Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en liten frÄga:

Jag fantommatar ju mitt mixerbord förr att kondingmickarna ska fÄ sina 48V, men Àr det skadligt mot min övriga utrustning (dynamiska mickar, synthar och effekter) som ocksÄ sitter i bordet?

Annons
Postat

SÄvitt jag vet (har hört) sÄ Àr det enbart Àldre bandmikrofoner som tar stryk av fantommatning. Detta skall vara p.g.a. en konstruktionsmiss som fixats i nyare modeller.

Men jag kan ha fel, mer info om detta vore vÀldigt intressant eftersom det för mig verkar som att man lika gÀrna kunde fantommata allting hela tiden.

/Majken

Postat

Numera tror jag inte att det finns nÄgra micar som inte klarar att fantommatningen Àr igÄng - men det finns som sagt sÀllsynta fall bland gamla micar som inte tÄl det.

Syntar och effekter behöver du inte oroa dig för, eftersom fantommatningen bara kommer ut pĂ„ XLR-kontakterna. Om du dĂ€remot har nĂ„gonting annat Ă€n en mic kopplad till en XLR-ingĂ„ng och sĂ€tter igĂ„ng fantommatningen, sĂ„ kan du rĂ„ka ut för ett litet fyrverkeri... 🙂

Bara för att hÄlla isÀr begreppen, sÄ nÀmner jag ocksÄ att du inte fantommatar ditt mixerbord - utan du fantommatar micingÄngarna. Alla kontakter utom micingÄngarna Àr alltsÄ fria frÄn spÀnningsmatning.

Postat

Dessutom skickas phantommatningen som en minus (-) och plus (+) vilket gör att det blir noll volt för dynamiska mikrofoner. Plus och minus tar ju ut varandra. 🙂

Postat
Obalanserade mickar ska INTE fantommatas.

Ahh.. DÀr hade vi en enklare Àn enkel förklaring förstÄss. I balancerade mikrofoner fasar spÀnningarna ut varandra medan i obalancerade slÄr spÀnningen rakt in i mikrofonen. Iofs Àr ju detta beroende pÄ hur man lött kablarna ocksÄ, om man har en skÀrmad kabel med tvÄ ledare dÀr bÄda ledarna Àr bryggade innan mikrofonen sÄ bör spÀnningen fortfarande fasas ut.

Uhm, baserat pÄ att spÀnningen skickas genom ledarna, men den kanske skickas genom skÀrmen? Ehh.. Nej nu skÀms jag, nu fÄr jag fram med mina ljudböcker nÀr jag kommer hem ikvÀll och ta mig en liten funderare.

/Majken

Postat

?? 🙂

Hur vet man om mikrofonen Àr balanserad eller obalanserad?

SkÀrmad eller inte skÀrmad, en XLR kabel har vÀl 3 ledare och alltid skÀrmad ... fattar nada

För det gÄr vÀl inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller?

Jag trodde man byglade jord och minus för oskÀrmat i XLR .. för om man sÀtter ihop plus och minus sÄ sÀger det vÀl *poof* ?

Postat

SpÀnningen finns som 0V och +48V - inte nÄgot annat. Det Àr alltsÄ inte nÄgra soÀnningar som "tar ut" varandra. SpÀnningen filtreras bort frÄn signalen med kondensatorer, eller andra system som Àr mer snillrika, i micen och i preampen...

De enda "obalanserade" mikrofoner jag har sett, Àr sÄdana som följer med enkla bandspelare, dÀr man bara anvÀnder jord och signal (precis som i en gitarrkabel) - och inte jord, Hot och Cold...

I 2-poliga kopplingar fÄr man aldrig starta fantommatningen, eftersom man dÄ kommer att kortsluta spÀnningen!

Postat
?? 🙂

Hur vet man om mikrofonen Àr balanserad eller obalanserad?

SkÀrmad eller inte skÀrmad, en XLR kabel har vÀl 3 ledare och alltid skÀrmad ... fattar nada

För det gÄr vÀl inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller?

Jag trodde man byglade jord och minus för oskÀrmat i XLR .. för om man sÀtter ihop plus och minus sÄ sÀger det vÀl *poof* ?

En "kalle anka" mikrofon som du köper pĂ„ claes ohlson för 50kr Ă€r antagligen obalancerad. Vilket du kan se pĂ„ telekabeln som sticker ut frĂ„n den. Äldre mikrofoner som t.ex. kolkornmikrofoner och dylikt kan sĂ€kert ocksĂ„ vara obalancerade. Uhm, har aldrig pillat pĂ„ nĂ„gon sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ€kert.

Fantommatning pÄ 48V gÄr dock jÀttebra att skicka genom en telekabel om du gÄr frÄn xlr-tele frÄn mixern eller dylikt. Men ehm, jag ska nog inte sÀga nÄgot. Ju mer jag tÀnker pÄ det, ju mer inser jag mina starka begrÀnsningar i elektronik.

/Majken

Postat

OK .. verkar enklare att hÄlla sig till en variant av den gamla minnesregeln:

Rimfrost - rattmuff pÄ. TjÀllossning - rattmuff av.

men istÀllet:

XLR - fantom pÄ. Tele - fantom av.

🙂

Postat

men istÀllet:

😛

Ptja, sĂ„vida ingen fĂ„r för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. PĂ„ sĂ„ vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stĂ€nger vi den hĂ€r trĂ„den, mitt huvud gör ont. đŸ˜Č

Vi hĂ„ller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar nĂ€r behövde nĂ„gon sist en kondensatormik i vilket fall? 🙂

/Majken

Postat
SpÀnningen finns som 0V och +48V - inte nÄgot annat. Det Àr alltsÄ inte nÄgra soÀnningar som "tar ut" varandra. SpÀnningen filtreras bort frÄn signalen med kondensatorer, eller andra system som Àr mer snillrika, i micen och i preampen...

Inte riktig.

SpÀnningen finns som +48volt pÄ hot-kontakten samt fasvÀnd (-48volt) pÄ cold-kontakten.

Referens mot signaljord.

SpÀnningarna tar sÄledes ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon.

Balanserat kan vara bÄde XLR eller tele. Telekontakten Àr dÄ en "stereo" dÀr Tip=Hot och Ring=Cold.

Postat

men istÀllet:

😛

Ptja, sĂ„vida ingen fĂ„r för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. PĂ„ sĂ„ vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stĂ€nger vi den hĂ€r trĂ„den, mitt huvud gör ont. 😛

Vi hĂ„ller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar nĂ€r behövde nĂ„gon sist en kondensatormik i vilket fall? đŸ˜Č

/Majken

Kondensatormickar Ă€r ju ljusĂ„r före dynamiska mickar i ljudkvallitet. 🙂

Postat

Inte riktig.

SpÀnningen finns som +48volt pÄ hot-kontakten samt fasvÀnd (-48volt) pÄ cold-kontakten.

Referens mot signaljord.

SpÀnningarna tar sÄledes ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon.

Balanserat kan vara bÄde XLR eller tele. Telekontakten Àr dÄ en "stereo" dÀr Tip=Hot och Ring=Cold.

Inte helt korrekt. SpÀnningen Àr lika stor och av samma polaritet relativt jord i bÄde pin 2 och pin 3. Ett exempel pÄ hur fantommatning görs ser du hÀr nedan:

Beteckningarna + pÄ Hot och - pÄ Cold refererar till signalen och inte spÀnningen.

phantom.jpg

Fantommatning brukar aldrig finnas pÄ tele-kontakterna, eftersom man ofelbart kommer att kortsluta mellan pinnarna nÀr man kopplar in/ur prylar dÀr.

Postat

Claes, det Àr riktigt det du sÀger.

Men... i mikrofonen sÄ fasvÀnds cold-signalen och dÀrmed Àven 48 voltaren vilket gör att spÀnningarna tar ut varandra i en dynamisk mikrofon.

NamnlĆĄst.jpg

Trodde inte man behövde vara sĂ„ hĂ€r övertydlig 😼

Postat

SÄ vitt jag vet sÄ kan man inte fasvÀnda en likspÀnning (matningen), utan bara en vÀxelspÀnning (signalen) - men jag kan ha fel...?

Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstÄr, Àr att man har samma spÀnning pÄ bÄda stiften och dÀrmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltsÄ 0V.

Det du beskriver med illustrationen Àr hur den normala och den fasvÀnda signalen lÀggs ihop i en OP-förstÀrkare - och inte hur det fungerar med spÀnningen.

Övertydligt eller inte, sĂ„ Ă€r det alltid intressant att fĂ„ reda pĂ„ vad som verkligen gĂ€ller. 😼

bjorn (oregistrerad)
Postat
SÄ vitt jag vet sÄ kan man inte fasvÀnda en likspÀnning (matningen), utan bara en vÀxelspÀnning (signalen) - men jag kan ha fel...?

Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstÄr, Àr att man har samma spÀnning pÄ bÄda stiften och dÀrmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltsÄ 0V.

Det du beskriver med illustrationen Àr hur den normala och den fasvÀnda signalen lÀggs ihop i en OP-förstÀrkare - och inte hur det fungerar med spÀnningen.

Övertydligt eller inte, sĂ„ Ă€r det alltid intressant att fĂ„ reda pĂ„ vad som verkligen gĂ€ller. 😼

Du har sÄ rÀtt Claes.

Tekniskt sett Àr fantommatning ett system dÀr audiosignalen överförs pÄ den balanserade kabeln differentiellt, och fantommatningsspÀnningen överförs "common mode". Audiosignalen gÄr över pinne 2 och 3 och fantomspÀnningen gÄr mellan pinne 2 och 3 samtidigt och pinne 1.

Mikrofoner som inte behöver fantomkraft, struntar helt enkelt i likspÀnningen som ligger mellan pinnarna 2+3 och pinne 1. Detta Àr vad en dynamisk mikrofon ser. Om du mÀter med en voltmeter mellan 2 och 3 sÄ ser du noll volt. MÀter du mellan pinne 2 och 1 eller mellan pinne 3 och 1 sÄ ser du 48 V. En dynamisk mikrofon, liksom mixerbordet mÀrker inte denna "common-mode" spÀnning.

Slutsats: Har du moderna mikroner Àr det inga som helst problem med att ha fantomen pÄslagen. Endast gamla vintage ribbon mikrofoner (RCA 44BX t.ex) kan ta skada dÄ dessa tydligen inte följer standarden.

Postat

Tack!

Jag kĂ€nde mig helt sĂ€ker redan frĂ„n början - men nĂ€r nĂ„gon ifrĂ„gasĂ€tter, sĂ„ börjar man ju undra om man har rĂ€tt eller fel och sĂ„ vill man ha reda pĂ„ hur det verkligen förhĂ„ller sig Ă€ven om det skulle visa sig att man har fel. SĂ„ fungerar jag i alla fall och nu kĂ€nner jag mig bombsĂ€ker igen. 😼

bjorn (oregistrerad)
Postat
Jag har en liten frÄga:

Jag fantommatar ju mitt mixerbord förr att kondingmickarna ska fÄ sina 48V, men Àr det skadligt mot min övriga utrustning (dynamiska mickar, synthar och effekter) som ocksÄ sitter i bordet?

Det Àr inte skadligt för övriga mikrofoner (utom i mycket sÀllsynta fall).

Syntar och effekter ansluter du normalt till lineingÄngar och dÀr finns aldrig fantomspÀnning.

• 2 veckor senare...
Postat

HallÄ folk,

Skall försöka bena ut phantom frÄgan pÄ ett förhoppningsvis förstÄligt vis.

Nej +48 volten tar inte ut sig sjÀlv över stift 2 och 3 i mikrofonen, den stannar dÀr i form av tvÄ matningsvÀger som kommer frÄn mixern, man har gjort pÄ detta sÀtt för att fÄ likhet pÄ bÄda kablarna som audio balanseringen gÄr i.

Phantom spÀnningen +48v till kondensatormikrofonens elektronik tages ut direkt pÄ stifft 2 och 3 med tvÄ motstÄnd (eller ibland som en center tappning pÄ mikrofonens transformator) och 48 voltens jord tages frÄn stift 1 d.v.s. skÀrmen.

FÄr man köra phantom pÄ dynamsika mikrofoner eller synth/sampler utgÄngar ??

Om den dynamiska mikrofonen Àr balanserad, hel och felfri sÄ Àr ok eftersom phantom spÀnningen hÀnger i luften före transformatorn eller spolen i membranet och det kan inte gÄ nÄgon ström genom nÄgon ting.

Men det har funnits en del avarter pÄ balanserade dynamiska mikrofoner med "spar-kopplade" trafos eller konstiga bas-avskÀrnings switchar dÀr stift 1 har varit inblandad med stift 2 och 3 i kopplingen, och dÄ kan det gÄ ström genom trafo ock komponenter, och detta Àr inte bra för mikrofonens hÀlsa.

Och som nÄgra har sagt förut, mikrofoner med mono-teleplugg Àr obalanserade, och dÀr gÄr det 48v (ström) genom mikrofonens membranspole och det Àr inte tillÄtet.

Synthar och samplers utgÄngar gillar inte att fÄ 48 volt över sig, nÄgra har skyddat konstruktionen för sÄdana misstag eftersom mÄnga kör in synth/sampler pÄ mik-ingÄngen nÀr inte line-ingÄngens kÀnslighet rÀcker till.

Dom oskyddade synth/sampler (och det Àr mÄnga) som fÄr 48 volt pÄ utgÄngen rÄkar ut för knÀckta utgÄngskondensatorer och ofta ocksÄ IC-kretsar som matar utgÄngen.

Slutligen,

för att inte utmana ödet, stÀng av phantom nÀr dynamiska mikrofoner anvÀnds, och anvÀnd trafo DI-box till synth/sampler om inte phantom gÄr att stÀnga av.

--Bosse

• 1 mĂ„nad senare...
vicks (oregistrerad)
Postat

MEN MEN MEN!

Den ursprungliga frÄgan var om fantommatningen var skadlig.

JA! För i princip allt utom kondensatormickar.

Hur svÄrt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det hÀr Àr ganska löjligt alltihop ju.

Postat
MEN MEN MEN!

Den ursprungliga frÄgan var om fantommatningen var skadlig.

JA! För i princip allt utom kondensatormickar.

Hur svÄrt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det hÀr Àr ganska löjligt alltihop ju.

men om man mickar ett trummset tex sÄ har man ju bÄde dynamiska och kondensatormickar i bordet, dÄ mÄste man ju fantommata.

Postat (redigerat)

Det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llsynt att det Ă€r problem - sĂ„ om du mot förmodan skulle rĂ„ka elda upp en mic pĂ„ grund av att den inte tĂ„l fantommatning, sĂ„ Ă€r den Ă€ndĂ„ sĂ„ gammal och sliten att du troligen Ă€ndĂ„ inte hade velat anvĂ€nda den... 🙂🙂

Alla moderna dynamiska micar överlever fantommatning och pÄverkas inte negativt pÄ nÄgot sÀtt - sÄ troligen kommer du aldrig att rÄka ut för en mic som inte klarar att fantommatas.

Redigerat: För sĂ€kerhets skull ska man kanske ha en separat preamp om man har nĂ„gon gammal vintage bandmic liggande - men om man har en sĂ„dan raritet, sĂ„ gĂ„r man nog sĂ€llan genom en mixer Ă€ndĂ„ och frĂ„gan Ă€r i sĂ„ fall mest av akademisk karaktĂ€r... 😄🙂

Redigerat av Claes
Postat

...nu snurrar det runt i huvet... 😄

Men det Àr som Claes skriver. SjÀlv har jag aldrig stött pÄ nÄgra problem nÀr dynamiska mickar har kopplats in i en phantommatad mixer...

🙂

Postat

Äh, det Ă€r inte sĂ„ mycket att tĂ€nka pĂ„ med fantommatning. Har dĂ€remot hört att om man linar en bas frĂ„n förstĂ€rkarens egna "line out" och skickar fantommatning till den sĂ„ kan det hĂ€nda dĂ„liga saker med förstĂ€rkaren. Tjo!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.