Troxy Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Jag kör Cubase SL 2 och använder VST-instrumentet Im-7 som är en trummaskin. Säg att jag t.ex. skapar två MIDI-tracks som jag skickar till Im-7, och sedan kör en bastrumma på den ena, och en hithat på den andra. Kan jag på något enkelt sätt lägga på effekter som t.ex. reverb bara på hithat:en och någon annan effekt på bastrumman? Ett VST-intrument får som jag har förstått det bara ett AUDIO-spår, och om jag kopplar på en effekt där så hamnar ju den på alla MIDI-spår! Just nu drar jag igång flera Im-7:or som får varsitt MIDI-spår och AUDIO-spår, men det känns så onödigt att behöva göra så. Går det att lösa på något enklare sätt? Hoppas ni förstår var jag menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2004 Dela Postat 13 augusti 2004 Det är skillnad mellan olika VSTi. Det finns många som bara har en stereoutgång och många som har 4 stereoutgångar. Du hade nog egentligen gjort dig själv en tjänst om du köpte LM4 eller Battery för att köra trummorna - eller HALion eller Kontakt om du vill använda de grymmaste ljudbiblioteken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robotapan Postat 14 augusti 2004 Dela Postat 14 augusti 2004 Om du till exempel vill använda lm-7 och ändå köra en separat effekt på din hi-hat måste du öppna en ny instans av VSTi:n (Ett midi- och ett audio-spår för kicken och ett av varje även för hi-haten). Hoppas att du förstår vad jag menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Smart Cat Postat 14 augusti 2004 Dela Postat 14 augusti 2004 Kort parentes bara: Är det skillnad på Vst och Vsti eller är bara Vsti en förkortning på Vst-instrument? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Troxy Postat 14 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 14 augusti 2004 Tack för svaren! Jag antar att jag får leta efter en lite mer avancerad trumsampler då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 augusti 2004 Dela Postat 14 augusti 2004 Kort parentes bara:Är det skillnad på Vst och Vsti eller är bara Vsti en förkortning på Vst-instrument? Det är många som är lite slaviga med benämningar och bara skriver VST när de egentligen menar VSTi. VSTi betyder VST-instrument och VST står för Virtual Studio Technology - och är en mer övergripande benämning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krokodilen Postat 14 augusti 2004 Dela Postat 14 augusti 2004 Hej, Det finns ju alltid tillgång till "bökmodellen". D.v.s. kör ex enbart hihat och gör om det till ett audiospår. Gör likadant med alla andra ljud som du vill ha separata effekter på. Det fungerar men är ju inte ett lika rättfram sätt som att lägga effekterna direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 25 augusti 2004 Dela Postat 25 augusti 2004 (redigerat) Lägg bara in två olika sends. sen fixar sig resten. Men du får kanske öppna upp 2 LM7or. En för HiHt En för BD Redigerat 25 augusti 2004 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.