Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Filtboll.

När jag kör FL studio (6.0.8 XXL Producer Ed) är volymen relativt låg (jämfört med om jag exempelvis spelar en låt i någon mediaspelare), men om jag höjer master leveln så börjar det dista och låta illa på ställen där det ligger flera ljud samtidigt (typ bas, kick, virvel, t ex).

"Men sänk Mastern och höj hörlursutgången på kortet istället, Ultravåld" säger ni kanske, och det funkar visserligen, ingen dist där, men problemet återkommer när jag ska exportera skiten. Disten följer med om jag har hög volym på mastern och om jag har låg volym blir det outhärdligt låg volym på slutprodukten. Samma sak om jag höjer/sänker volymen i f9-mixern.

Jag kör ganska mycket långa samplingar (typ gitarrloopar och liknande) som audioclips, kan det ha något med det att göra?

Nån som känner igen sej? Eller kanske ändå har en aning om vad jag ska göra för att kunna delge den hungrande musikvärlden mina slag och stigar?

Redigerat av Ultravåld
Annons
Postat

Testa lägg en compressor/limiter på mastern och skruva lite. Går volymen över 0 blir det dist, så jämför du med kommersiella produktioner är dom oftast ganska hårt komprimerade för att få upp volymen.

Postat
Filtboll.

När jag kör FL studio (6.0.8 XXL Producer Ed) är volymen relativt låg (jämfört med om jag exempelvis spelar en låt i någon mediaspelare), men om jag höjer master leveln så börjar det dista och låta illa på ställen där det ligger flera ljud samtidigt (typ bas, kick, virvel, t ex).

"Men sänk Mastern och höj hörlursutgången på kortet istället, Ultravåld" säger ni kanske, och det funkar visserligen, ingen dist där, men problemet återkommer när jag ska exportera skiten. Disten följer med om jag har hög volym på mastern och om jag har låg volym blir det outhärdligt låg volym på slutprodukten. Samma sak om jag höjer/sänker volymen i f9-mixern.

Jag kör ganska mycket långa samplingar (typ gitarrloopar och liknande) som audioclips, kan det ha något med det att göra?

Nån som känner igen sej? Eller kanske ändå har en aning om vad jag ska göra för att kunna delge den hungrande musikvärlden mina slag och stigar?

Mixing & mastering är vad du vill åt.

Skär bort frekvenser som inte behövs på varje ljud & följ ovanstående tips. Det här rä en väldigt stor del inom musikproduktion. Kolla in under "Mixing/Mastering" delen här på forumet så hittar du nog ett bättre svar på frågan.

Postat (redigerat)

Lysande. Jag ska prova samtliga tips genast, och drar även på nexustwins rekommendation en visit inom gubbarna på mixning och mastring. Stort tack för visad snabb- och hjälpsamhet.

Redigerat av Ultravåld

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.