Jump to content
Annons

Roland MT-32

JJRockford

Recommended Posts

De som läst mitt inlägg i Korg M1-tråden (jag är inte lika egocentrisk som det möjligen kan låta, och förväntar mig inte att någon läst och kommit ihåg 😎) vet att jag alltså ska halvkonvertera till keyboardist. Nåja, men i a f spela en del obligatoriska keyboardpassager när vi är ute och härjar. Men mest gitarr såklart! I vilket fall, tänkte skaffa någon gammal, billig men ändå funktionell synt som t ex Korg M1 för detta bruk.

Men så kom jag på att jag har en Roland MT-32 syntmodul stående. Hade den kopplad till datorn i forntiden (körde Musicator på en maskin med Windows 3.1!!!!) och använde ljuden därifrån. Har sedan inte använts till någonting, och jag kommer inte ihåg hur den låter alls. Kan detta vara ett alternativ måntro? (Å skaffa ett vanligt midiklaviatur)

Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

I mitt minne är MT32 riktigt skittråkig. och inte så himla användbar heller. Minns inte om den ens hade 16 kanaler... eller om det bara var 8.

Dela på andra sajter

Håller med MrPhil. Såvitt jag minns är den mer eller mindre en nerbantad version av typ d-110 eller u-220. En tråkig sampleplayer helt enkelt.

Den har alltså inget roligt, charmigt retro i sig.

Man kan säga att mt-32 låter som 90-talets örebrofunk.

Dela på andra sajter

ha! Du har lyckats ringa in mina två hatobjekt när det gäller synthar (BÅDE Korg M1 och Roland MT32). Vill minnas att MT32 har 6 midikanaler och alldeles för få röster. Låter inte alls lika kul som U110 kan göra med rätt expansion.

Dela på andra sajter

Hehe, hade väl varit för bra om man haft något riktigt bra liggande sådär bara 😎

Men Vacum, låter den lika dåligt som M1:an? Eller sämre? (Jag tycker ju att mjukvaruversionen av M1:an låter helt ok i a f).

Dela på andra sajter

MT32 var både brusigare och sämre på alla sätt, än D110 (som den nog annars kan jämföras närmast med). Den kunde inte ens spara några ändringar, utan allt man gjorde på den, försvann samtidigt som spänningen...

U110 var en sampleplayer, så den är ett helt annat stuk.

Dela på andra sajter

Hehe, hade väl varit för bra om man haft något riktigt bra liggande sådär bara 😎

Men Vacum, låter den lika dåligt som M1:an? Eller sämre? (Jag tycker ju att mjukvaruversionen av M1:an låter helt ok i a f).

MT32 är samma typ av synt som D10/D110 och endast programmerbar via midi. Det är ingen sampleplayer utan Line ear syntes eller hur det nu stavas. Den låter ruggigt tråkig och ska du välja mellan den och M1 så ta M1 i så fall.

Edit: Hej Claes...

Redigerat av Wernborg
Dela på andra sajter

Svårt att jämföra tycker jag. Båda suger rejält, men på helt olika sätt.

Jag har inte hört mjukvaruversionen av M1, men jag tror att dom flesta av mina aggressioner mot just den synthen beror på förstärkardelen. Det händer något hemskt med alla ljud när man kopplar ut apparaten i mixern. Och det går dessutom inte EQ:a bort. Transienterna skär i öronen på ett märkligt sätt jag inte klarar av. Spela gärna in en snutt med första pianopreseten och lägg upp. Vore kul o se om jag upplever samma sak med softsynthen.

Dela på andra sajter

VAD skall du spela för något? Ljuden i MT-32 är ju liksom grymt begränsade...

Att kommenter MT-32 som ljudburk är väl i det närmaste skrattretande. Men om man gillar udda ljud så... Jag använder den ibland som inspirationskälla när jag är upp hos min gamle far (ja, burken ÄR gammal!), eftersom ljud ibland kan trigga nya sätt att spela eller slingor som man inte hade grävt fram ur gitarren ens om man hade försökt.

Hade jag haft den hemma hos mig tror jag aldrig den hade blivit använd.

Dela på andra sajter

Piano, stråkar och något typiskt leadljud ("synth brass").

Fast det verkar som jag får släppa mina idéer och leta efter något annat... 😄

Redigerat av JJRockford
Dela på andra sajter

Varför inte leta rätt på en billig Roland JV1010 istället?

kan gå för ngn tusing på sin höjd på vendolin..annars är ju en schysst synthmodul Yamaha TX7

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Finns det någon synth från Roland som är JV1010 med klaviatur så att säga?

Bör väl heta JV10 isf. Kunde inte hitta nån sån dock.

Men även JV80 bör du kunna hitta för inte sån jättepeng.

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=4897008

Alesis QS är grymt billiga idag som beg.

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=4897658

Kanske en XP30?

http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=59266

JV30

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=4905956

Dela på andra sajter

Håll dig borta från MT32, sämre skit finns knappt.

Man kan inte editera utan dator, men värst är väl bruset...de som tycker D110 brusar är det ingenting jämfört med MT32...som låter som de gamla SB AWE32, med dess bi-ljud/artefakter, uuurk.

Sen så kan man inte heller spara sitt performance.

Satsa hellre på en D110 om du vill ha de ljuden, den är faktisk helt OK......OM man editerar och gör egna ljud...

här är en hemma-demo-låt, gjord nästan bara på D110...

http://erikhall.mine.nu/~ronny/voister_litz/16 - Fate or Chance (promo).mp3

Booom: Juno2

Trummor: DR660

Resten: D110

Redigerat av synthetic
Dela på andra sajter

Hehe, lugn, tänker inte köpa någon MT-32, tänkte bara att jag kunde prova den eftersom jag har en stående någonstans. Men det verkar ju som om jag lika gärna kan låta bli... :rolleyes:

Tackar för alla kanonbra tips förresten! Har funderat lite och kommit på att det nog egentligen är smidigare att köpa synten i rackformat (eller ännu hellre halvrack). Skulle man iväg och spela och inte vill ha för mycket utrustning att släpa på (det brukar jag inte vilja) så är det ju säkert lättare att låna någon klaviatur/synt/keyboard som sänder midi och koppla ihop med ens lilla halvrackslåda än att låna en synt man aldrig sett förr och börja programmera i.

Hoppas jag inte ställde till det med mina ofärdiga tankar. Men ibland måste dom ut innan man kommer på att man har fel och ska tänka annorlunda.

Edit: Yamaha TX7, funkar den till t ex vanligt piano-ljud? För det är väl en DX7a utan klaviatur? Anledningen att jag frågar är att våran f d keyboardist hade en Roland D50 som han var mycket nöjd med, men han sa att den inte alls funkade till pianoljud. Men menade ändå att den var bättre än DX7an (som jag undrat om, eftersom det var Brian Mays favoritsynt 😆). Så jag har fått för mig att dom har ett ganska likartat användingsområde, eller hur man nu ska säga?

synthetic, länken funkar ej?

Redigerat av JJRockford
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Vad ligger din maxbudget på för en synth, eftersom du envisas med gammalt krafs hela tiden...? 😄

800kr?

Dela på andra sajter

För 800 kronor borde man kunna hitta någon ok gammal ljudmodul i a f (utan klaviatur, men det har jag ju ett) som funkar? Med tanke på det lilla jag kommer använda den till så känns det inte riktigt befogat att lägga ut så mycket mer. Kostar det några hundra mer gör det såklart inget, men jag tycker jag borde kunnat hitta något användbart? Någon föreslog Roland JV1010, har sett en för 1500, borde man nog kunna pruta ner några hundra i a f?

Satt och funderade på första skivan t ex; Där är på några få ställen på 10 låtar som vi nog bör se till att spela keyboarden live, även om vi inte har någon keyboardist. Ett pianobreak (raka åttondelar, lite i stil med introt på "Runaway" med Bon Jovi), piano-intro på en låt (funkar i och för sig lika fint på gitarr) med efterföljande stråkmattor som första versen består av. Och sen är det en något distad (tror jag, är inte så bra på synthljud) leadsynt på en låt. Spelades på en Roland D50 på inspelningen (ingen hitech-synth direkt 😄).

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
För 800 kronor borde man kunna hitta någon ok gammal ljudmodul i a f (utan klaviatur, men det har jag ju ett) som funkar? Med tanke på det lilla jag kommer använda den till så känns det inte riktigt befogat att lägga ut så mycket mer. Kostar det några hundra mer gör det såklart inget, men jag tycker jag borde kunnat hitta något användbart? Någon föreslog Roland JV1010, har sett en för 1500, borde man nog kunna pruta ner några hundra i a f?

Satt och funderade på första skivan t ex; Där är på några få ställen på 10 låtar som vi nog bör se till att spela keyboarden live, även om vi inte har någon keyboardist. Ett pianobreak (raka åttondelar, lite i stil med introt på "Runaway" med Bon Jovi), piano-intro på en låt (funkar i och för sig lika fint på gitarr) med efterföljande stråkmattor som första versen består av. Och sen är det en något distad (tror jag, är inte så bra på synthljud) leadsynt på en låt. Spelades på en Roland D50 på inspelningen (ingen hitech-synth direkt 🙁).

😮

Ja men då förstår jag.

Annars finns det ju riktigt bra alt för tvåtusen längre upp.

Men får det bara kosta hälften så...

D50 är en ganska skön synth tycker jag, så länge man inte är ute efter realistiska akustiska ljud.

Dela på andra sajter

Edit: Yamaha TX7, funkar den till t ex vanligt piano-ljud? För det är väl en DX7a utan klaviatur? Anledningen att jag frågar är att våran f d keyboardist hade en Roland D50 som han var mycket nöjd med, men han sa att den inte alls funkade till pianoljud. Men menade ändå att den var bättre än DX7an (som jag undrat om, eftersom det var Brian Mays favoritsynt 🙂). Så jag har fått för mig att dom har ett ganska likartat användingsområde, eller hur man nu ska säga?

Nja, TX7/DX7 är ju inte nån synth som är känd för sina pianoljud direkt... Det är ju FM-syntes som gäller i dem och då blir det rätt så svårt att få till nåt som låter piano!

Nån av JV-syntharna som det pratats om tidigare funkar garanterat bättre där... Borde ju kunna finnas piano-expansionskort till dem tillomed...?

Dela på andra sajter

Nåja, det är väl inte omöjligt att lägga ut mer pengar om så behövs. Fast jag ska börja jobba som skidlärare till helgen (äntligen fick vi snö söderut!), då får jag mindre betalt än vad jag haft i a-kassa hitills 😕

Såg att någon på Vendolin hade en Kawai XS-1 till salu. Skräp eller ok?

Dela på andra sajter

Såg att någon på Vendolin hade en Kawai XS-1 till salu. Skräp eller ok?

Har aldrig hört talas om, men folk på sonicstate.com verkar säga "ok, eftersom den är så billig"...

Lägg på lite och köp nån av de JV1080/2080 som finns där istället...?

Dela på andra sajter

Det vimlar av syntar i prisklassen 1-1500:-

Givna val!

Roland Jv80-Trevlig synth att pula med live, särskillt med 60/70 expansion 🙁

Även nedanstående maskiner borde funka:

Korg M1 😉

Roland D50 😉

Yamaha sy85 😄

Kul med smileys 😎

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det vimlar av syntar i prisklassen 1-1500:-

Gör det? 😲

Att en säljare annnserar ut sitt lik till synh för 3000:- innebär inte att den säljs för det! eller alls 🙂

Det innebär inte något annat pris heller. Per automatik.

ibland går priser upp, ibland ner. Svårt att bilda sig en uppfattning om prisläget på affärer man inget vet nåt om.

Man kan däremot se en prisbild på utsatt pris.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.