Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man har ett kontrollrum och ett musikrum och vill snacka med musikern via en talkback-mikrofon. Hur gör man då på smartaste sätt.

Ska köra allt via Logic Pro i min Mac och ska köra med ett Motu 8pre. Även funderat på någon enkel hörlursmixer.

Sedan ska allt skickas in till andra rummet via kontakter på väggen i en wallplate.

Men ibland behöver man kanske prata med den som är isolerad på andra sidan.

Finns det något enkelt sätt att fixa det på? Har aldrig funderat på det innan. Det brukar ju finnas i vanlig mixer, men när man ska ha så som jag tänkt mig...

Annons
Postat

Samsons C-control funkar ju ypperligt för det och är även bra då du kan ansluta fler än ett högtalarpar till den för att kontrolllyssna dina mixar.

Postat (redigerat)

Samsons C-control är som sagt ett vettigt alternativ. Behringer har en kopia på den också, men jag har inte testat den. Kan vara värt att kika på.

Så det blev en motu 8pre? Eller velar du fortfarande? 😱

Redigerat av rainydays
Postat

Jag har dock ingen Motu ännu, men såg precis på deras sida att man visst ska kunna köra Talkback via den, så frågan blev kanske onödig. Det verkar redan finnas en sådan funktion inbyggd alltså.

Umemagnus kanske kan kolla hur den funkar, eftersom du sitter på en sådan.

Postat (redigerat)

Det följer med en "MOTU CueMix Console" Där kan du bestämma vilka kanaler du vill koppla in ev. talkback/listenback-mik... Sen slussar du ut ljudet till inspelningsrummet, via headphones, samt har den egna lyssning i main out kanalerna...

Då kan du även gå direkt via ljudkortet till hörlurarna (för att slippa jobbig latency).. om du nu inte behöver höra en massa effekter när du spelar in...

Sitter å läser innantill i manualen (har precis fått mitt kort)... Men det ska tydligen funka alldeles förträffligt 😄

CueMix Con. har ingen buffer latency, använder ingen processorkraft från datorn. Man kan även sätta 4 olika mixar... Tex, en för "main out", en annan för headphones, den tredje för utrustning kopplad till optisk utgång osv...

Får ta och utforska lite mer "praktiskt" sen...

Eller så hinner någon före, som redan testat...

Redigerat av Umemagnus
Postat

...däremot.... en annan undran... Kan man koppla in sitt M-Audio 410-kort till Motu kortet via optiska enheten... Eftersom att jag ahr 8 utgångar på det kortet... Om det vore möjligt att lägga alla olika mixar på dom? Samt att man även då får två till ingångar? Är jag helt ute å cyklar nu?

Postat
...däremot.... en annan undran... Kan man koppla in sitt M-Audio 410-kort till Motu kortet via optiska enheten... Eftersom att jag ahr 8 utgångar på det kortet... Om det vore möjligt att lägga alla olika mixar på dom? Samt att man även då får två till ingångar? Är jag helt ute å cyklar nu?

I OSX kan man väl slå ihop två ljudkort till ett iaf. Vet dock inte hur bra det fungerar.

Postat

I OSX kan man väl slå ihop två ljudkort till ett iaf. Vet dock inte hur bra det fungerar.

ja, med samma typ av ljudkort äre ju inga probs... men nu när det är två olika märken..?... Nån som testat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.