Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ultrabeat är ju på alla möjliga sätt ett väldigt flexibelt trumverktyg, men oftast så känns det mest som ett väldigt kreativitetsdödande ankare, iallafall när man fortfarande är på skiss-stadiet med ett projekt. Det känns som att alla möjligheter och parametrar blir lite för mycket för att man faktiskt ska kunna använda grejen på ett riktigt kreativt sätt.

Jag vill kunna snabbt välja ett par passande samplingar ur biblioteket, och sätta igång med sequencern. Ha snabb tillgång till de mest grundläggande parametrarna typ pitch, volym, pan, velocity, enkel envelop och ev dist o filter. Jag vill kunna dra ihop en skiss snabbt, parallellt förfina ljud och patterns på ett naturligt och lättarbetat sätt.

Jag skulle kunna göra presets för ultrabeat där sampling är förvalt och där alla enveloper och parametrar är "nollställda"... men det känns fortfarande så jäkla meckigt att använda ultrabeat till nåt så simpelt.

Hur gör ni? Finns det nån gratis plugg (för intel) som kan ge mej ungefär det jag är ute efter? Som det är nu känns det typ som att jag skulle vara bättre off med att göra trummorna direkt i arrfönstret...

Tidigare så använde jag en piratad version av den där trumsynten med ägg-sequencer, vad heter den... svensk tror jag... microtonic eller nåt? Typ det upplägget men med samplingar istället skulle ju vara perfa.

Annons
Postat

Nu vet jag inte om jag minns rätt, men körde inte du logic på mac? I så fall är ju EXS24 helt okey? 😄

Själv kör jag mycket med droppa trumfilerna direkt i seq fönstret.. (mest av lathet) funkar gör det men slöar ned hårdisken när det blir många spår.., fast då kan man ju bounca ned till loopar... aja.. skitsamma du hajjar

Postat

Jo fast det är ju rätt bökigt att göra nya ljudbibliotek till EXS24an varje gång...? Verktyget för det är inte det mest användarvänliga som finns kanske... 😄

Postat
Jo fast det är ju rätt bökigt att göra nya ljudbibliotek till EXS24an varje gång...? Verktyget för det är inte det mest användarvänliga som finns kanske... 😄

Sant så sant... fast om du typ bara ska ha en kickdrum snabbt så har du ju redan ett förberett program med tex 50 kickar, samma sak med snare och hats osv. Sedan kan du ju åka med transport keynote för att hitta den rätta?

Bara en tanke alltså 😄

Postat
Testa Addictive Drums då, demon är gratis... är UB oxå.

Är inte det för multisamplade, trumsetsliknande trummor? 😕 Jag är ute efter trummaskinsstilen. Eller kan det båda?

• 2 veckor senare...
Postat

finns inga fel med och använda native instruments battery 3. enkel och okomplicerad trummaskin som gör eett sjuhelvetes bra jobb

Postat

Saknar faktiskt också en samplebaserad trummaskin som är enkel att hantera. Håller med om att Ultrabeat och EXS24an är lite väl bökiga när man bara vill åt att kunna spela upp enkla saker. Även om jag kör Logic Pro i studion, så kör jag bara express hemma, så därav är jag dubbelt intresserad eftersom jag inte har ultrabeat hemma. jag behöver något simpelt som kan leverera grundläggande parametrar.

Postat

Quaden i studion är ju ppc. Hemma har jag intel, så det är väl en halvlösning. ;D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.