Bluemoon Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Nu har jag hållt på och spelat in sång ett par dagar och plötsligt slog det mig.... sitter jag och spelar in i stereo utan att fatta...?? Jag är inte säker dock. Använder mig av Sonar LE, har importerat ljudfil, (bakgrundsmusiken) som spelas upp i stereo. Nu är det så här. Sången spelas upp i mono, men sångspåret ligger inte på det mittersta strecket utan på det övre... men som sagt sången hörs i mono i Sonar (men det är väl bara för att jag har mono intryckt på varje sångspår 😆 ). Nu undrar jag, När jag så småningom ska bränna ut detta i stereo kommer sången att lägga sig i stereo då? Är jätteorolig. Annars kanske det går att gå nån omväg? Bounca sången...sedan lägga till bakgrunden?? Är orolig! 😄 Om ni inte hänger med i min lite förvirrande förklaring så säg till.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 Nån som har en idè? Sliter mig i håret vid det här laget 😮 Någon måste veta vad jag snackar om, är det inte basics detta? Nog för att jag själv för tillfället är förvirrat. Måste få veta hur man spelar in i mono? Om jag spelat in i mono?? Måste få veta så jag inte fortsätter och sedan sitter där med skägget i brevlådan (nog för att jag inte kan odla något sådant men ni fattar 😉 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Kolla om du satt spårets ingång till stereo eller mono. Om du har ett "vanligt enkelt" ljudkort med två ingångar (typ som jag, ett audiophile), så finns det tre alternativ på ingången: Vänster, Höger eller Stereo (Det är nog möjligt att Vänster Höger är döpta 1-2). När du spelar in ser man tydligt skillnad på ett mono- och ett stereospår. Efter din beskrivning av "hur det ser ut" så tror jag att du har pluggat in miken i vänster (eller höger) kanal, men valt stereoingång. Det går att rädda om du gjort "fel". Bounca "stereo to mono tracks" (eller nåt sånt). Då får du din vänsterkanal som ett solospår. tjing Bengan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Tjenare Bengan! jo, jag har ett Edirol UA-25 med två ingångar, den ena ingången är till för mick, den andra för gitarr. Har även en kompressor, där kopplar jag inte micken på höger sida(har nog ingen inverkan vad jag förstått). I Sonar så har jag klickat i stereo (står som du själv beskriver Vänster, höger och sedan stereo som val). Men du....är det det du försöker säga mig!!....Min teori: Har kopplat in micken i det den ingång som man ska när man spelar in sång, kollade närmare nu...det står LEFT på den och RIGHT på den ingång man ska använda till gitarr....ska man då alltså klicka i left (eftersom det är det jag använder) ISTÄLLET för stereo? Är det så enkelt? HAHA måste gå ner och prova. ...Ofta så små fel allting. Måste reda ut detta så jag inte forsätter spela in "fel" till mina resterande verk. 😎 //Sandra Redigerat 16 januari 2007 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 om du väljer stereo o spelar in på ett stereo spår med en mick, dvs mono, så komemr du bara få¨ljud i en av stereons två kanaler....!!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) hehe har lärt mig av mitt misstag nu 😎 hursomhellst..provade att bounca allt och lyssna i stereo...sången hörs då endå i båda högtalarna..men det är väl för att sången lägger sig som två spår då istället för ett? Skillnaden blir väl då att sången kommer ifrån båda sidor istället för från mitten så att säga...det låter så i mina öron...och vad jag lärt mig från förr... Letade efter det där bounca "stereo to mono" hittar inget sådant i Sonar, inget likn. heller. Nån som vet vart det skall finnas? Borde ligga vid "bounce track(s)" men icke.. Redigerat 16 januari 2007 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) okej, tror jag hittat. Högerklickade på ett av sångspåren, provade "bounce clip(s)", då lade sig det spåret i mitten istället för i övre delen av det:) Det måste betyda att spåret lagt sig i mono då ju. Oj jag vart så ivrig att jag glömde att lyssna på spåret i stereo en gång! hehe, ska springa iväg o gört. 😎 var visst inte så tror jag 😆 den satt bara ihop alla spår i spåret till ett spår. Men hursom...När jag lyssnar i både stereo och mono så hörs det i båda högtalarna:( Why Why Why? Någon som hittat vart man bouncar stereo till mono ännu? Kanske var det som jag tryckte på? "Bounce clip(s)" ? Redigerat 16 januari 2007 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 i de flesta musikrprogram funkar de såhär.. du väljer nytt spår(new track(s) ) o där ser du till att välja Mono, sen väljer du 1 om de e ett o två om de e två.. sen spelar du in o mixar o de, panorera där du vill ha de, o sen exportera! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Men du....är det det du försöker säga mig!!....Min teori: [...] Ja, exakt så för bövelen 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 Man lär sig den hårda vägen genom att göra sina egna misstag, man lär då oftast för livet, det är ju bra iaf! 😄 Vet ni vad. Jag har gjort en upptäckt! När man använder sig av "vocal compressor" som finns i "Compressor/gate" så omvandlar den spåret till ett monomspår. coolt va! Nu när man tittar på mätarna som går parallelt vid varandra så är de synkroniserade...det måste betyda att spåret nu är i MONO! (har provat spela in i mono nu, då var mätarna helt synkade precis som de blev av att använda sig av compressorn i Sonar) Vad tros, är jag på rätt väg? Inte skulle det väl bli någon skillnad om jag från början spelade in i mono nu? Inte kvalitètsmessigt iaf`? Sången hörs nu dessutom i båda högtlarna även om jag lyssnar i stereo eller mono. ....förut när de var i mono helt plötsligt så var knappen intryckt på förstärkaren till högtalarna. muhaha...knappar hit och dit. minsta lilla knapp som är fel och det blir tokigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 ....förut när de var i mono helt plötsligt så var knappen intryckt på förstärkaren till högtalarna. muhaha...knappar hit och dit. minsta lilla knapp som är fel och det blir tokigt 😮 Lysande 😄 Det är då man tar en promenad och en kaffe och begrundar livet 😎 Fan, du jobbar på bra Sandra. Det där med stereo-mono är inte helt trivialt faktiskt. Man kan ställa in- o utgångar till stereo eller mono och pluggar tacklar insignaler olika. Det är fullt möjligt att den CW-pluggen du nämner (som jag faktiskt aldrig tror att jag använt) summerar och skickar en monosignal. Och nä, jag tror inte att du har gjort nånting som kan kvalitetsförbättras i mono. Inget du behöver göra om (om du är nöjd med det du sjungit in). Man kan väl säga att du spelat in stereo i onödan. Kör hårt! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) ....förut när de var i mono helt plötsligt så var knappen intryckt på förstärkaren till högtalarna. muhaha...knappar hit och dit. minsta lilla knapp som är fel och det blir tokigt 😮 Lysande 😛 Det är då man tar en promenad och en kaffe och begrundar livet 😎 hehe, eller hur 😄 Fast jag dricker inte kaffe, tar en kopp te istället 😉 Känns bra nu...slipper man göra om mer än halva låten. Om annat så hade man ju iaf lärt sig ännu mer. Men nu fick man både och. 😎 Japp, nu ska jag köra hårt! tjohej! jo..by the way. Kommer att spela in sång i mono i fortättningen 😄 Om man inte ska spela in en kyrkokör el. likn. Redigerat 16 januari 2007 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PGW Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Sist men inte minst - stereo tar upp dubbla utrymmet på hårddisken. Tycker mig se en viss skaparglädje i tråden. 😆 Kör hårt sandra! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.