Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Duger det till Reason, rewire med logic

Jag vill köpa en bättre dator och har hittat en pc med Shuttle SN25P chassie begagnat för 4000:- med AMD 64 3500+ processor, Kingston ddr 3200, 1gb ram

utan grafikkort, skärm eller tillbehör. Det passar bra då jag ändå inte behöver något speciellt grafikkort, bara nått som klarar dual-view. Bara den är tyst nog.

Hur mycket snabbare är en core 2 duo 6600 och lönar det sig om man inte vill köra mer än t.ex Reason med rewire till logic, där man har ett par audiospår, några filter och kanske en eller 2 vst-pluggar som Walldorf attack och nån mer virituell analogsynt (kanske en korg MS20)

Vad lönar sig? Hur långt räcker det?

Om någon hittar en jämförelse mellan en AMD athlon 64 och en Intel core 2 duo så jag får en uppfattning om hur mycket det skiljer så vore jag också tacksam.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kanon svårt att veta.

Intel processorn borde vara snabbare.

Men så har du Logic till PC som är gammal som gatan, klarar den fler än en kärna?

Reason är singletrådad så den går också bara på en kärna.

Men du kan ju alltid lägga dem på var sin kärna i Intel processorn.

Fast jag gillar inte Shuttle boxarna. Eftersom musik ofta pressar datron så blir det varmt. Blir det varmt så går fläktarna.

Och finns det lite lust i chassit så blir ordentligt varmt och fläktarna kör på hårt och väsnas.

Skall du köra ett enkelt grafikkort så funderar du kanske på ett fläktlöst och då blir värme problemet ännu större i shuttlen.

Sedan var det väl inte jättebilligt 4 000:-

Redigerat av drloop
Postat
Fast jag gillar inte Shuttle boxarna. Eftersom musik ofta pressar datron så blir det varmt. Blir det varmt så går fläktarna.

Och finns det lite lust i chassit så blir ordentligt varmt och fläktarna kör på hårt och väsnas.

Skall du köra ett enkelt grafikkort så funderar du kanske på ett fläktlöst och då blir värme problemet ännu större i shuttlen.

Du ska inte utgå ifrån att alla små lådor har samma problem. Shuttle Zen har tex externt nätagg och är mycket tyst även vid hög belastning. Min Aopen XC Cube är också väldigt tyst sålänge man inte maxar processorn.

Hursomhelst, skulle jag köpa en dator med liten formfaktor idag skulle jag nog satsa på en Mac Mini. Speciellt om man ska köra Logic (crossgrade med studentrabatt kostar inte så mycket).

Postat

Kanske köper ett uppgraderingspaket med Intel core 2 duo istället för de pengarna. Sen kan man ju köpa en smidigare låda när man får lust. Core 2 duon är ju mer energieffektiv o blir inte så varm.

• 9 månader senare...
Postat

Vet inte om det hjälper men jag har en AMD 64 3200+ med 2GB RAM och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Jag skulle dock kunna tänka mig att köpa en ny processor typ X2 4200.

Postat

Jag kan inte svara på om du klarar dig på processorn till respektive program. Kan dock vara klokt att kika på begagnat marknaden om man inte har väldigt höga krav. Lätt att stirra sig blind på att en Quad-Core bara kostar 2.500kr. Lägg till dugligt moderkort minst 1.500kr, Ram 1.000kr och helt plötsligt är det 5.000kr för själva kärnan i ett helt system.

Måste finnas överflöd av just det du söker när tokiga ungdommar (18-25år? 😆 ) uppgraderar för att kunna spela något nytt spel. Titta i första hand bland begagnat på annons-siter och tradera. Finns det inget som ger tillräckligt för pengarna pga att de vill ha överpris för grejerna så är det ju bara att köpa nytt.

Postat

ja kolla begagnat

om du bor i stockholm så kanske den här kan vara något

med ett bra ljudkort så har du en bra grund

Första bästa från Blocket

mera cpu & mer minne

och säkert prutbar

:rolleyes:

Postat
Kanske köper ett uppgraderingspaket med Intel core 2 duo istället för de pengarna. Sen kan man ju köpa en smidigare låda när man får lust. Core 2 duon är ju mer energieffektiv o blir inte så varm.
Det tycker jag låter som en bra idé!

Begagnat är väl kanske skoj ett tag, men garanti är inte helt fel det heller. Speciellt när man kan få ett nytt bra system för under 4000:-.

Moderkort med Grafik (och FW?): 1000:-

DUAL CORE E2160 1.8GHZ: 750:-

Corsair 2048MB PC5400: 600:-

Låda + Nätagg: 1000:-

= 3350:-

Då tycker jag ändå att jag räknat högt (eller med frakt från flera butiker).

RAM kan man ju tapetsera med just nu, så varför inte köpa lite till kanske. Eller ett billigt grafikkort!

Kanske en SATA 500GB om du inte har hårddiskar, kostar ju under 1000:-.

Det finns många vägar att vandra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.