Jump to content
Annons

Problem med ljudkortet?

Ann-Mari (oregistrerad)

Recommended Posts

Ann-Mari (oregistrerad)

Hej!

Allt funkat OK med Cubase och med mitt externa ljudkort tidigare. Men nu, ja. Ominstallerade Windows XP eftersom hade fått ngt virus på datorn.

No problemos, allt ok. Men öppnade av misstag samma fil igen med viruset en vecka senare och ominstallerade hela systemet igen.

Men nu. En j-vla mängd knackningar i ljudet. Som om ljudet ständigt avbryts. Detta hade inte hänt tidigare. Kom fram till att om jag ställer ljudet "audio buffer size"på större "level" så forsvinner dessa avbrytningar i ljudet något.

Men tidigare kunde jag ha audio buffer size på "minimal".

Vad i sjutton kan ha hänt? :rolleyes:

AM

Dela på andra sajter

Annons

Har du kanske installerat Norton antivirus för att slippa få virus igen? Det suger mycket resurser, så det bör inte finnas på någon musikmaskin, utan man bör ha en annan virusdödare om man behöver en sådan...

Det kan också vara att du har missat någon detalj vid installationen. Har du kommit ihåg att installera moderkortets drivrutiner, så att chipsetet har rätt drivers? Kolla också i Enhetshanteraren att du inte har någon konflikt någonstans...

Dela på andra sajter

Eller om du vill ha det bästa av dem alla, F-secure Internet Security... 😄

Om det är så att det blivit nåt tok vid installationen så kanske det kan vara ett alternativ att göra en ny ominstallation. Har du Norton i maskinen så är det definitivt den bästa lösningen, det eländet är nästan omöjligt att bli av med på något annat sätt... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Jag hade likadant förut, men det löste sig när jag gjorde så här:

Gå in under startmenyn och välj "Kör..."

Skriv "msconfig", klicka OK.

Välj fliken "Autostart". Där ska du ha så lite som möjligt ikryssat. Själv har jag bara valt virusprogram och ljudkortets kontrollprogram.

Varje gång jag installerat ett nytt program får jag gå in där och bocka av saker jag inte vill ska starta automatiskt, som kan störa ljudet.

Dela på andra sajter

Ann-Mari (oregistrerad)

Jep. Tack for all information.

Provade olika mojligheter, men nu ominstallerade jag annu en gang Windows XP och allt funkkar normalt.

Bara som tips. Eventuellt nagon fatt problem med Cubase 3 efter att ominstallerat systemet, kan det losa sig med att ominstallera an en gang.

(Har inte hunnit fixa spraket till Svenska annu :rolleyes: )

AM

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.