Jump to content
Annons

Rinner i ögonen mer än i näsan


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Då ska vi se!

Jag jobbar ju inom detta ämne (sjukvårdsrådgivning) och då ska jag försöka ge ditt mitt bästa svar och råd..

Anledningen till varför ditt öga rinner när du är förkyld beror på en liten punkt som ligger mot din ögonvita. Denna punkts uppgift är att suga upp din tårvätska och leda den via tårkanalen ner till näsan där det finns ett system som "pumpar" vätska när du tex blinkar/gråter/ledsen eller tort öga- Det är även därför näsan blir blöt när du gråter tex.... När du är förkyld så kan denna funktion bli "omvänd" och istället sända tillbaka tårvätskan upp till ögat pga det tryck som blir när du nyser.

Det är inget farligt och är ganska vanligt..

😆

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jo...men jag nyser ju inte. Det rinner i ögonen och inte i näsan, eller iaf 80% ögon, 20% näsa. Folk ute tror att jag gråter, men så är det inte. Jag "snyter" mig i ögonen istället...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eehh...nja...så har det varit sedan jag funnits, i decennier alltså. Jag undrade bara varför det är så. Samma sak är det med Mozzan, men inte alls med Brozzorna.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...men jag nyser ju inte. Det rinner i ögonen och inte i näsan, eller iaf 80% ögon, 20% näsa. Folk ute tror att jag gråter, men så är det inte. Jag "snyter" mig i ögonen istället...

😕

Det kan vara så att du har massa snor som även täpper igen din tårkanal så att ögonvätskan måste åka tillbaka upp till ögat och komma ut den vägen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...men jag nyser ju inte. Det rinner i ögonen och inte i näsan, eller iaf 80% ögon, 20% näsa. Folk ute tror att jag gråter, men så är det inte. Jag "snyter" mig i ögonen istället...

😱

Det kan vara så att du har massa snor som även täpper igen din tårkanal så att ögonvätskan måste åka tillbaka upp till ögat och komma ut den vägen..

Han ska alltså peta näsan? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...men jag nyser ju inte. Det rinner i ögonen och inte i näsan, eller iaf 80% ögon, 20% näsa. Folk ute tror att jag gråter, men så är det inte. Jag "snyter" mig i ögonen istället...

😱

Det kan vara så att du har massa snor som även täpper igen din tårkanal så att ögonvätskan måste åka tillbaka upp till ögat och komma ut den vägen..

Han ska alltså peta näsan? 😉

Han kanske även skulle fundera på att äta det när han ändå är i farten? Verkar ju eventuellt vara bra rentutav!

Det är vanligt att barn äter snor, vilket kan tyckas vara en äcklig ful ovana, men på senare tid har teorier framkommit att detta beteende kan stärka immunförsvaret genom att kroppen lär sig oskadliggöra de bakterier och virus som följer med snoret
🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt att barn äter snor, vilket kan tyckas vara en äcklig ful ovana, men på senare tid har teorier framkommit att detta beteende kan stärka immunförsvaret genom att kroppen lär sig oskadliggöra de bakterier och virus som följer med snoret
🙂

Åh, fyfan vad äckligt! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm... äre därför som hundar slickar sig (och andra djur) i röven hela tiden? 😱

Nä det är för att det är gott.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...men jag nyser ju inte. Det rinner i ögonen och inte i näsan, eller iaf 80% ögon, 20% näsa. Folk ute tror att jag gråter, men så är det inte. Jag "snyter" mig i ögonen istället...

😳

Det kan vara så att du har massa snor som även täpper igen din tårkanal så att ögonvätskan måste åka tillbaka upp till ögat och komma ut den vägen..

Han ska alltså peta näsan? 😆

Det är faktiskt bra att peta i näsan! 😛

Snyt dig om du kan, om du är täppt i näsan (vilket kan vara den största anledningen till varför dina ögon rinner) så skaffar du nässpray!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag hade en klasskamrat i lågstadiet som ALLTID petade näsan och stoppade fingret i munnen och sa "mmmm".... 7-8 år...

Till slut så gick det så långt att hon till och med frågade några andra om hon fick smaka på deras.

Blä!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig förra torsdagen, att det är historiskt folkslagsgenetiskt (eller hur fn man uttrycker sig) betingat huruvida man har löst eller hårt öronvax.

Får man fråga hur du fick reda på det? En trevlig middagsdiskussion eller jobbutbildning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig förra torsdagen, att det är historiskt folkslagsgenetiskt (eller hur fn man uttrycker sig) betingat huruvida man har löst eller hårt öronvax.

Får man fråga hur du fick reda på det? En trevlig middagsdiskussion eller jobbutbildning? 🙂

Snarare förstnämnda 🙂

Det var vår trum-petande junior som påstod det. Han hade å sin sida fått det till sig under sin sjukgymnastutildning.

...men fan vet 😄 ... jag skulle ju inte direkt sätta mitt liv på att det är sant.

"Jag har hört det", typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ehmm...mitt öronvax varierar! Alltså ibland är det ju torrt och ibland är det ju vått. Eller hur?!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...