DarkActivities Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Hejsan hejsan! 🙂 Undrar om det finns någon här som vet om det finns någon hemsida som man kan besöka där man lär sig att spela synth! 🙁 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet så ska jag veta EXAKT var jag ska spela på klaviaturen för att få fram ljuden 🙂 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Hej, jag undrar om det finns någon hemsida där man (jag) kan lära mig någonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut, som typ fiolbygge eller tunnelbygge i Hallandsåsen (för att visa Banverket etc hur man verkligen gör asså) eller lyxpralintillverkning eller knyppling...vad är det med folk idag? Man måste givetvis gå i lära...lära lära lära hos någon kunnig person/instutition (kallas för lärare/pedagog/mästare) som kan föra ett visst arv eller ett hantverk vidare, det tar vanligtvis några till många år beroende på vad det rör sig om, det här med internet---suck...visst kan man få byggtips etc men det är ju en helt annan femma förutsatt att man vet hur man håller i en hammare osv! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Hej, jag undrar om det finns någon hemsida där man (jag) kan lära mig någonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut? Men, du har ju redan hittat hit! Och vi kan allt från mastring, inspelning, mixning och mjukvarusyntar till gengångare, söta husdjur och djupa diskussioner på natt-timmarna. Välkommen! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
binary78 Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Vi tackar Florian för den analysen. 🙁 Ja det finns flera ställen på nätet där du kan få lära dig grunderna i pianospel, t.ex. fingersättning och lite notlära. Självklart är det lite som Florian säger (om än lite klumpigt) att vill man bli bra så är det smartare att gå till en ordentlig lärare. Piano Nanny är en sida som fungerar utmärkt för enklare lektioner. Har dock inte följt så långt så jag vet inte hur pass avancerat det blir senare i lektionerna. Du bör ha i åtanken också att ett 49-tangenters keyboard är lite i minsta laget för att kunna spela med två händer. Det går, men oftast så vill man ha lite mer utrymme. Jag själv köpte ett stagepiano, 88 tangenters, bara för att kunna lära mig spela bättre. Det finns ett trevligt program också som heter Voyetra Teach me piano deluxe, som går igenom i stort sett allt, och där du har en "virtuell" lärare som ger dig tips och råd allt eftersom du kommer vidare. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DarkActivities Postat 19 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2007 Okej, jag kunde ha specifierat mig bättre. Jag vet att det tar år och dar och lära sig att spela synth, piano etc .. Men jag tänkte då på NOTER! .. att man kanske kunde lära sig på den vägen! 🙂 Köpte en tidning med noter osv osv i för ett tag sen, men känner att jag vill ha lite nytt, så det var därför jag frågade om det kanske fanns nått på internet .. och då menade jag noter såklart! 🙁 Lär mig på den vägen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
binary78 Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Okej, jag kunde ha specifierat mig bättre. Jag vet att det tar år och dar och lära sig att spela synth, piano etc .. Men jag tänkte då på NOTER! .. att man kanske kunde lära sig på den vägen! 🙂 Köpte en tidning med noter osv osv i för ett tag sen, men känner att jag vill ha lite nytt, så det var därför jag frågade om det kanske fanns nått på internet .. och då menade jag noter såklart! 🙁 Lär mig på den vägen. Ja både Piano Nanny och Teach me piano deluxe går igenom notskrift etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DarkActivities Postat 19 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2007 Vi tackar Florian för den analysen. 🙁 Ja det finns flera ställen på nätet där du kan få lära dig grunderna i pianospel, t.ex. fingersättning och lite notlära. Självklart är det lite som Florian säger (om än lite klumpigt) att vill man bli bra så är det smartare att gå till en ordentlig lärare. Piano Nanny är en sida som fungerar utmärkt för enklare lektioner. Har dock inte följt så långt så jag vet inte hur pass avancerat det blir senare i lektionerna. Du bör ha i åtanken också att ett 49-tangenters keyboard är lite i minsta laget för att kunna spela med två händer. Det går, men oftast så vill man ha lite mer utrymme. Jag själv köpte ett stagepiano, 88 tangenters, bara för att kunna lära mig spela bättre. Det finns ett trevligt program också som heter Voyetra Teach me piano deluxe, som går igenom i stort sett allt, och där du har en "virtuell" lärare som ger dig tips och råd allt eftersom du kommer vidare. Lycka till. Tack så mycket!! ska genast besöka den sidan! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Hejsan hejsan! 🙁 Om jag t ex har en melodi i huvudet så ska jag veta EXAKT var jag ska spela på klaviaturen för att få fram ljuden 🙂 Låter mer som ett gehörsträningsprogram du är ute efter. Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Binary...vaddå klumpigt, jag säger bara som det är lall lall lallare där...skall man lära sig något ordentligt så är det bara att gå den långa vägen, om den nu är så lång men det tycker tydligen rätt många eftersom man ser sånt här dagligen på forumet! Noter, gehör osv måste man dessutom ha fallenhet/naturlig begåvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltså inget för den som är totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det är därför idrottsmän håller på med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv! 😆 Å Majken skulle försöka vara rolig förstår jag, du kan väl lära mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag är novis där... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Binary...vaddå klumpigt, jag säger bara som det är lall lall lallare där...skall man lära sig något ordentligt så är det bara att gå den långa vägen, om den nu är så lång men det tycker tydligen rätt många eftersom man ser sånt här dagligen på forumet! Noter, gehör osv måste man dessutom ha fallenhet/naturlig begåvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltså inget för den som är totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det är därför idrottsmän håller på med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv! 😆 Å Majken skulle försöka vara rolig förstår jag, du kan väl lära mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag är novis där... 😆 Absolut skitsnack Hela musikbranschen är full med människor som aldrig tagit en lektion i hela sitt liv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Binary...vaddå klumpigt, jag säger bara som det är lall lall lallare där...skall man lära sig något ordentligt så är det bara att gå den långa vägen, om den nu är så lång men det tycker tydligen rätt många eftersom man ser sånt här dagligen på forumet! Noter, gehör osv måste man dessutom ha fallenhet/naturlig begåvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltså inget för den som är totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det är därför idrottsmän håller på med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv! Tror bestämt du har fel. Allt handlar om att öva. Man kan öva upp gehör, noter till och med tonsäkerhet om man är tondöv. Å Majken skulle försöka vara rolig förstår jag, du kan väl lära mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag är novis där... Sen kanske det där med charm och trevligt bemötande är något som vissa kanske är mer eller mindre begåvade med 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
binary78 Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Binary...vaddå klumpigt, jag säger bara som det är lall lall lallare där...skall man lära sig något ordentligt så är det bara att gå den långa vägen, om den nu är så lång men det tycker tydligen rätt många eftersom man ser sånt här dagligen på forumet! Noter, gehör osv måste man dessutom ha fallenhet/naturlig begåvning för, för att kunna ta till sig och utveckla, alltså inget för den som är totalt tondöv eller har noll musikalitet i kroppen...det är därför idrottsmän håller på med sitt och (riktiga) musiker med sitt osv! 😉 Å Majken skulle försöka vara rolig förstår jag, du kan väl lära mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag är novis där... 😉 Tack Florian för du är min evige mästare *SARKASM* För fan, det verkar som om du lever i en helt egen värld ibland, och gör du inte det så försöker du förändra den vi andra lever i. Killen frågade bara om det fanns nån bra sida på nätet för att lära sig noter. Du börjar snacka en massa skit om tunnelbygge. Är det ett trevlig bemötande tycker du? Har du aldrig varit nybörjare själv, och haft frågor? Skulle du vilja ha ett trevligt svar eller ett jävla svammel som inte väger ett smack? Och märkte du inte att jag faktiskt höll med dig? Jag sa att vill man bli bra (läs: duktig) så ska man helst gå till en ordentlig lärare. Basta! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Tja, det där med att med en gång kunna spela melodin man har i huvudet kräver... övning. Oavsett instrument (utom sång/vissling såklart). Jag upplevde att den biten lossnade för mej när jag fick i mej lite mer kunskap om tonarter, funktionsharmonik etc... fast då hade jag ju redan hållt på att spela piano ett par år. Jag tror inte det är nåt som särskilt många lär sig snabbare än efter minst två-tre års hyfsat regelbundet spelande, innan dess så trevar man mycket vilket naturligtvis är vägen till att lära sig (och ofta ett rätt kul sätt att hitta helt nya grejer). Vad jag vet finns det liksom inget "knep", eller nåt sätt att hårdplugga den grejen. Man måste få ut melodikänslan i fingrarna. Kanske kanske att det hjälper att hålla på en del med gitarr också, där man möjligtvis får mer känsla för kromatiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 😉 ni är för roliga en del...klart jag måste förändra er värld annars går det käpprakt åt helvete, ta inte allt så jävla allvarligt förresten, jag säger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker måste ha tagit lektioner, det är inget nytt att det finns massor med naturbegåvningar, jag sa bara att man inte skall ägna sig åt musik om man är tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta är inte riktat emot trådskaparen på något sätt bara rent allmänt liksom, tror inte ett smack på att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte är musikalisk från början, blir ju nån sorts robotverksamhet utan själ... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diaks (oregistrerad) Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 (redigerat) Hejsan hejsan! 😉 Undrar om det finns någon här som vet om det finns någon hemsida som man kan besöka där man lär sig att spela synth! 😆 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet så ska jag veta EXAKT var jag ska spela på klaviaturen för att få fram ljuden 😄 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 😉 Hej jag kan varmt rekommendera två dvds som går igenom teknik och harmonier etc båda av: Jordan Rudess ena heter Keyboard Madness och andra heter Keyboard Wizardry. Mvh Diaks Redigerat 19 januari 2007 av Diaks Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 😆 ni är för roliga en del...klart jag måste förändra er värld annars går det käpprakt åt helvete, ta inte allt så jävla allvarligt förresten, jag säger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker måste ha tagit lektioner, det är inget nytt att det finns massor med naturbegåvningar, jag sa bara att man inte skall ägna sig åt musik om man är tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta är inte riktat emot trådskaparen på något sätt bara rent allmänt liksom, tror inte ett smack på att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte är musikalisk från början, blir ju nån sorts robotverksamhet utan själ... 😉 Jag är ledsen... man kan visst hålla på ändå.... Själv fick jag inte ens spela blockflöjt i skolan och blev ganska många gånger hånad av min musiklärare. Skam den som ger sig... Lite turneér, lite studiojobb, lite TV-musik och massa kul har det blitt. Jag har övat och övat och övat. Sen har ju Internet hjälpt till de senaste åren med harmonilära och sånt. "Om bara de bästa fåglarna sjöng skulle det var tyst i skogen" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Nån mer än jag som sett den Brittiska dokumentären "How Music Works" i 4 50-minutersdelar? Kan varmt rekommendera det! Jag lärde mig massor! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Å Majken skulle försöka vara rolig förstår jag, du kan väl lära mig allt om studioteknik eftersom du tror att jag är novis där... 😲 Haha, kram på dig! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DarkActivities Postat 19 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2007 Nån mer än jag som sett den Brittiska dokumentären "How Music Works" i 4 50-minutersdelar? Kan varmt rekommendera det! Jag lärde mig massor! Tack för tipset!! håller på att ladda hem dom nu! 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ynot Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Hej, jag undrar om det finns någon hemsida där man (jag) kan lära mig någonting nytt som jag absolut inte kan eller har testat förut, som typ fiolbygge eller tunnelbygge i Hallandsåsen (för att visa Banverket etc hur man verkligen gör asså) eller lyxpralintillverkning eller knyppling...vad är det med folk idag? Man måste givetvis gå i lära...lära lära lära hos någon kunnig person/instutition (kallas för lärare/pedagog/mästare) som kan föra ett visst arv eller ett hantverk vidare, det tar vanligtvis några till många år beroende på vad det rör sig om, det här med internet---suck...visst kan man få byggtips etc men det är ju en helt annan femma förutsatt att man vet hur man håller i en hammare osv! 😲 hum...saklig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 😲 ni är för roliga en del...klart jag måste förändra er värld annars går det käpprakt åt helvete, ta inte allt så jävla allvarligt förresten, jag säger bara vad jag tycker och du desecrated, jag har inte sagt att duktiga musiker måste ha tagit lektioner, det är inget nytt att det finns massor med naturbegåvningar, jag sa bara att man inte skall ägna sig åt musik om man är tondöv/talanglös etc eller inte kan sjunga, detta är inte riktat emot trådskaparen på något sätt bara rent allmänt liksom, tror inte ett smack på att försöka tvinga sig till denna kunskap om man inte är musikalisk från början, blir ju nån sorts robotverksamhet utan själ... 😉 Florian, du har ju rätt på sätt och vis men din framställande kanske är lite för rättframt för en del. Personligen tror jag inte att du alltid menar allt du skriver riktigt så hårt som kan det kan framstå för den som läser det... jag kanske har fel men jag har aldrig haft något personligt problem med det eller med dig, snararetycker jag tvärtom att du ofta har bra saker att säga men blir missuppfattad. Vad gäller någon som är nybörjare och vill lära sig spela så säger jag go ahead. Det är ju ingen som har sagt att killen måste bli accepterad koncertpianist eller så... för mig är det viktigaste att man tillför något för sig själv - tycker jag att det jag gör är bra och kul och stimulerande? Ja, förhoppningsvis. Tycker någon annan det? Ja, i så fall är det ju kul! Nej, i så fall trist för den personen men så länge som jag har kul med med mitt musicerande så är det huvudsaken. Tyvärr har jag inga länkar att ge ut men öva, öva, öva är ju alltid ett hett tips hur tråkigt det än låter. Och ha kul medan du gör det! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rattisarna (oregistrerad) Postat 21 januari 2009 Dela Postat 21 januari 2009 Hej, jag är rätt bra på att spela piano och nu fick jag en as bra idé! Jag programerar html och ska göra en sida med kurser! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johle Postat 1 februari 2009 Dela Postat 1 februari 2009 (redigerat) Hejsan hejsan! 🙂 Undrar om det finns någon här som vet om det finns någon hemsida som man kan besöka där man lär sig att spela synth! 🙂 Eller vanligt piano, jag har en 49 tangentig MIDI klaviatur! .. Om jag t ex har en melodi i huvudet så ska jag veta EXAKT var jag ska spela på klaviaturen för att få fram ljuden 🙂 Hoppas att ni fattar vad jag menar! 🙂 Nu talar jag bara för mig själv här, men jag lärde mig tillräckligt från YouTube för att det ska räcka för mig när jag skapar "musik" (okej, alla kallar iofs inte det jag gör för musik, men iaf 😛). Dvs hur man skapar dur/moll-ackord, vad för toner som passar med vilka osv. Nu kan jag även skapa lite enklare melodier... Testa dig fram! 🙂 Jag har aldrig tagit några lektioner eller så, men för ett år sen hade jag ingen aning om hur man tar ett A-moll och med vilka ackord det passar ihop. Det vet jag nu! Jag gör visserligen mest skämtsam musik à la fjortis, men t.ex. låten "Festa Tills Vi Dör" som jag slängde ihop för två veckor sen. Där skrev jag en text som jag sen plockade ut en enkel melodi ur huvudet för. Tog mig två dagar som överraskning inför en fest. Det är ingen hit, men folk blev glada ändå 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=Z3_9_VDqJrU Lycka till! MVH Johan Redigerat 1 februari 2009 av johle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.