Jump to content
Annons

Fick nya monitorer idag

JJRockford

Recommended Posts

Hade ett par Phonic P6A innan, men den ena pajade efter 1.5 år, och garantin var såklart bara på ett år. Snålt. Har ju reklamationsrätt i 2 år enligt konsumentköpslagen egentligen, men hur stor är chansen att någon tillverkare frivilligt erkänner att det varit fel på produkten då? Känner att jag själv saknar tillräckliga elektronikkunskaper för att bevisa det i a f.

Hursomhelst, köpte alltså ett par Yamaha HS50M istället (1500 kr/st på Thomann!!). Jämfört med P6A (som varit mina första monitorer, och således de enda jag kan göra någon närmare jämförelse med) så var det en klar förbättring, mycket tydligare och öppnare ljud. Klarare och renare.

De andra jag lyssnade på var

KRK (kommer ej ihåg vilken modell, 4-5000 kronor någonting); Lite för mycket hängmatta om ljudet, lät mer som en häftig stereo än något man vill mixa i.

Event (samma prisklass som KRKn): Väldigt tydliga i diskanten, så till den grad att dom kändes direkt skrikiga och utan bas (dom hade säkert bas också, men detta är det minne dom framkallar så att säga 😆).

Ja, och så Phonic:en då. Det var vad dom hade hemma. Den tyckte jag ändå var bättre än de båda ovanstående (KRK och Event), men något "burkiga" och instängda.

Dela på andra sajter

Annons

schysst att du har skaffat ett par yamaha.. 😆

du kanske skulle kört på 8"arna istället.. lyssnade på dem hemma hos Polpotkin ,här på forumet, för ngra dagar sen, och jädrar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lät bra!!!

Dela på andra sajter

Är du nöjd med dina Yamaha? Jag har själv samma och är nöjd bortsett från att det inte blir mycket bas i dem, man behöver nog en sub för en 'fullrange' lyssning. Jämförde också med ett antal andra i butiken innan jag gick på Yamaha, tyckte de gav bäst ljud i den prisklassen. Men som sagt svagheten är basen men det får man väl räkna med när de inte är större än vad de är.

Dela på andra sajter

Är jättenöjd såhär långt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem än så länge.

Vågar inte uttala mig om basen än. Enligt Yamaha ska dom gå ner till 55 Hz. Vilket såklart inte är tillräckligt (ens om man skulle höra bra där...) alla gånger. Men jag brukar lyssna på sånt i lurar istället. Har såpass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog ändå inte varit till någon nytta.

Dela på andra sajter

Är jättenöjd såhär långt, fast jag har bara spelat upp lite skivor i dem än så länge.

Vågar inte uttala mig om basen än. Enligt Yamaha ska dom gå ner till 55 Hz. Vilket såklart inte är tillräckligt (ens om man skulle höra bra där...) alla gånger. Men jag brukar lyssna på sånt i lurar istället. Har såpass litet rum (2.5*2.5) att större högtalare nog ändå inte varit till någon nytta.

Men en fet sub hade nog gett ett skönt tryck i basen... har själv inte haft tillfälle att testa dem med en sub inkopplad tyvärr.

Dela på andra sajter

schysst att du har skaffat ett par yamaha.. 😆

du kanske skulle kört på 8"arna istället.. lyssnade på dem hemma hos Polpotkin ,här på forumet, för ngra dagar sen, och jädrar vad tryck det var i dom. kanske inte optimalt för m ina öron, men dom lät bra!!!

Dom har jag och är riktigt nöjd. Ska skaffa vibrationsdämpare dock för att de står på träbord. Lite spökresonans kommer ibland. Dom mindre var för basfattiga så det känndes tomt utan sub. De stora utan tillhörande sub är billigare än de små med sub.

Men klart de inte är optimala för dina öron, för de borde vara ett steg tillbaka från NS10 utvecklingen 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.