fek04tal Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Tjena allesammans, mitt första inlägg. Vill först säga hej till alla och hoppas att 2007 bringar gott ljus. Mitt år började bra med en ny finfin dator Core 2 Duo E6600 och 2gig ram, tänkte ta upp jakten på gamla drömmen att göra av mina låtar jag gjort på min Roland XP50, midi tracks. En bra keyboard med midisequencer. Alltid undrat vilka möjligheter man får med en hemmastudio. Och nu har jag fått chansen, har inte ens börjat och stött på första hindret på vägen 🙂 Så jag har installerat cubase SX3 och köpt ett USB midi interface för att pröva lyckan. Laddat ner drivrutiner till midimate, och kopplat in keyboarden. Ställer in midi input cubase känner igen USB:n (har dvd tutorials, så det är lätt att följa instruktioner) men det kommer inget ljud, eller någon midi signal från/till keyboarden. Jag misstänker att det är keyboarden eftersom jag kan köra sparade midi filer på cubase. Provade med fruity loops, inget där heller. Inte ett smack! Postar upp en manual av keyboarden som kanske efter att någon har tittat kan ge mig tips som jag kan prova fram. Roland XP50 manual Glömde nämna att Innehållsförteckningen är på sid 33-34 se kap 11 (external midi devices) Inget ljudkort inköpt än så länge. USB Midi interface från Jam - Midimate Alla tips är guld värda! Redigerat 16 januari 2007 av fek04tal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Tjena allesammans, mitt första inlägg. Vill först säga hej till alla och hoppas att 2007 bringar gott ljus. Mitt år började bra med en ny finfin dator Core 2 Duo E6600 och 2gig ram, tänkte ta upp jakten på gamla drömmen att göra av mina låtar jag gjort på min Roland XP50, midi tracks. En bra keyboard med midisequencer. Alltid undrat vilka möjligheter man får med en hemmastudio. Och nu har jag fått chansen, har inte ens börjat och stött på första hindret på vägen 😆 Så jag har installerat cubase SX3 och köpt ett USB midi interface för att pröva lyckan. Laddat ner drivrutiner till midimate, och kopplat in keyboarden. Ställer in midi input cubase känner igen USB:n (har dvd tutorials, så det är lätt att följa instruktioner) men det kommer inget ljud, eller någon midi signal från/till keyboarden. Jag misstänker att det är keyboarden eftersom jag kan köra sparade midi filer på cubase. Provade med fruity loops, inget där heller. Inte ett smack! Postar upp en manual av keyboarden som kanske efter att någon har tittat kan ge mig tips som jag kan prova fram. Roland XP50 manual Inget ljudkort inköpt än så länge. USB Midi interface från Jam - Midimate Alla tips är guld värda! Laddad ned senaste Cubase patcharna? Dubbelkolla hur du har kopplat midikablarna. Midi ut från Roland till midi in på Midisporten. Ja jag vet att det är tjatigt att fråga om kablarna, men testa att flytta runt försäkerhetens skull. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fek04tal Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Vadå för patchar, hela keyboarden kör i midiformat. Har hittat ljudpatchar för keyboard men inget som har med få keyboarden att spela på cubase. Det finns ett avsnitt i manualen (Se innehållsfört) om systemet i keyboarden och connection/external sequencer. Ja, line out och line in sitter rätt, dubbel checked! Jag har mejlat roland sedan en vecka tillbaka inget svar ännu. Glömde nämna att Innehållsförteckningen är på sid 33-34 se kap 11 (external midi devices) Redigerat 16 januari 2007 av fek04tal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 Vadå för patchar, hela keyboarden kör i midiformat. Har hittat ljudpatchar för keyboard men inget som har med få keyboarden att spela på cubase. Det finns ett avsnitt i manualen (Se innehållsfört) om systemet i keyboarden och connection/external sequencer. Ja, line out och line in sitter rätt, dubbel checked! Jag har mejlat roland sedan en vecka tillbaka inget svar ännu. Med patchar menade jag om du har senaste uppdateringarna på SX3? Och du säger att du har line in / ut rätt kopplat. Det är bra. Men jag undrar fortfarande hur du kopplat in Midikablarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fek04tal Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Du hade banne mig rätt 🙂 jag bytte midi out och midi på midi interfacet och viola, nu funkar det, latencyn är helt ok utan ett anständigt ljudkort. Det känns ändå trögare respons än keyboarden, vet inte om det är en inställning man kan göra. Jag hör fortfarande ingenting från keyboardens egna ljud eller om jag ska spela in någonting i keyboarden. Tack iaf Förresten hur styr man keyboarden från cubase, det heter remote någonting, där jag styr midi sequencern från cubase. En knapp på keyboarden verkar inte , när man byter oktaver(?) ex byta hela skift från C4 till låt oss säga E4. av de förinstallerade mjukvarusyntharna embracer, monologue, vb-1 och a1 så är det enbart a1 som gör ljud ifrån sig. Är det för att de andra ej är midi eller? Redigerat 16 januari 2007 av fek04tal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Att det känns trögt beror troligen på att du inte kör ASIO drivrutiner till ditt ljudkort. Varför en synt bara låter? Testa att trycka F11 och välj sedan syntar. Redigerat 16 januari 2007 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fek04tal Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 jag har mycket att lära mig känns det som 😎 men men, en mästare faller inte från himlen! Laddade ner en asio drivrutin som heter ASIO4all mitt ljudkort heter SoundMax Integrated Digital HD Audio. Vad är rekommenderad Buffer size, ska jag testa mig fram liksom. Det får vara en temporär lösning tills ett ljudkort anländer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 jag har mycket att lära mig känns det som men men, en mästare faller inte från himlen! Laddade ner en asio drivrutin som heter ASIO4all mitt ljudkort heter SoundMax Integrated Digital HD Audio. Vad är rekommenderad Buffer size, ska jag testa mig fram liksom. Det får vara en temporär lösning tills ett ljudkort anländer. Ta ned latency lågt tills det börjar knastra. Höj sedan igen till det slutar knastra. Efter ett tag när du lagt på mycket instrument kanske du måste höja latencyn igen. Allt beror på ditt system så nåt annat råd är svårt att ge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fek04tal Postat 16 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 16 januari 2007 tack, om du e drloop så kan jag behöva din hjälp. Jag stängde av datorn utan att spara projektet och flyttade usb:n till en annan usb-port då slutade det hela att fungera igen. Jag försökte samma trick som innan att flytta runt midikablarna men det vill säg inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 (redigerat) Du måste stänga av Cubase och starta det igen för att Cubase skall hitta midiportarna igen. Redigerat 16 januari 2007 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 januari 2007 Dela Postat 16 januari 2007 det handlade inte om att flytta midikablarna lite hur som helst, utan att synthen ska skicka o datorn ta emot!!!!! pröva att installera om midi-usb:n.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.