JJRockford Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Frågar av två anledningar. Dels har jag sett att priset på en del G4:or verkar ganska lågt, och har varit intresserad av att köpa en, så att man har både och, och har kontroll över kompabiliteten så att säga. Denna t ex? http://www.blocket.se/vi/10582005.htm?ca=20_s Sen hade jag en diskussion med en på gmf-planket (den handlade i och för sig om laptops) som hävdade att han har en kompis som kör senaste versionen av MacOS och senaste versionen av Logic Pro på en Mac G3 (oklart vilken modell och övrig konfiguration) och ändå kan jobba med "seriösa projekt". (Diskussionen handlade om PC/Mac, prisvärdhet, framtidsutsikter och en hel del annat 😄). Är det rimligt?!?!? I sådana fall skulle man ju klara sig på att köpa en Mac för några hundra... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Det brukar finnas naturliga förklaringar till varför vissa saker är billiga... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Jag kör G4, med os x 10.3.2 och ett digi001...funkar helbra!!! kör reason, recycle, pro tools samt iTunes.. ingen uppkoppling eller så.. har däremot uppgraderat processorn från 400mHz till 1,2gHz o RAM e uppgraderat till 1024mb.. funkar stabilt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 en polare till mig körde med mac G3 o digital performer med ett pt tdm . typ 888... funkade helt ok, om man körde ut på bord o rattade outboards.. studion i kalmar kör vi g4 ,os 9 ,digi001, samt 300 mb ram.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Datorn som det länkades till är säkerligen helt okej... Jag satt tidigare med en G4 med ungefär halva klockfrekvensen och ramminnet mot den där, med logic express... funkade hyfsat, även om man var tvungen att hushålla med resurserna. Blev helt klart jobbigt när projekten så att säga började bli fullvuxna. Men, den där är ju flera snäpp vassare. Förvänta dej inte nån monsterdator som kan göra vad som helst bara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 (redigerat) men den där har faktiskt dubbla processorer.. 😮 den låter däremot ngt fruktansvärt.. macoteket har uppgraderingskit för den modellen!! här: http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49510 edit: såg att den har schysst prestanda än då..!! go for it, join the dark side! Redigerat 17 januari 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Frågar av två anledningar. Dels har jag sett att priset på en del G4:or verkar ganska lågt, och har varit intresserad av att köpa en, så att man har både och, och har kontroll över kompabiliteten så att säga. Denna t ex? http://www.blocket.se/vi/10582005.htm?ca=20_s Sen hade jag en diskussion med en på gmf-planket (den handlade i och för sig om laptops) som hävdade att han har en kompis som kör senaste versionen av MacOS och senaste versionen av Logic Pro på en Mac G3 (oklart vilken modell och övrig konfiguration) och ändå kan jobba med "seriösa projekt". (Diskussionen handlade om PC/Mac, prisvärdhet, framtidsutsikter och en hel del annat 😱). Är det rimligt?!?!? I sådana fall skulle man ju klara sig på att köpa en Mac för några hundra... Jag kör Logic pro 7.2.2 på en liknande dator som annonsen pekar på fast har 2x1GHz processorer istället. Fungerar bra och smärtfritt sålänge man inte lastar på för många space design reverb. Om det kniper finns allid frysfunktionen. Största nackdelen med datorerna är att de låter som jetplan, lite överdrivet men iaf, men det är väl enda nackdelen till det priset. Har du mer pengar över och inte skall köra mycket mjukvarupluggar hade jag nog hellre rekomenderat en begagnad Mac Mini med intelprocessor i för att undkomma oljdet som datorn åstadkommer och dessutom vara säker på att Logic uppdateras till din dator i framtiden. Skall du inte köra Logic vette tusan om inte en PC är billigare... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Med passlig hammare, passlig Macintosh och en mikrofon duger hur gammal Mac som helst.... som perkussion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 jag hade tänkt mig att köpa en "PowerMac Quicksilver G4" med 733MHz, duger det åt musikbruk? är rädd för att 733Mhz ska nämligen vara lite segt och vill inte att det ska bugga nåt direkt.. snabba svar, dator i försäljning! och om inte, hur mycket kan då en uppgradering på processorn kosta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debbie Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 jag hade tänkt mig att köpa en "PowerMac Quicksilver G4" med 733MHz, duger det åt musikbruk? är rädd för att 733Mhz ska nämligen vara lite segt och vill inte att det ska bugga nåt direkt.. snabba svar, dator i försäljning! och om inte, hur mycket kan då en uppgradering på processorn kosta? uppgradering är nog inte så prisvärt, de kostar nåra tusen. Den du nämner funkar väl, beror ju på hur du ska använda den. Kör du gamla varianter av program så kommer det väl funka bättre än om du kör i de senaste... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 jag hade tänkt mig att köpa en "PowerMac Quicksilver G4" med 733MHz, duger det åt musikbruk? är rädd för att 733Mhz ska nämligen vara lite segt och vill inte att det ska bugga nåt direkt.. snabba svar, dator i försäljning! och om inte, hur mycket kan då en uppgradering på processorn kosta? uppgradering är nog inte så prisvärt, de kostar nåra tusen. Den du nämner funkar väl, beror ju på hur du ska använda den. Kör du gamla varianter av program så kommer det väl funka bättre än om du kör i de senaste... cubase, reason, logic är de programmen ja hade tänkt mig använda av plus att ja hade tänkt köpa ett ljudkort för runt 1000:- används till musikproduktion och inspelning med en mic, mixer, kompressor, effektbox etc.. det som är bra med datorn är att den har 768 MB ram och 250 GB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 så vad tror ni, kommer det att duga? väldigt tacksam för svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 (redigerat) så vad tror ni, kommer det att duga?väldigt tacksam för svar! om du köper en äldre dataor o väljer att uppgradera, kommer det att kosta en rejäl slant, och jag rekommenderar hellre att du skaffar en dator som inte är lika gammal.. ex en G5:a första generationen eller så.. där behöver du inte lägga ner tid o pengar lika mkt på att få en stabildator som funkar utan problem!! edit: då kommer kostnaden ligga i ungefär samma prisklass som om du skulle köpa en G4a o rusta upp!! 😮 Redigerat 25 januari 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 (redigerat) hittade ex. den här nu!! http://www.blocket.se/vi/10611760.htm?ca=14_s Redigerat 25 januari 2007 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.