Soxic Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 (redigerat) Hej, Det kanske finns trådar om detta men visste inte hur jag skulle söka så jag frågar i en egen tråd. Hoppas det går bra. Vilka skulle ni säga är de bästa plugins för gitarr/elgitarr, alltså inte gitarrljud som man spelar med synth utan audio där du kopplat in gitarren och använder som effekt för att få exempelvis distljud. Har GuitarRig2 och det är väldigt bra, men 100% nöjd är jag inte. Redigerat 17 januari 2007 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berggrund Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Jag gillar amplitube och izotope trash till gitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Amlitube 2 är ritigt bra... finns bundlat med Ampeg VST, Studioreverb och T-Racks för 3995:-… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Testa också att koppla en distpedal mellan gitarr och ljudkort. (Visst, det låter surrigt och helt värdelöst...) MEN: Inserta sedan SIR på gitarrkanalen och ladda in en högtalarsimulering. SIR Högtalarsimuleringar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Det finns en del gratis som är bra. Jag har fastnat för FreeAmp2. http://frettedsynth.asseca.com/ampsims.html tjing Bengan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Tack för grymt bra tips! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Får man passa på och fråga förresten om det finns liknande plugins för att få en gitarr att låta som en bas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Får man passa på och fråga förresten om det finns liknande plugins för att få en gitarr att låta som en bas? Pitcha ner den en oktav. Sen kör du en förstärkarplugg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Gick att ladda ned en gratis "rörförstärkare" från studio.se för runt 1,5 år sen.. har den skräpandes nånstans.. Annars är Ampfarm nice (eller motsvarande från Line 6).. och Chrome Tone från McDSP 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Kör FreeAmp och GuitarRig2 och måste bara fråga en sak. Ljuden från de "virtuella" amparna låter verkligen realistiska...nästa för realistiska. Jag får när jag väljer diverse distljud en massa hissande och väsande från "förstärkaren", precis som när man lirar i replokalen. Men, ska det verkligen vara så här? Man borde väl kunna rensa bort allt oljud med dessa datorprogram? Upplever ni samma sak när ni kör dessa plugins? Vad jag försöker säga är att jag vill köra tjockt med overdrive/dist men slippa surret, hissandet och knastret som man får med en riktig förstärkare. Vill bara veta om det är fel på min gitarr eller om ni upplever samma sak? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 En dist är egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivån och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Personligen har jag inte hittat någon plugg som överträffar hårdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sådan för då hade jag sålt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den använder jag ju live). Simulanalog + SIR kan låta riktigt trevligt dock och Guitarrig är väldigt roligt att leka med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 18 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2007 En dist är egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivån och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym. Så det enda man kan göra i princip för att få bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar är att radera den sektionen av inspelningen i audiospåret? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 En dist är egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivån och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym. Så det enda man kan göra i princip för att få bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar är att radera den sektionen av inspelningen i audiospåret? Eller använda en gate Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 (redigerat) Personligen har jag inte hittat någon plugg som överträffar hårdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sådan för då hade jag sålt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den använder jag ju live). Simulanalog + SIR kan låta riktigt trevligt dock och Guitarrig är väldigt roligt att leka med. Nej så är det för mig också. Guitarrig fungerar visserligen, men den är inte lätt att arbeta med. Vox Tonelab är min favorit för tillfället. 😎´ Edit: ett tag körde jag med greenmachine för de har så mysiga distljud. http://www.greenmachine.pwuq.net/ Finns ljudexempel på hemsidan Redigerat 18 januari 2007 av Egghuvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 18 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2007 Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. Får man fråga vad en "gate" är? Är det någon fysisk manick eller en plugin typ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Glöm inte SimulAnalog. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. Får man fråga vad en "gate" är? Är det någon fysisk manick eller en plugin typ? En gate är en effekt som klipper ljudet helt när det kommer under ett visst tröskelvärde. Det finns inbyggt i guitarrig bland annat. Det finns även gratispluggar exempelvis Floorfish. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dnisse Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet. jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det.. är det någon som vet vad jag gör för fel? vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig. MVH//Dennis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet. jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det.. är det någon som vet vad jag gör för fel? vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig. MVH//Dennis Jag hoppas du valt det som insert på gitarrspåret du spelat in? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 Ska även passa på att tipsa om Juicy77 som är en Soldano-emulation från BTE Audio. Låter väldigt bra faktiskt och är helt gratis http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Finns även en Tubescreamer gratis från samma företag. Tycker ärligt talat att både denna och GuitarSuite från Simulanalog låter bättre än något av de kommersiella alternativen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 4 januari 2008 Dela Postat 4 januari 2008 Real guitar 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. Får man fråga vad en "gate" är? Är det någon fysisk manick eller en plugin typ? Starta Guitar Rig, kolla under Components, välj Vol (tror de är den iallafall), där finner du en Noise Gate. Lägg in den i signalkedjan och håll in/tryck (minns inte vilket) på knappen "learn" medan du låter gitarren vara tyst. Detta brukar oftast rensa bort bruset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet. jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det.. är det någon som vet vad jag gör för fel? vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig. MVH//Dennis Har Freeamp2 och jag tycker den är totalt kass! Diggar Simuanlog mycket bättre (snubben som gjort den blev överköpt för att tillverka Amplitube2)! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 Glöm inte SimulAnalog. Så heter den! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johannesmusik Postat 11 oktober 2008 Dela Postat 11 oktober 2008 Jag använder Amplitube LE och är nöjd med den. I och för sig har jag ingen erfarenhet vad som låter bra.😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 11 oktober 2008 Dela Postat 11 oktober 2008 (redigerat) Guitar amp i Logic är kanon. Spelar iof in guran analogt eller poden men addar ibland med den. Bra på bas, voc osv. Redigerat 11 oktober 2008 av 4Trax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MattiasA Postat 16 oktober 2008 Dela Postat 16 oktober 2008 Är det någon mer än jag som provat "vintage amp room". Skiljer sig lite ifrån de övriga som jag provat. Låter ganska äkta och upplägget med att kunna flytta mickarna är ju klockrent om man är ute efter lite "äkta"( 😑 ) känsla. Passar mer till pop o rock liknande projekt än metal. Men nu finns ju även metal amp room men det har jag ej provat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassjov Postat 22 december 2008 Dela Postat 22 december 2008 Är det någon som vet några bra gitarrpluggar (gratis?) för PT, förutom amplitube? Jag har försökt att hitta någon bra plugg men inte hittat nåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 22 december 2008 Dela Postat 22 december 2008 Beror på kvalitet. Finns en del gratis. Men förvänta dig inte samma kvalitet bara. Bara söka på http://www.kvraudio.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.