robotapan Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 (redigerat) Nu har jag varit så aktiv på forumet inatt att jag till och med startar en egen tråd. Hänger rätt ofta här, men producerar oerhört lite eget material. Dels har det blivit ganska lite musik i allmänhet den senaste tiden, men framförallt stöter jag på motstånd vid trumprogrammeringen. Eftersom jag sysslar uteslutande med musik som har typisk rocksättning blir det rätt mycket pill för att få trummorna realistiska. Detta tar dock en jävla tid och jag hinner snabbt tröttna. Hur gör ni som sysslar med sån musik själva? Kopierar ni många takter (något jag försökt undvika, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen)? Slarvar ni först och finslipar senare (själv siktar jag på att få allt rätt slag för slag, takt för takt)? Eller är det kanske bara så att övning ger färdighet och det som tar mig fyra timmar nu fixar jag på en timme bara jag programmerar mera? Kan nån på allvar rekommendera Groove Agent för att lägga färdiga trumspår eller är detta mer för skisser? EDIT: Stavfell. Redigerat 14 augusti 2004 av robotapan
VacUm Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Jag har fått jobba massor med konsten att få till programmerade trummor att låta äkta eftersom mycket av mina jobb har varit att planka bakgrunder till diverse shower/teatrar/tv osv osv osv... Det första jag ska säga är att det handlar om att va väldigt lyhörd och noggrann i början av sin trumprogrammerar-karriär. Sedan när man börjar lära sig knepen rullar det på ganska snabbt. Men lite tips i alla fall: (tror jag skrivit detta innan nånstans) 1. Leta upp bra, realistiska trummor. Inga supercleana perfekta saker. Det SKA låta om virveltrumman när man bonkar på en puka osv. Vill du ha ett cleant sound: MIXA det cleant sen då. Se till att det finns måånga reigions på alla trummor. Ett svagt slag låter helt annorlunda än ett starkt. 2. En trummis har 2 arman och 2 ben. Han/hon spelar t ex väldigt sällan på hihaten samtidigt som en cymbal. Även om det är fysiskt möjligt så gör man inte så helt enkelt. Lyssna in dig på massa riktiga trummisar och försök planka. Kolla upp alla spökslag och sånt också. 3. Spela in allting från keyboarden. Även om du kvantiserar sen så blir det mer liv i det med tanke på varierad velocity osv. Är du tight så kvantisera inte. En idé är att kvantisera t ex bastrumma och virveltrumma och låta resten va en smula otajt. 4. Se till att basspåret låter bra. Det kan rädda upp väldigt många trumgoofar. Min skola var som sagt att man suttit och plankat mängder med olika musik. Testa gärna det. Skitnyttigt. (planka även då soundsen och försök få alltihopa så likt så möjligt)
Andreas L Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 (redigerat) Numer använder jag knappt något trumkomp alls, utan kör mest akustisk med olika rythminstrument, men förr satt jag mycket (och ibland fortfarande) och försöker få trumkompen att låta så bra som möjligt. Vacum hade jättebra tips! Vill understryka att det är viktigt att ha ett dynamiskt spel, allmänt så tillåter jag inte ha två exakt lika dana trumslag efter varandra. -Förbjudet, det måste skilja i anslagsnivår, och här är det viktigt att samlingarna oxå är olika beroende på anslagsnivå, så det spelar stor roll vad du har för vsti att jobba med. När det gäller kvantiseringen; det är jättesvårt att spela sjysst på en keyboard även om man har en bakgrund som trummis och därför kvantiserar man ofta för att får bort missarna... men gör inte det direkt. När du har spelat in trumkompet på klaviaturet så TITTA på hur midisignalerna ligger. Där har du "Hemligheten" med sjävla svänget. Det är viktigt att ex. ett hihatslag är tajt med bastrumman på 1an, och på samma sätt med kaggen på 2an (i ett standard rockkomp). Däremot så skall 1an och 2an inte markeras exakt, utan de flyter gentemot varandra och kommer ibland lite före och ibland lite efter den "exakta takten". Därför fungerar det sällan bra att att lägga på slumpfunktioner för att få till live känslan, eftersom de även flyttar de toner som skall vara tajta ifrån varandra. (hoppas du fattar vad jag menar) Så... 1. gå igenom noterna för hand efter du spelat dem (grundkompet), och justera sedan där det behövs, men behåll själva "gunget". Kvantisera inte i onödan! 2. Se till att framför allt hihaten är väldigt dynamisk, i ett rakt 8-dels-rock-komp så markeras 1 lite extra tillsammans med bastrumman, men är sedan lösare på andra 8dels slaget, för att sedan bli lite extra hård för att kunna möta kaggen. Ingen absolut regel, men dynamiken är jätteviktig för att det ska låta äkta! EdIt: Jo, annars så finns ju GrooveAgent från Steinberg, som har färdiga komp, och olika trumset, och dessutom är lätt att använda(och det går att redigera i efterhand). Det är något jag verkligen kan rekomendera för den som inte orkar "programmera" trummor. Redigerat 14 augusti 2004 av Andreas L
hammagrella Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Tack VacUm och Andreas för jäkligt bra tips. Har själv samma problem som Robotapan ibland, även fast man är gammal trummis. Jag brukar pekfingerlira in trummorna, hela låtarna utan att kopiera för att få det någorlunda varierat. Tyvärr faller jag ofta för frestelsen att kvantisera alltihop och sen "fuska" genom att lägga på lite sväng med akustiska percussions, men det blir ofta lite stompigt ändå. Mest för att man inte lägger ner den tid som krävs kanske.... Men, hursomhelst, mitt tips är ändå akustiska slagverk som shakers, maracas, tamburin, handklapp (väldigt lågt mixade - ska mera kännas än höras) som kan göra underverk när det gäller att få till sväng i rocklåtar.
robotapan Postat 14 augusti 2004 Trådstartare Postat 14 augusti 2004 Tackar för tipsen, vilka seriösa inlägg det blev! Det mesta av vad som skrivs har jag dock redan tänkt på, det var mer segheten i att göra ett trumkomp jag funderade över och enligt er låter det som att "övning ger färdighet... och snabbhet". Dock spelar jag inte med keyboarden nu och det måste ju snabba upp saker betydligt (för att inte tala om att ge en lite mänskligare känsla). Får helt enkelt öva på det då.
Stinkey (oregistrerad) Postat 14 augusti 2004 Postat 14 augusti 2004 Mycket intressant och lärorik tråd. 😕
fudgesson Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Groove Agent a.k.a GA: http://ga.clubcubase.net/ Gillar man inte grundljudet så kan man ju alltid trigga det till ex Battery med nåt annat kit eller DFD Superior osv... Det VSTi jag alltid startar först.
Håkan Ekberg Postat 30 december 2004 Postat 30 december 2004 Se till att det finns måånga reigions på alla trummor. Ett svagt slag låter helt annorlunda än ett starkt. Vill understryka att det är viktigt att ha ett dynamiskt spel, allmänt så tillåter jag inte ha två exakt lika dana trumslag efter varandra. -Förbjudet, det måste skilja i anslagsnivår, och här är det viktigt att samlingarna oxå är olika beroende på anslagsnivå, så det spelar stor roll vad du har för vsti att jobba med. Hur gör man det? någon speciell VSTi? Finns det några billiga/gratis? Är det med många regions/anslagsnivåer som man undviker kulsprute-effekt på virveln? Kolla upp alla spökslag och sånt också. Vad är det? Läste i en del andra trådar här också och i de tips någon länkat till om trumprogrammering. Där står nått om att flytta tex virveln några ticks för att få mer sväng. Hur gör man det öht i Cubasis? Jag har inget keyboard om nån nu undrar. Håkan
lavrell Postat 30 december 2004 Postat 30 december 2004 (redigerat) Se till att det finns måånga reigions på alla trummor. Ett svagt slag låter helt annorlunda än ett starkt. Det han menar med detta är att dina trummor ska ha många lager. Alltså så många separata samplingar för varje anslagshårdhet som möjligt på varje trumma. Kolla upp alla spökslag och sånt också. Spökslag är lösa slag som trummisen slår för att öka svänget. Dom slås i en 4-takt mellan 2:an och 4:an för att skapa dynamik och sväng. (Detta va rätt svårt att förklara märkte jag så om nån annan kan förklara det bättre så go ahead 😉) Redigerat 30 december 2004 av lavrell
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.