Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Känner ni till märket Crafter? De gör relativt billiga gitarrer och basar. Det märket används av Katie Melua Band, Alice Cooper, Status Quo, Midge Ure bland andra. När jag sökte i Google efter svenska butiker som har märket så hittade jag inga dock. Men jag fann en kontaktperson i Katrineholm som är ansvarig för den svenska marknaden. De går att beställa från UK. Forskade nu vidare och fann att det är ett märke från Korea som bildades 1972 och startade då med tillverkning med fyra pers i ett vardagsrum. Deras största marknad har de i UK.

Exempel på deras produkter:

SAbubinga.jpg

Crafter SA-BUB Slim Arch Bubinga Top, helsolid halvakustisk gitarr. Mahogny kropp och hals, Mother of pearl pos markers, Kent Armstrong Lipstick pickup, L.R. Baggs Element pickup, Blend fader on Eq, Chrome tuners, Gloss finish. £329=4350 SEK.

SA-ARW.jpg

Crafter SA-ARW Andes Rosewood Top, helsolid halvakustisk gitarr. Mahogny kropp och hals. Mother of pearl pos markers, Kent Armstrong Lipstick pickup, L.R. Baggs Element pickup, Blend fader on Eq, Chrome tuners, Gloss finish. £329=4350 SEK.

crafterTO35.jpg

Crafter TO35N akustisk gitarr. Solid Engelm.gran (topp), Rosewood i övr. DieCast Gold Tuners, Abaloneinlägg. Snowdrop pos markers, Gloss finish. £139=1835 SEK.

convoydx.jpg

Crafter DX elgitarr. Quiltad Lönntopp, Kropp och hals i mahogny. Humbucker Alnico Pickuper x2, Här i Trans Amber. Finns även i Trans Blue, Trans Yellow och Trans Dark Brown. £300(riktpris)=3960 SEK.

Frakt £30=395 SEK är allt som tillkommer.

Vad tror ni om dessa gitarrer?

Har någon spelat på en Crafter?

😄

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat
Crafter TO35N akustisk gitarr
såg väldigt fin ut. Blev sugen nu. Efter att min fina gamla Bjärton har gett upp för gott så måste ny inhandlas och denna ser ut som ett bra alternativ till Tanglewoods billiga serie.
Postat (redigerat)

Kolla här Klicka på Ak.git och sedan Stålstr.git så finns en återförsäljarlista långt ner på sidan...

Det finns tydligen vissa butiker som har dom hemma trots allt. Mölndal och Kungsbacka tex. ligger väl inte så långt från Musiks domäner?

Redigerat av Wernborg
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack!

Det var den där Peder Brink, med säte i Katrineholm. Tydligen har de transporterat ut gitarrer till valda butiker i landet. Utmärkt!!

Intressant är att se var priserna ligger nånstans. Skiljer det mycket mellan vad man betalar här och från ett annat land via postgång, så kan det vara en sak...men skiljer det inte så mycket så är det en annan sak. Då kan man gott gynna det egna landets säljare om man kan, så att de blir kvar. Man tar ju också en risk med att skicka efter och kanske speciellt från andra länder. Böka med returer och bevis. Mina personliga åsikter.

PRISJÄMFÖRELSE (inkl frakt UK):

Crafter Dreadnought D-ser D6-N: 1925 SEK (Imuso UK); 2995 SEK (riktpris SVE)

Crafter GAE-ser GA-6N: 2695 SEK (riktpris UK); 2995 SEK (riktpris SVE)

Crafter Dreadnought D-ser D7-N: 2455 SEK (Imuso UK); 3295 SEK (riktpris SVE)

Crafter GA-series GAE8-N: 4345 SEK (riktpris UK); 5295 SEK (riktpris SVE)

Crafter Dreadnought D-ser D8-N: 3300 SEK (Imuso UK); 3795 SEK (riktpris SVE)

Crafter TC 035-N: 2825 SEK (Imuso UK); 5295 SEK (riktpris SVE)

Crafter TA-050: 4600 SEK (riktpris UK); 5595 SEK (riktpris SVE)

Crafter Twinbird Bubinga: 5665 SEK (riktpris UK); 6995 SEK (riktpris SVE)

😄

p.s. Inga av mina modeller i första posten fanns med hos den svenske återförsäljaren, men de finns hos Imuso UK och/eller hos Crafters egen site Crafter Guitars... Se även Sutherland Trading . Imuso UK - där finner du vissa modeller, bland annat T035-N och TC 035-N. d.s.

:musik

Redigerat av musik
  • 6 månader senare...
Postat

Hej Alla!

Jag har själv köpt en Crafter. Musikbutiken i Vara är återförsäljare för dem.

Köpte mig en GCL80/BRS. Väldigt nöjd!

gcl80_brs_large.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.