Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tänkte införskaffa ett stycka masterklaviatur att köra tillsammans med en ljudmodul och i samband med detta kom jag att tänka på att alla klaviaturer inte stödjer aftertouch. Nu är min fråga; Behövs aftertouch egentligen? Utvecklas det produkter och program i någon större skala som är kompitatibla med ovanstående teknik eller är det bara ännu en gimmick för tillverkarna att kunna lura på ännu dyrare prylar till ännu fattigare musiker?

Den ljudmodul som jag funderar på att köpa ( Roland Fantom-XR ) stödjer visserligen aftertouch men jag vet fortfarande inte hur stor skillnad det är.

Om aftertouchet t ex skapar ett vibrato; är det någonting som jag lika gärna skulle kunna lägga på i efterhand eller kommer min musik att bli mindre levande om jag hoppar över denna funktion?

Om någon bara kunde uppdatera mig lite inom området så vore jag tacksam.

Annons
Postat

Det är ju ett sätt att spela på. Använder du det inte så har du ju ingen nytta av det så att säga. Kan ju va skitskönt att öppna ett filter på aftertouch eller så, men man kan ju precis lika gärna använda någon ratt om man vill.

Postat

jag tycker det är ganska viktigt för min del och t.o.m några vst instrument (t.ex. VG, Grand) känner av hur hårt man trycker på tangenterna....om man spelar piano är det en ganska känslig sak och det blir olika ljud beroende på anslagen

Postat
jag tycker det är ganska viktigt för min del och t.o.m några vst instrument (t.ex. VG, Grand) känner av hur hårt man trycker på tangenterna....om man spelar piano är det en ganska känslig sak och det blir olika ljud beroende på anslagen

Vaa?? Blir det annat ljud om man skickar aftertouch till ett samplat piano? Låter jäkligt märkligt i mina öron.. Du tänker inte på velocity?

Postat

Vaa?? Blir det annat ljud om man skickar aftertouch till ett samplat piano? Låter jäkligt märkligt i mina öron.. Du tänker inte på velocity?

kanske det 😆

Postat (redigerat)

Ok, för att förtydliga. Aftertouch är alltså en mekanism i klaviaturet som känner av hur hårt man trycker ner tangenten ( finns det olika steg elelr bara av/på? ) efter man har tryckt ner den hela vägen. Sedan kan man alltså assigna någon effekt eller vibrato eller gud vet vad till detta kommando.

Redigerat av Pluffo
Postat
Ok, för att förtydliga. Aftertouch är alltså en mekanism i klaviaturet som känner av hur hårt man trycker ner tangenten ( finns det olika steg elelr bara av/på? ) efter man har tryckt ner den hela vägen. Sedan kan man alltså assigna någon effekt eller vibrato eller gud vet vad till detta kommando.

Det är 127 steg tror jag. Alltså det är inte alls samma sak som velocity, utan "efter-trycket".. Du kan trycka ner en ton, och sen pressa lite extra så skickas aftertouch, och det kan du assigna på massa olika saker.

Men tror du fattat grejjen nu..

Postat

Jag tycker att det är en väldigt användbar och kul grej. Men det beror som sagt på hur man spelar. Är man inte van det, så klarar man sig säkert utan.

Men vissa saker är ganska svåra att göra på annat sätt, tex om man spelar med bägge händerna och vill öppna filtret (eller vibratisera eller distortera...) bara ibland (skulle iofs säkert gå med en expressionspedal också).

Skulle gärna ha en klaviatur med poly-aftertouch, men det är inte så vanligt vad jag vet... 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.