alexfree Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 alltså om man då har en extern mikpreamp men man måste eller vill ändå köra den signalen via mixern, spelar det då nån roll vilken kanal man väljer i mixerbordet?
VacUm Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Varför vill du köra genom mixern? Det behövs inte, koppla direkt till ljudkortet. Har du problem med medhörning/latency så splitta signalen och kör monitoringen genom mixern.
alexfree Postat 14 augusti 2004 Trådstartare Postat 14 augusti 2004 nej, jag har fler saker som jag vill ansluta till ljudkortet och då behöver jag en mixer...dessutom vill jag inte slita ut ljudkortets kontakter med att byta hela tiden för olika instrument
VacUm Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Bygg en patch då. Dumt att köra genom mixern eftersom den förmodligen inte är lika bra dom preampen.. Blir ju kaka på kaka liksom...
VacUm Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 En kopplingsbrygga där du kan routa om ljudet. Du kopplar in mixern, ljudkort och allt stationärt som låter i den och så kan du dra små korta kablar hur du vill ha din signalkedja. Finns färdiga att köpa, och kostar nog inte så mycket om du ska ha en enkel. Googla lite på det, orkar inte förklara i detalj hur dom funkar...
alexfree Postat 14 augusti 2004 Trådstartare Postat 14 augusti 2004 (redigerat) ok, du menar patchbay, då vet jag, men om det vore så enkelt.....jag behöver flera ljud från olika källor samtidigt när jag spelar in t.ex. sång och då passar inte en patchbay Redigerat 14 augusti 2004 av alexfree
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Om du behöver spela in många källor samtidigt, så behöver du ett ljudkort med många ingångar - annars tvingas du ju göra en färdig stereomix innan det spelas in... Det som är mest framträdande och som alltså har mest behov av den högre ljudkvaliteten i den fristående preampen, kopplar du på en egen ingång på ljudkortet i stället för att gå den onödiga omvägen via mixern.
Musiker Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Kör preampen genom en stereoingång på mixer. Preampen är ju antagligen inte i stereo, så då kopplar du bara in den på left, och låter right vara fri, då ligger left automatiskt både på left och right. Anledningen till att det är smart att använda stereoingångarna är att de oftast inte har några preampar (kolla hur det är på ditt mixerbord) och då "dlipper" man dessa då det blir som tidigare sagt kaka på kaka. Err annat alternativ är att koppla in preampen i ett insertjack till en "vanlig" monokanal (om du har sådana på mixer). Använd då en y-kabel och koppla return-kabeln till preampen. Då går man liksom förbi mixerns inbyggda preampar.
Dagon Postat 25 augusti 2004 Postat 25 augusti 2004 Jag får hålla med om att det viktigaste är att undvika mixerns preamp om du redan har skickat signalen genom en som är bättre. Annars är du ju ingen vits att göra det från början 🙂 Bästa sättet att utföra detta på får jag nog överlåta till Musiker som verkar ha varit med förr. Jag är dock inte så säker på att alla kanaler nödvändigtvis har preamp: kolla manualen heller tillverkarens hemsida. Tror säkert att många mixerbord har lämpliga ingångar utan knep för högnivåsignaler. Då är det mer en fråga om skärmade kablar och sådant.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.