Jump to content
Annons

Världens finaste djur


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Inbytespriset på en bil är ju alltid lägre än dess egentliga marknadsvärde.

Kolla exempelvis på denna annons:

http://www.blocket.se/vi/10645923.htm?ca=4_s

Om vi fokuserar på denna annonsen. Det är en Blå Volvo från år 2001. Säljaren vill ha 83000 kr.

Ponera att jag har en likadan bil som jag kan lämna i inbyte, besiktigad och utan problem. Samma årgång och har gått lika långt som den bil jag sett i annonsen. Men jag är inte nöjd med färgen och det är enbart därför jag vill byta till den blå. Min nuvarande är gul.

Som bytespris har säljaren skrivit 99000 kr. Vad betyder det? Ska jag lämna min lika dugliga gula bil till säljaren och samtidigt betala mer för den blå än om jag inte lämnar min gula bil överhuvudtaget? Då vore jag oekonomisk om jag inte sålde min gula bil nån annanstans. T.ex. för 83000 kr i en egen annons. Och gick och köpte den blå för samma pengar...

Tycker det är felformulerat. Det borde stå:

"Säljpris: 83000 kr. Inbytespris: 13000 kr, vid likvärdigt alternativ." Typ...

Inte MER med byte.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Löken (oregistrerad)
Om vi fokuserar på denna annonsen. Det är en Blå Volvo från år 2001. Säljaren vill ha 83000 kr.

Ponera att jag har en likadan bil som jag kan lämna i inbyte, besiktigad och utan problem. Samma årgång och har gått lika långt som den bil jag sett i annonsen. Men jag är inte nöjd med färgen och det är enbart därför jag vill byta till den blå. Min nuvarande är gul.

Som bytespris har säljaren skrivit 99000 kr. Vad betyder det? Ska jag lämna min lika dugliga gula bil till säljaren och samtidigt betala mer för den blå än om jag inte lämnar min gula bil överhuvudtaget? Då vore jag oekonomisk om jag inte sålde min gula bil nån annanstans. T.ex. för 83000 kr i en egen annons. Och gick och köpte den blå för samma pengar...

Tycker det är felformulerat. Det borde stå:

"Säljpris: 83000 kr. Inbytespris: 13000 kr, vid likvärdigt alternativ." Typ...

Inte MER med byte.

😆

:musik

Vad man menar i de här lägena att inbytesbilen inte värderas till sitt fulla värde. Så går det också till om du köper en ny bil hos en bilfirma och byter in den gamla.

Om du byter in din bil som har ett marknadsvärde på 80 000 så får du ändock lägga till den summan som köparen vill ha vid inbytespris. Så har jag i alla fall förstått det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...