Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad är den optimala musikdatorn, behöver man 2gb ddr2 ram minne?

Processor? Ska man ha en 22" widescreen? eller två 19"? osv..

Kom med tips, för här ska handlas! 🙂

Redigerat av hygglo
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

2 st. LCD 1600x1200, tumstorleken beror på hur bra syn du har.

Postat

Hur mycket RAM beror ju på vad du pysslar med. Använder du mycket samplingsbaserade mjukvaruinstrument så kommer det att kräva mycket minne. Men annars räcker det långt med 1GB. Men mer är ju aldrig fel.

1 eller 2 skärmar är ju en smaksak. Personligen gillar jag bättre att jobba med en stor skärm. En 24" widescreen är grymt bra format tycker jag. Men det kostar ju en slant.

Postat (redigerat)

Optimal musikdator beror en del på vad du skall koppla in, du måste veta vilket ljudkort du ska använda etc för att verkligen kunna vara helt säker på att det moderkort och chipset som sitter i datorn skall fungera absolut optimalt med resten av din utrustning.

Men grundläggande då, några exempel:

2 skärmar, 19" med bra kontrast, bra upplösning, bra ljusstyrka och bra betraktningsvinkel (170 grader både horisontalt och vertikalt) DVI-ingång och inställningsbar fot.

Moderkort - med ett bra chipset som passar din applikation - av god kvalitet (Asus är en bra tillverkare)

Grafikkort utan fläkt men med bra video ut, och kanske möljighet till tre skärmar om man vill det, t ex Matrox Parhelia.

Processor, snabbaste möjliga Intel Core 2 Duo.

Minne 2 GB matchat kvalitetsminne, snabbare än vad resten av datorn klarar och med låg latency, och som passar moderkortet, fabrikat exempelvis Corsair.

Hårddiskar, 3 st Maxtor eller Seagate SATA II minst 300 GB styck.

Chassi: Zalman chassi TNN500AF med passiv kylning helt utan fläktar.

DVD-brännare Plextor.

Billigt blir det inte.

Men bra... 😮

(Fast nu finns det de som kommer att hojta Mac. Men trots att jag kört Mac ända sedan de första Macarna kom så har jag valt PC för mina DAW - jag kan bygga dem som jag vill ha dem och de går klockrent...)

Redigerat av Violiner
Postat

Goa svar! 😳

Det blev 2 st Acer 19" Widescreen.. med en upplösning på 1400x900

Det får räcka tillsvidare..

De vart även en Bluebird Mic, och ett par Adam A7.. De får duga de med 😆

Nån som sitter och trycker på senaste versionen av Pro Logic till pc?

Vilken är den senaste?

/ Emil

Postat
Goa svar! 😳

Det blev 2 st Acer 19" Widescreen.. med en upplösning på 1400x900

Det får räcka tillsvidare..

De vart även en Bluebird Mic, och ett par Adam A7.. De får duga de med 😆

Nån som sitter och trycker på senaste versionen av Pro Logic till pc?

Vilken är den senaste?

/ Emil

Snurra inte in dig i gammalt skit. Den sista Logicversionen är 5.5 och kom för mer än 5 årsen, gamalt skit som du inte kommer nånstans med. Har inget stöd för dubbla proppar, nästan inga nya pluggar funkar på gamla Logic. Logic finns bara till mac. Och där är det version 7.2.3 och förhoppninsvvis så kommer numero 8 rätt snart.

Ta och satsa på nåt från steinberg istället. Annars så kommer du att gräva diken hela dagarna!

Postat

Hur menar du? Jag vet att dumma Mac har köpt upp logic, logic har ja arbetat med i 7 år och kan typ alla snabbkommandon..Känns trist att behöva överge det unika prog. :rolleyes:

Tror du att det skilljer sig i ljudkvalitè mellan dagens tex Cubase och 5 år tebaka hiten Logic??

Har hitills inte haft några problem med att köra nya pluggar..

-----------

Hur tror ni Motif ultralight och mitt moderkort kommer fungera ihop?

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2NF3-VSTA

/ Emil

Postat
Hur menar du? Jag vet att dumma Mac har köpt upp logic, logic har ja arbetat med i 7 år och kan typ alla snabbkommandon..Känns trist att behöva överge det unika prog. 🙂

Har du kört Logic i 7 år vill fortsätta köra Logic och frågar vilken den bästa PC-datorn är kan svaret bara bli... MAC!

I detta fall är det faktiskt enbart MAC som kan bli ett tillfredställande val! Du kommer att bli lycklig om du köper MAC med Logic 7.

.. olycklig om du köper PC och kör med Logic 5.5 men ngn gång prövar Logic 7!

Du kan t.o.m. köra 5.5 PC-versionen i windows på en ny MAC om du har gamla projekt!

(PS Musicerar själv med Cubase på PC så är inte särskilt partisk i frågan.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.