Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mina sidohyllor får stå ut med P33A och A7, så det är 15+8kg per hylla. Inga problem hittills - och enligt IKEA, så ska de klara 30kg, så det borde inte hända något...

Skittråkigt att de har slutat tillverka Jerker. När jag höll på att diskutera den gamla sortens hyllor jämfört med den nya modellen och framhöll att den gamla modellen kändes säkrare, så berättade jag också att bordet är som gjort för hemstudiobruk... Trist att det tydligen inte hjälpte... 😛

Annons
Postat

Varför har alla så mycket skit runt sin arbetsyta? Ursäkta, men det ser som nåt jäkla gamerhörn. Jag kan också drälla ner och så ibland, men städar fort bort för det går inte att jobba seriöst vid en dator om det är tre ton colaburkar och papper i vägen. 😳

Postat

Claes, jag skulle precis fråga det =D då jag själv köpt nya monitorer, aktiva på 15kg styck och jag trodde dina såg ut att vara passiva, för jag menar, trodde inte att sidohyllorna skulle klara dem men ja nu är jag mycket lättad =)

men en fråga.. är det ingen av er här som kör på amatörstudio som har isolering på väggen bakom högtalarna? Har läst att det ska vara bra, eller haha =D läste det i mixologi...

En sista fråga, alla "Rack-Effekterna" ni har, vad är det? Är det vissa saker som alla tycker är bättre att ha som hårdvara, analogt än att använda en effekt i datorn? Eller är det mest saker man köpt på sig genom åren och inte förmår att ta bort...

Postat
Claes, jag skulle precis fråga det =D då jag själv köpt nya monitorer, aktiva på 15kg styck och jag trodde dina såg ut att vara passiva, för jag menar, trodde inte att sidohyllorna skulle klara dem men ja nu är jag mycket lättad =)

A7:orna finns inte med på den bilden jag har lagt upp, men de står ovanpå P33A - självklart med MoPads mellan - och så står de upp och ner, för att diskanten ska hamna någorlunda rätt för att kunna jämföra. Får väl ta en ny bild när jag har städat lite... 😉

men en fråga.. är det ingen av er här som kör på amatörstudio som har isolering på väggen bakom högtalarna? Har läst att det ska vara bra, eller haha =D läste det i mixologi...

Det kommer med på min nya bild så småningom - men jag har varit slarvig med det trots att jag säljer mycket akustikmaterial. :rolleyes: Numera lever jag som jag lär... 😉

En sista fråga, alla "Rack-Effekterna" ni har, vad är det? Är det vissa saker som alla tycker är bättre att ha som hårdvara, analogt än att använda en effekt i datorn? Eller är det mest saker man köpt på sig genom åren och inte förmår att ta bort...

Jag kan ju bara tala för mig själv, men detta är vad jag har i outboard:

True Systems P-Solo (1-kanalig preamp)

Aphex 207D (2-kanalig rörpreamp)

Benchmark ADC1 (2-kanalig A/D-omvandlare)

Benchmark DAC1 (2-kanalig D/A-omvandlare)

SM Pro Audio M-Patch (passiv attenuator och monitorswitch)

RME ADI-96 Pro (2-kanalig preamp och A/D-omvandlare)

RME ADI-8 DS (8-kanalig A/D-D/A-omvandlare)

Behringer Powerplay Pro (hörlursförstärkare)

- och så förstås monitorerna, som är ADAM P11A, A7, P33A och Sub-10. Anledningen till att jag har så många, är förstås att jag säljer dem och använder som demo när någon vill komma och provlyssna innan de köper...

Jag är numera inte ett dugg nostalgisk när det gäller studioprylarna, eftersom jag har lärt mig genom åren att man bara förlorar på sådant... Hittar jag något som jag tycker är bättre än det jag har (och om det är överkomligt med tanke på ekonomin 😉 ), så tvekar jag inte länge innan jag byter ut det som är sämre.

Postat
Varför har alla så mycket skit runt sin arbetsyta? Ursäkta, men det ser som nåt jäkla gamerhörn. Jag kan också drälla ner och så ibland, men städar fort bort för det går inte att jobba seriöst vid en dator om det är tre ton colaburkar och papper i vägen. :rolleyes:

Då skulle du se min arbetsplats (och andras...) på ett Svergies största företags IT-avdelning... 😉 Visst går det.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Skall snart flytta till ny lya och kommer att köpa mig ett fint arbetsbord till musikprylarna.

Frågan har varit uppe tidigare vet jag men hittar inget sådär på rakarm.

Jag vill ha ett bord där jag kan ha monitorer,skärm (platt), tangentbord/mus. Även externt ljudkort och klaviatur samt en midikontroller i storleken av ett mindre mixerbord.

Någon som har något bra tipps på bra bord till BRA pris?

// thomas

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Postat

Tips !

Cinrkelsåg , Tummstock , Penna , Vattenpass , Bänkskiva alt. Plywood och bygg själv.

Då får du bordet som du vill ha det samt kan till viss del bestämma över utseendet.

Enda viktiga är att se till att bordet kommer i rätt arbetshöjd ( 800 - 1000 mm ) där

skärmarna kanske är ca 15-25 cm högre upp.Dock bör du anpassa den övre nivån till monitorerna i första hand så

att dom är i rätt höjd enligt tillverkarens specifikationer men oftast i jämnhöjd med dina öron när du sitter i din stol.

Kan bli lite dyrare än att köpa ett bord men å andra sidan blir det exakt som du vill ha det.

• 2 månader senare...
GIGAN (oregistrerad)
Postat
IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 😛 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? 😮 ).

Claes, vad väger dina monitorer?

tror inte att det håller för mina Tapco S8

GIGAN

Postat
IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 🙂 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? 😮 ).

GIGAN

Citerar ett av mina tidigare inlägg: 😛

Mina sidohyllor får stå ut med P33A och A7, så det är 15+8kg per hylla. Inga problem hittills - och enligt IKEA, så ska de klara 30kg, så det borde inte hända något...

Tapco S8 verkar bara väga 7.7kg/st, så den är t o m lite lättare än ADAM A7 - och i mitt fall är alltså både P33A OCH A7 på samma hylla (självklart med MoPads mellan dem och mellan den undre monitor och hyllan). 🙂

GIGAN (oregistrerad)
Postat
IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 🙂 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? 😮 ).

GIGAN

Citerar ett av mina tidigare inlägg: 🙂

Tapco S8 verkar bara väga 7.7kg/st, så den är t o m lite lättare än ADAM A7 - och i mitt fall är alltså både P33A OCH A7 på samma hylla (självklart med MoPads mellan dem och mellan den undre monitor och hyllan). 🙂

Ok 😛 men har du den första versionen av Jerker?

Den verkar mer stabil än 2:an?

Gigan

GIGAN (oregistrerad)
Postat

GIGAN

Citerar ett av mina tidigare inlägg: 😉

Ok 😄 men har du den första versionen av Jerker?

Claes vad har du klaviaturen på?

GIGAN

Gigan

Postat
IKEA's Jerker med svängbara sidohyllor till högtalarna är "hemstudiostandard" i rimligt prisläge, så titta på det. 🙂 Jag har haft mitt Jerkerbord i snart 10 år - och det är precis likada stabilt och lika snyggt som när det var nytt (fast lite stökigare - när ska jag lära mig städa...? :rolleyes: ).

GIGAN

Citerar ett av mina tidigare inlägg: 😉

Ok 😊 men har du den första versionen av Jerker?

Gigan

Jag har den gamla versionen av Jerker - men hyllorna som de tunga monitorerna står på, är den nyare versionens hyllor. Enligt IKEA ska de tåla 30kg/st, så det ska inte vara några problem - och jag har haft dem i ett par år nu, utan att märka någon utmattning eller liknande, så jag är faktiskt inte orolig längre. När jag satte upp dem från början, så hade jag en ganska lång mailväxling med konstruktörer på IKEA, eftersom jag tyckte att konstruktionen av hyllorna såg sämre ut än den gamla konstruktionen - men de kom fram till att det skulle fungera bra. 🙂

Claes vad har du klaviaturen på?

En K&M Spider Pro:

cat.jpg

Otroligt stabilt och desutom snyggt. 🙂

Hade tidigare ett mer traditionellt kryss-stativ, men Spider är mycket bättre eftersom man slipper de utstickande benen som man annars sparkar till i tid och otid... 😉

• 2 år senare...
oliverp (oregistrerad)
Postat

Bumpar tråden

Undrar om nån kan tipsa om något annat ikeabord (eller dylik)? (alltså INTE "jerker", han var svår och få tag på, nån som har lust att sälja, pma mig)

Nej jag vill inte bygga själv som många tipsar om....

Postat
Bumpar tråden

Undrar om nån kan tipsa om något annat ikeabord (eller dylik)? (alltså INTE "jerker", han var svår och få tag på, nån som har lust att sälja, pma mig)

Nej jag vill inte bygga själv som många tipsar om....

thomann har väl bord men dom är inte billiga. studiobord är så pass dyara att jag tror faktiskt att det är billigare att gå till ett snickeri och dom såga ut alla bitar och man själv skruvar ihop det(viket man åndå måste med dom flästa bord, speciellt ikea)

oliverp (oregistrerad)
Postat

ah tyskens er dyra... tenkte mer om nogon skulle kunna tipsa om ett bord fron just ikea eller bauhaus...

Postat (redigerat)

Mitt bord i hemstudion är sammansatt av IKEA-delar.

Galant bordsskiva, 160x80 (ekfaner)

4x Galant ben, A-ben (krom)

Garderobssida från fyndavdelningen, 160x28

2x Billy extra hyllplan, 36x26

Garderobssidan kapades till 2 monitorhyllplan (utsidan använd som ovansida på hyllan)

Billy-hyllplanen kapades på mitten och användes som 15,5 cm höga väggar till monitorhyllorna.

Vinkelfästen för att montera ihop Billy+garderobssida köptes på Jula.

EDIT: Ett alternativ, ifall du inte vill snickra, är ju att du sätter monitorerna på fysiska stativ bakom bordet. Eller, som jag sett på flera ställen, sätter dit lecablock av lämplig höjd på bordet.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.