Jump to content
Annons

Erfarenhet av line 6 toneport ux2

Recommended Posts

haze (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är helt ny här och vill komma igång med inspelning av git, bas, sång plus mjukvarusyntar.

Undrar om det är en bra lösning att skaffa en en toneport ux2? Hur är mikampen i toneporten? Eller kan det vara bättre att skaffa nån annan mikpreamp och använda en 'vanig' POD vid sidan av?

Tacksam för några goda råd! 🙂

Annons
Postat

Har toneport UX2 och jag tycker att man får väldigt mycket för pengarna. Och att det är ypperligt om man vill prova på det här med hemstudio. Du har både ett ljudkort och en tvåkanaligt interface med fantommatning och bra medhörning.

Sen följer programmet Gearbox med som har grym gitarrsimulering plus att det även simulerar preamps, bas, etc. Du får dessutom hela channelstrips med EQ, Reverb, Delay, Gate etc... Du kan använda den i princip till vilken typ av inspelning som helst.

Finns dock några varningar. Du måste köra servicepack 2. Och vad jag vet hanterar den inte midi så bra. Sen finns det en bug i ett av intels chipsets som skapar noise. Kommer inte ihåg men sök på noise eller Chpset på Lines6's hemsida. Under FAQ så bör du hitta vilka chipset det gäller.

Använder min toneport en hel del även om jag har ett annat ljudkort och ofta använder andra preamps.

Men om man snabbt vill få ner någonting är det grymt. Dessutom går det ypperligt att bara köra signalerna rena vid inspelning samtidigt som du kan lyssna på ett processat behagligare ljud vid inspelning.

För en billig penning kan du köpa till Gearbox som VST plug och i efterhand byta gittarljud och inställningar som du vill på den rena signalen.

Använder denna plug hela tiden.

haze (oregistrerad)
Postat
Du måste köra servicepack 2.

Tja DivineCo!

Tack för svaret! Vad innebär servicepack 2?

Postat (redigerat)

Service pack 2 är den senaste uppgraderingen av Windows XP. Det har varit lite strul med firewireportar och SP2. Den drog ner hastigheten på porten till 10m/s* (rätta mig om jag har fel här, osäker). Så det kan vara bra att veta om man har ett firewireljudkort.

Har för mig att jag läst något om att SP2 sak orsaka strul med musikprogram och musikdatorer i allmänhet men vet inte hur det ligger till med det nu för tiden. Någon som har lite mer kolla kanske kan fylla i här.

*edit* kollade på RME jag hade tagit en på tok för hög siffra. Ändrat.

Redigerat av Bone
Postat

Vet inte om det stämmer att SP2 drar ner hastigheten på firewireportar. Hursomhelst är Toneport ett USB-kort så det påverkar inte det.

Jag vet även att folk tidigare har haft problem med SP2 men jag tror att dom flesta rekommenderar att man kör SP2 idag. Själv kör jag Live och har inga som helst problem.

För toneport är SP2 ett krav om man inte vill få mycket blåskärmar. Tror att det har att göra med att toneporten i princip fungerar som en dongle för Gearbox när den är inkopplad.

haze (oregistrerad)
Postat

Läste någonstans att det kan uppstå problem med fördröjning när man använder USB ljudkort. Vad tycks om det i samband med toneporten?

Postat

Tycker att fördröjningen är ganska låg. Om man använder tonedirectmonitoring all lysning via kortet snarare än genom din DAW så är den helt försumbar.

Dock har jag hört att fördröjningen kan vara ganska hög om man kör MIDI genom kortet. Gör inte det själv så jag vet inte.

Kör all midi via mitt interna ljudkort.

Men om du planerar att köra allt genom toneporten och vill jobba mycket med midi så ska du nog fundera på om det här verkligen är rätt kort för dig.

haze (oregistrerad)
Postat
Men om du planerar att köra allt genom toneporten och vill jobba mycket med midi så ska du nog fundera på om det här verkligen är rätt kort för dig.

Hmm, funderar precis på detta... Vilka andra lösningar skulle du rekommendera?

Postat

Kan inte den produkten men jag tror att den är i princip identisk med UX2 förutom Keyboarddelen.

Kanske är det så att båda korten hanterar midi bra eller att att man behöver just TonePort KB37 för det. Har bara hört att folk har haft problem med midi och UX2. Själv har jag som sagt var inte provat köra midi genom min UX2:a

haze (oregistrerad)
Postat

Hmm, funderar precis på detta... Vilka andra lösningar skulle du rekommendera?

Kanske den här

Hm, smart! 😄

Postat (redigerat)

Kanske en korkad fråga. Men jag såg ju inga midiportar när jag kollade på Line6-hemsidan. Däremot läste jag att man kunde köra midi via footswitch-jacken. Hur funkar det? Kan man alltså använda footswitch-jacket som en slags midi thru och koppla in en massa fler syntar och kan man använda det som ett midi out och styra en extern syntmodul med det? Om det nu funkar så vad är det för kabel man behöver för att koppla ihop en synt med toneporten?

Redigerat av Bone
Postat
Tycker att fördröjningen är ganska låg. Om man använder tonedirectmonitoring all lysning via kortet snarare än genom din DAW så är den helt försumbar.

Dock har jag hört att fördröjningen kan vara ganska hög om man kör MIDI genom kortet. Gör inte det själv så jag vet inte.

Kör all midi via mitt interna ljudkort.

Har UX2an MIDI-Iinterface?

Postat

Tackar. Men det verkar ju bara gå att använda den som en controller inte kunna styra syntar och så med den. Eller är jag helt ute och cyklar?

haze (oregistrerad)
Postat
Kanske en korkad fråga. Men jag såg ju inga midiportar när jag kollade på Line6-hemsidan. Däremot läste jag att man kunde köra midi via footswitch-jacken. Hur funkar det? Kan man alltså använda footswitch-jacket som en slags midi thru och koppla in en massa fler syntar och kan man använda det som ett midi out och styra en extern syntmodul med det? Om det nu funkar så vad är det för kabel man behöver för att koppla ihop en synt med toneporten?

Har ingen koll vad gäller midi 🙂 men undrar ändå: Vad skulle fördelen vara med att köra MIDI via toneporten? Jämfört med t.ex. att köra MIDI via ett usb-interface eller ett ljudkort med midiingång?

Postat

Vad jag vet är det ingen fördel att använda ux2 till midi då kortet inte har sin styrka där. Kortet har sin styrka fämst vid audioinspelning och med sina många bra simuleringar av gitarr och basriggar. Sina preampsimuleringar och hela effektkedjor plus sin medhörning.

Använder mitt toneport ux2 en hel del till inspelning. Använder även VST versionen av Gearbox (måste köpas till) på rena gitarr och basspår.

All midi kör jag dock genom mitt interna kort. som jag sagt tidigare är det inte världens mest optimala midi-lösning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.