oeriksson Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Hello. Jag heter Oden Eriksson och började med inspelningar (SoS) i slutet av 70:talet, på 4-spårs rullbandare. Efter det "rullade" det på i samma anda (porta, midi, trummaskiner), samma budget om man så säger. På 90:talet petade jag med fjolliga midistyrda mixerbord och annat dravel samt gjorde live pa grejer med många kända artister, men blev urbota less. Nu har jag återfått en del av min ursprungliga skaparkraft och vilja att pilla med detta igen. Jag skulle behöva lite tips på bra dynamiska mikrofoner för trummor. Min budget är en smula begränsad. Jag skulle uppskatta tips om bra och billiga mickar för virvel, pukor och baskagge. Ja, jag vet att Shure SM57 är normen, samt att en hel drös andra mikrofoner är bättre (men mer än dubbelt så dyra) samt att andra mikrofoner är mer lämpade, etc. Jag kan köpa en styck värstingsmick i månaden i bästa fall, men jag vill börja spela in nu, inte 2008 eller 2009. MVH // The analog kid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 först o främst välkommen!!! kolla in för baskagge: sennheiser md421 ,shure sm7b eller varför inte en Studio projects B1 på virvel, sm57, sennheiser md421 eller varför inte en stormembranare där med!? is til med tsm mt87s MkII, studio projects b1 och glöm inte att kolla in sE electronics.. på pukor kan du väl skaffa sm57or?? finns billigt som fan beggat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Till baskagge är Shure Beta 52 en trevlig mick! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Till baskagge är Shure Beta 52 en trevlig mick! beroende vad man spelar in för musik.. 😕 tycker personligen den låter ganska tråkigt och intetsägande.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 På senaste inspelningen med bandet så mickade vi pukorna med en TSM MT87s på vardera. Blev riktigt bra faktiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 På senaste inspelningen med bandet så mickade vi pukorna med en TSM MT87s på vardera. Blev riktigt bra faktiskt. det är en underskattad mikrofon.. kanske lite bullrig i vissa lokaler.. men då e de ju inte micken som ställer till de utan rummet.. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hype Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Svenska Line Audio Design CM3 är ett trevligt alternativ som överhäng. Billiga e de också, men dock är de kondensatormickar.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Varför inte köpa ett billigt mickset från typ JAM dom har ju trummickpaket för ca 1395:-. Det är ju bara lite mer än vad en 57:a kostar. Sen kan du ju byta ut en mick i taget. På det viset har du grejer nu och bra grejer 2008/2009. Och som det låter på folk verkar dom vara ganska ok för priset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oeriksson Postat 18 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2007 Jag tackar IDF för välkomnandet och micktipsen. Sennheiser 4x = en mick i månaden. Den är trevlig vad jag kommer ihåg (*420*) men har ett överpris, den kostar 4kkr ungefär. Även Shure SM57 har ett överpris idag. Min fråga var nog mera vilka mickar som är likvärdiga med SM57 och de andra. Mikrofonpaketet från JAM för 1395:- är grisen i säcken. Inte ens den så kallade "svenska tillverkaren" har någon som helst information tillgänglig (frekvenskurvor, hallå???). Jag vill nog ge ut en skarp varning kring detta. Likadana mikrofoner säljs i andra länder under annat namn. Det kallas OEM. De mikrofoner som JAM säljer är målade i en uppeseendeväckande färg, varför då? "Svenska Line Audio Design" , vilka är de? samma grej månne? Jag funderar mycket kring detta... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 "Svenska Line Audio Design" , vilka är de? samma grej månne? Oh no. Det är något så ovanligt som mikrofoner tillverkade i Sverige. Riktigt bra mikrofoner till oförskämt låga priser. CM3 är grymma småmembransmicar. Rekommenderas varmt. Angående mickpaketen så är de ju inget att skriva hem om, men de gör sitt jobb för en väldigt liten peng. Passar perfekt till enkla demoinspelningar och mindre spelningar. Och du har rätt i att det är no name-mickar som de satt sitt namn på. Den röda färgen antas jag att de lånat från red shot ddrum triggers. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emulator Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Själv nybörjare på mikrofoner så jag nöjer mig med att endat hälsa dig välkommen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Jag tackar IDF för välkomnandet och micktipsen. Sennheiser 4x = en mick i månaden. Den är trevlig vad jag kommer ihåg (*420*) men har ett överpris, den kostar 4kkr ungefär. Även Shure SM57 har ett överpris idag. Min fråga var nog mera vilka mickar som är likvärdiga med SM57 och de andra. Mikrofonpaketet från JAM för 1395:- är grisen i säcken. Inte ens den så kallade "svenska tillverkaren" har någon som helst information tillgänglig (frekvenskurvor, hallå???). Jag vill nog ge ut en skarp varning kring detta. Likadana mikrofoner säljs i andra länder under annat namn. Det kallas OEM. De mikrofoner som JAM säljer är målade i en uppeseendeväckande färg, varför då? "Svenska Line Audio Design" , vilka är de? samma grej månne? Jag funderar mycket kring detta... Att göra en jämförelse mellan Jams "kinalåda" och Line Audio är inte rättvis anser jag. Det är två olika härad helt och hållet. Och du behöver inte fundera. Hört talas om Google? http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm Där har du frekvenskurvor. Och här övrig info: http://www.lineaudio.se/linemic.htm Och som sagt var, mannen som gör prylarna finns i allra högsta grad i Sverige. Vad själva mikrofonelementen kommer ifrån ska jag låta vara osagt. Men produkterna är klart prisvärda. Han har preamps etc också, som även de är helt OK för priset: http://www.lineaudio.se/linepre.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
floaty Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 (redigerat) Till baskagge är Shure Beta 52 en trevlig mick! beroende vad man spelar in för musik.. 😆 tycker personligen den låter ganska tråkigt och intetsägande.. 🙁 Jo, såklart. Men till mycket pop, rock, och hårdare grejer tycker jag den är perfekt. Jag tycker den är rolig och att den säger mycket! 🙁 Redigerat 18 januari 2007 av floaty Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Micke micke välkommen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.