Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har ett inspelat arr med bara audiointrument som håller ett fixt tempo. Alla noter ligger där de skall i takterna. Nu vill jag byta från fixt tempo till ett ganska fritt tempo. Så jag har spelat in ett separat "tap"-spår med bara 1/8-delar som följer mitt egna tänkta tempo. Det jag vill är att klocka om mitt tempo så att tempot på hela arret följer det nya tap-spåret. Låter som det borde vara lätt fixat, men jag lyckas inte få till det... 😆

Jag har försökt med reclock song med mitt tap-spår som guiding sequence. Det funkar så till vida att jag får en lång lista med tempoförändringar som gör att mitt tap-spår ser ut att hamna exakt på 1/8-dels slagen. Så långt allt bra! Det är bara det att alla övriga midi events (i det riktiga arret) nu blir flyttade från där de låg innan, så att arret låter lika dant som förut (dvs fixt tempo). Men alltså ser ut som tonerna ligger helt off jämfört med taktslagen...

Så det jag inte lyckas med är att få själva arret att följa med i det nya tempot! Jag har testat alla kombinationer med "Lock SMTP position" av eller på, på arret och/eller på tap-spåret innan jag gör reclockningen. Men det hjälper inte... 😆

Jag kör Logic 5.5.1, och det är inga audiofiler i sången (än), bara midi events. Tacksam för alla tips!

/D

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Finns det inte ett läge där det går att redigera tempo grafiskt tror det faktiskt. Kolla under wiew/hyperdraw på arkivmenyn har för mig att det ligger där tillsammans med alla andra typ volym panorering och allt.

Göran

Postat

Hej, tack för svaret!

Jo, det finns en grafisk tempo editor. Fast den är tyvärr så gott som värdelös att använda... Man får se typ 200 staplar som man kan ända höjd på med musen. Svårt att få till något musikaliskt så.

Sen finns det en "tempo operations" också, där man kan generera ritardandon eller accelerandon och andra tempoförändringar med olika inställningar på kurvor. Jag har lekt med den också, men det är svårt att få något att låta naturligt med den också tycker jag.

Det jag spelar in är komp till klassisk musik, som måste bli i rätt föränderligt tempo för att få någon känsla och gå att sjunga till.

Jag vill gärna få till detta med att följa ett tap spår. Det är liksom det närmaste att dirigera tempot själv, slag för slag. Jag kanske är kräsen... 😕 Men det känns som att det borde gå rätt lätt egentligen.(?)

Några andra ideer?

/D

Postat
Hej, tack för svaret!

Jo, det finns en grafisk tempo editor. Fast den är tyvärr så gott som värdelös att använda... Man får se typ 200 staplar som man kan ända höjd på med musen. Svårt att få till något musikaliskt så.

Sen finns det en "tempo operations" också, där man kan generera ritardandon eller accelerandon och andra tempoförändringar med olika inställningar på kurvor. Jag har lekt med den också, men det är svårt att få något att låta naturligt med den också tycker jag.

Det jag spelar in är komp till klassisk musik, som måste bli i rätt föränderligt tempo för att få någon känsla och gå att sjunga till.

Jag vill gärna få till detta med att följa ett tap spår. Det är liksom det närmaste att dirigera tempot själv, slag för slag. Jag kanske är kräsen... 😆 Men det känns som att det borde gå rätt lätt egentligen.(?)

Några andra ideer?

/D

Finns det inget tempo under hyperdraw hmm hade precis för mig det. Nåväl det är det enda som jag kommer på dessvärre. I hyperdraw så borde det i så fall inte vara staplar utan en "tidslinje" där du markerar ut tempoförändringarna. Ska kolla lite påt senare i kväll om jag hinner kommer jag på nåt så kommer jag tillbaka.

Göran

Postat

Hittade ett sätt nu! :rolleyes:

FYI - Så här gör man:

1. Spela in ett tap-spår med ditt eget tempo i 1/8-delar eller annan lämplig notlängd.

2. Markera tap-spåret och gör reclock song (Options > tempo > reclock song) där du kryssar i "Use Guide Sequence", och "Create Tempo changes to preserve timing". Se till att step increment är samma som din notlängd (/8).

3. Öppna tempo list editorn (Ctrl Alt T), kopiera alla events.

4. Undo reclock song.

5. Öppna tempo editorn igen och klistra in alla events. Nu följer allt med i ditt fria tempo!

/D

Postat

Det blev sent så jag hann inte men du verkar ha fått koll på det, sånt står inte i manualen va? Brukar bläddra i den där tegelstenen men ibland så blir det lite väl generellt men bra att ha givetvis. Ska kolla har ett projekt själv som jag skulle behöva mecka lite tempoförändringar på men det är med livetrummor så jag förmodar att det måste bli strip silence först på nåt sätt och sen påt på ditt sätt.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.