Jump to content
Annons

Nybörjare


Liillen (oregistrerad)

Recommended Posts

Liillen (oregistrerad)

Innan ni läser vidare vill jag informera er om att min svenska e jättedålig :)Det lönar sig aldrig att sova på svenska lektionerna.

Hej. Jag har börjat skriva HipHop texter på engelska,Har skrivit en 3-4 st.Har läst på ett engelskt HipHop forum att man måste "Skära" ner orden och kolla hur många syllables det är för att få reda på om man måste ha ett Slow/Fast beat. Och för att det ska vara samma flow genom hela låten.

Typ

Quote by artifact:

Haunt-and-maim-ya - 4 syllables

Want-a-sav-iour - 4 syllables

Tor-ture-cham-ber - 4 syllables

Har försökt själv några gånger men jag missar alltid någon syll.O allt blir bara snurrigt 🙂.För Jag fattar inte riktigt vars man ska "Skära" ner orden,Gör jag fel blir flowet wack. Och då kan vet jag ej rappa till ett beat för jag vet ej vad ja ska ha.Slow eller Fast beat

Och vet någon om det är så här: För mindre syllables behövs snabbare beat eller ju mindre syllables behöver segare beat? Glömmer alltid bort hur det ska vara

Har bara provat gratis beats.Vet ej hur man gör ett eget 🙁

😎 Kan någon hjälpa mig med beats,O vars man ska "Skära" ner orden. Eller är min dröm om att bli rapstjärna dömd att dö ut?.

Snälla skriv ej,Ex Lol eller något sådant har fått det svaret många gånger på andra forum 😆

Redigerat av Liillen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ska ge dig ett svar som du förmodligen inte hoppades på, men som jag ändå hoppas hjälper dig på traven:

Skit i hur det "ska" vara! Du vet väl själv vilka rap-artister du gillar? Sätt på några skivor och lyssna på dem. Lyssna hur de lägger stavelserna och i vilken takt. Räkna och skriv ner, inte som ett facit, men som en referens bara. Tillräckligt för att ha en grund att utgå från. Därefter kommer du säkert ha lättare att forma något på egen hand. Lyssna på låtarna. Lyssna på snabba låtar och sedan på långsamma. Forska, du kommer nog att märka att reglerna är suddigare än du tror.

Hur pass flytande kan du tala och skriva engelska förresten? Du skrev inledningsvis att du inte är bra på svenska, men jag tror det underlättar om du pluggar lite svenska också. 😳 Eller har du kanske något annat modersmål? Börja med det som du behärskar bäst, iaf medan du är i upplärningsfasen avseende textförfattande och att pussla ihop rytmiken.

Märk väl att det bara är mitt sunda förnuft som säger mig detta. Jag är ingen rappare, men text och dess rytmik har jag rätt god koll på, tycker jag. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Liillen (oregistrerad)

Har svenska som modersmål. Engelskan och svenskan ligger väl ungefär på samma nivå. Men jag verkar ha lättare för engelskan vet ej varför 😉

Men vet du(Eller nån) hur man gör ett bra beat i FL Studio 6? Köpte det för drygt en vecka sen.Har suttit minst 6-7 timmar o petat o mekat o tjorvat i det men jag fattar det fortfarande inte 😆

Redigerat av Liillen
Link to comment
Dela på andra sajter

.Har suttit minst 6-7 timmar o petat o mekat o tjorvat i det men jag fattar det fortfarande inte blink.gif

Och du har inte lyckats skriva en hit en och fått Ludacris att medverka.

Vad kontigt ? det verkar mysiko.

Det är säkert något fel på din version av FL.

Ärligt , Börja med att läsa manualen och söka på tex Youtube videon Om FL Studio.

När det gäller ditt Flow så är det bättre att du utvecklar din egna stil så att dina låtar har din personliga prägel på dom annars druknar du bara i havet av Wannabe-Rappare.

Om du precis har börjat kan det vara värt att försöka härma dina favorit rappare så att du får en uppfattning av timing och rytm vilket är A-O när man rappar.

Sedan är det Rappare eller låtskrivare du vill bli ?

Om det är rappare är det bättre att du skaffar instrumentaler till redan släppta låtar T.ex Jay-Z eller Ludacris och rappar på dom istället fast på ditt sätt.

Det är bättre att du satsar fokusen på ett område än att bli halvbra på flera.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...