Jump to content
Annons

Ny sajt för band och singer/songwriters


musiknisse (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Hmm, nu har jag kollat in VST-gängets sajt MusicUpNorth också. Det är ju precis rätt nivå; opretentiöst, kostar inget, enkelt och snyggt. Jag ska fanimej registrera mig där.

Visst, det är väl en variant.

Men där finns ingen kvalitetskontroll. En snabb titt på dance-sektionen räckte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musiknisse (oregistrerad)

Mera bra tips

utdrag från

replokalen.se

Hur mycket tjänar en artist?

Hej, jag undrar hur mycket en artist tjänar? Vi säger att man har sålt 10 000 ex, hur mycket får man då?

//Michael

Hej Michael!

En artist tjänar olika mycket beroende på vad som står i deras kontrakt. En debutant tjänar t.ex. mycket mindre per såld skiva, än vad en etablerad artist, som har fått omförhandla sitt ursprungliga kontrakt, gör.

Säg att artisten är debutant och har en royalty på 6% av PPD. PPD står för Published Price to Dealer och är cirka 100 kr/skiva. Artisten tjänar då alltså cirka 60,000 kr. Har artisten även skrivit låtarna tjänar han mer pengar där. Artisten kan även få in pengar på spelningar i form av gage och dessutom ersättning ifrån SAMI när låten framförs. Eftersom inspelningprocessen kan ta flera år får många artister förskott ifrån sitt skivbolag. Dessa pengar dras sedan av när artisten börjar sälja skivor. Säg att artisten har jobbat i två år med albumet. Det blir en månadslön på 2500 kr. Med andra ord är det ingen idé att ge sig in i artisteriet om man enbart är ute efter pengarna för man kommer nog att blir rätt så besviken.

Heter man däremot någonting i stil med Per Gessle eller Magnus Uggla, har en royalty på över 10% och säljer en miljon skivor per år, blir det snabbt mer pengar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Mera bra tips

utdrag från

....blablabla...

Fan va trist det här business-snacket är.

Ace of Base hade 16 % royalty på sin första singel och album förresten.

Vad The Knife (som driver eget skivbolag) tjänar kan man ju bara spekulera i.

Men frågan kvarstår: Vad kan din site erbjuda som vilken singer-songwriter som helst med egen hemsida inte kan fixa själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

musiknisse (oregistrerad)
Men frågan kvarstår: Vad kan din site erbjuda som vilken singer-songwriter som helst med egen hemsida inte kan fixa själv?

Kan man fixa allt själv så är väl det helt kanon... underbart, fast alla kanske inte har kunskaperna, pengarna och framförallt tiden när man jobbar hårt och skriver musik resten av tiden.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag är ledsen, men allt det här verkar väldigt luddigt & procentsatser o.s.v. verkar du inte kunna själv, utan har hört i andrahand.

För det första så har ju både Gessle & Uggla egna förlag, så visst har dom mer än 10%...

Det som musiker i den skolan tjänar sina pengar på är i första hand Gig & Radio/TV-spelningar, så egentligen kan du sluta att blanda in det typen av artister i dina diskussioner.

Vi inriktar oss alltså på debutanter utan vare sig förlags- eller skivkontrakt, & utgår ifrån att man har en riktigt bra produkt, som ett skivbolag tror på.

Royalties kommer att skrivas på omkring 14% till artisten. Oftast i en "stege" vilket innebär att om artisten säljer 20.000 ex så höjs siffran till 18% o.s.v.

Skivbolaget bekostar sedan inspelning & produktion, vilket leder till att produkten blir proffisionell.

Det viktiga är idag för en artist är ju marknadsföringen, som ansvaras för & bekostas av skivbolaget.

Hur har du tänkt med förlagsavtal?

Utan ett sånt tjänar ju knappast varken skivbolag eller artist några pengar alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

musiknisse (oregistrerad)

Bäste Danny!

Äpplen och päron...

real rock music kommer enligt websidan att verka som en distributör och försäljare av digital musik, allstå inte varken ett skivbolag eller förlag i traditionell mening.

Det står alla helt fritt att välja det som passar bäst.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bäste Danny!

Äpplen och päron...

real rock music kommer enligt websidan att verka som en distributör och försäljare av digital musik, allstå inte varken ett skivbolag eller förlag i traditionell mening.

Det står alla helt fritt att välja det som passar bäst.

Lycka till!

Jo det var jag med på.

Hänvisade egentligen till debatten huruvida det var mer ekonomiskt lönsamt att sälja sin musik via "din" site, eller att vara signad.

& jag har lyckat till, men tack ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Visst, det är väl en variant.

Men där finns ingen kvalitetskontroll. En snabb titt på dance-sektionen räckte...

Oj så sant! 😎 - Iofs kan man ju faktiskt hjälpa dem på traven genom att lyssna igenom några låtar och rösta upp det som är bra. Om man hittar något.. ehhh.. Det tjänar nog alla på eftersom nyfikna besökare får ett intryck av att det finns bra musik.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...