöjligheter som jag har är som följer

Type: No assign / Note / Controlchange

CC#: Numeriskat värde 0-127

Switch Type: Momentary / Toggle

On Value : Numeriskt värde 0-127

Midi Ch: Numeriskt värde 0-16

Release Välue: Numeriskt värde 0-127

Port: Port A /Port B

Vad är det som skall in i dessa fält och vart hittar jag den informationen i Cubase?

Vad skulle ni matat in för värden i dessa fält för att få knappen att svara upp mot "Play" i Cubase SE3?

Jag hoppas att jag ställt frågan rätt! Jag tror att om jag bara kan få hjälp att fatta detta så knäcker jag nog denna nöt.

Dela på andra sajter

Annons

gomorron uffe, kollade på korgs hemsida och det fanns något som hette scene templates att ladda hem, som du säkert fick med när du köpte korg padsen.

som innehåller förinställningar för de vanligaste programen och Cubase borde ju räknas dit så kolla om du kan installera det så slipper du assigna varje knapp själv.

scene templates download

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

Tyvärr så finns inte Cubase där och dessa templates vara not mappningar inte Midi Control messages. Att assigna noterna rätt har jag inga problem med utan det är Control functionen som jag vill förstå mig på... Detta är ju som att programmera data skript föör en novis

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.