Jump to content
Annons

Torra skämt och Våta skämt


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av Rix tråd om "ett torrt musikskämt", så ställer jag mig frågan:

Vad är ett torrt skämt? Varför kallas det torrt? Och finns det i så fall våta skämt?

Vad handlar de om då?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Torra skämt är väl sådana som man inte riktigt skrattar åt utan bara ler och säger ååååå... Långsökta göteborgsvitsar. Gubbhumor kallar min sambo det för. Våta skämt vet jag inte vad det är för något. Sura och torra är väl ungefär samma sak är det inte det?

Typexempel på torr humor som iofs handlar om våta saker är väl:

"-Jag var ute och fiskade igår och fick en torsk på åtta komma tre kilo men den slet sig."

"-Hur vet du då att den vägde åtta komma tre?"

"-Det kom en våg"

hö hö hö liksom.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den där "ååå" defenitionen funkar inte för mig, jag asgarvar åt "torra" skämt  🙂

(har nog en ganska torr humor iofs)

Så du skrattade faktiskt åt vågskämtet? Hmm unikt i så fall 😄

Ja 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den där "ååå" defenitionen funkar inte för mig, jag asgarvar åt "torra" skämt  😄

(har nog en ganska torr humor iofs)

Så du skrattade faktiskt åt vågskämtet? Hmm unikt i så fall 🙂

Ja 🙂

Jag gjorde "vågen"...

Se, ytterliggare ett torrt skämt!

Men en våg är väl inte torr, den är väl blöt...? 😄

Damn, I'm on fire! 😄🙂🙂

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den där "ååå" defenitionen funkar inte för mig, jag asgarvar åt "torra" skämt  🙂

(har nog en ganska torr humor iofs)

Så du skrattade faktiskt åt vågskämtet? Hmm unikt i så fall 😄

Ja 😄

mm...skrattade faktiskt oxo, kanske inte är nåt bra tecken?

Finns ju fler, tex;

hellre en amerikansk smörsångare än en rysk flottbas. (gubbig ordvits)

Man kan inte åka till monaco med en skevroulette (beyond gubbigt)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

"Javisst, herr Minister" som repriseras under helgerna på Axxess TV f.n. (vet nån vad jag talar om??), men som jag lyckats missa varenda avsnitt av nu under repriseringen är en av mina absoluta favoritserier. Är det torr humor?

Torr humor kanske är sådan som inkluderar ordvitsar, men inte pajkastning?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Jag blir då mer faschinerad av själva ordet "torr" som sådant. Vadå torrt? Vad torr humor är kan man ju förstå, men varför just "torr", varför inte "blågrön".

Nu ska vi se:

1. Enhet

torr är en enhet för tryck uppkallad efter [Evangelista Torricelli]?. 1 torr = 1 [mm Hg]?, numera 101325/760 pascal.

2. Ej fuktig

3. Ej söt

om dryck

4. Tråkig

5. Torr humor

6. Mogen

Du är väl inte torr bakom öronen nedvärderande uttryck, d.v.s. är man torr bakom öronen är man mogen!

Okej. Den första definitionen enl punkt 1 är ju förvisso lite ögonbrynshöjande (det finns en vetenskaplig definition av torr!), men punkt nummer 6 då; Mogen. Är man "torr" bakom öronen är man mogen (och har kanske därför tråkigare humor). Kan man då kalla det "mogen" humor? Humor för städade människor kanske?

Men! Vad har då torrhet med mogenhet att göra? Jo, kanske om vi drar ytterligare en parallell till torr bakom öronen. Har man nyss gjort entré från livmodern så är man ju blöt och klafsig och således våt bakom öronen. Man är nytillkommen i världen och omogen. På samma sätt blir man alltså med ålder och mognad "torr". Man skulle då kunna kalla icke-torra skämt för "infantila" (jämför med engelskans "infant" - spädbarn) snarare än "våta" - eftersom "våta skämt" snarare för tankarna till fräckisar. Varför det just är bakom öronen man ska vara torr eller våt, har jag inga teorier om.

Häpp! 😆

EDIT: Den där Evangelista Torricelli måste vara en riktig torrboll! 😄

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om enheter så hörde jag ett radioprogram för massa år sedan om ett gäng universitetsstuderande som hade "uppfunnit" en ny enhet, en för lukt. Dom kallade den för Ulf. En normalluktande människa luktar tydligen ca 4 Ulf.

Det måste vara väldigt torr humor att uppfinna något sådant.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den där "ååå" defenitionen funkar inte för mig, jag asgarvar åt "torra" skämt  😄

(har nog en ganska torr humor iofs)

Så du skrattade faktiskt åt vågskämtet? Hmm unikt i så fall 🙂

Ja 😄

Torra skämt är dom bästa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Varför det just är bakom öronen man ska vara torr eller våt, har jag inga teorier om.

Häpp! 😄

Svaret på det vet jag faktiskt. Det handlar om att man (=hemhjälpen eller modern) tvättade barnen förr en bra bit upp i åldrarna. Nu för tiden vet jag inte riktigt hur det ligger till. Men eftersom de kastas ut med en nyckel runt halsen i knappt skolmogen ålder så antar jag att de får sköta hygienen själva alltmer.

Hursomhelst, att vara torr bakom öronen var ett uttryck för att visa att man nu minsann inte behövde tvätta sig lika ofta bakom öronen som när man var grabb/flicka. Det hängde samman med att glina var ute och röjde på gården, hoppade hage, cyklade, slogs och spelade fotboll m.m. När de kom in var de skitiga och tvättades då, bland annat bakom öronen. Det var inte säkert att de blev torkade ordentligt, ja ibland tvättade de sig faktiskt själva till och med. Man kunde ofta ana en viss fuktighet därbakom öronen i alla fall. Det kunde man däremot inte på den medelålders herren som satt i läderlappsfåtöljen med väst och fickur och drog in halsbloss av cigarren och läste dagens tidning, i full förvissning om att tobak bara var nyttigt eftersom det växte i naturen och alltså var helt naturligt. Han var alltså "torr bakom öronen". Att han var ding i roten var en annan femma...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett torrt skämt? Varför kallas det torrt? Och finns det i så fall våta skämt?

Vad handlar de om då?

Blött är när man får någon att göra ner sig i brallan.

Men de hör samman. Torr är som kanske tidigare bekant en enhet för tryckmätning. Och lägger man ett tillräckligt torrt skämt som får magmusklerna att öka trycket rejält så....

förlåt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det just är bakom öronen man ska vara torr eller våt, har jag inga teorier om.

Häpp! 😱

Svaret på det vet jag faktiskt. Det handlar om att man (=hemhjälpen eller modern) tvättade barnen förr en bra bit upp i åldrarna. Nu för tiden vet jag inte riktigt hur det ligger till. Men eftersom de kastas ut med en nyckel runt halsen i knappt skolmogen ålder så antar jag att de får sköta hygienen själva alltmer.

Hursomhelst, att vara torr bakom öronen var ett uttryck för att visa att man nu minsann inte behövde tvätta sig lika ofta bakom öronen som när man var grabb/flicka. Det hängde samman med att glina var ute och röjde på gården, hoppade hage, cyklade, slogs och spelade fotboll m.m. När de kom in var de skitiga och tvättades då, bland annat bakom öronen. Det var inte säkert att de blev torkade ordentligt, ja ibland tvättade de sig faktiskt själva till och med. Man kunde ofta ana en viss fuktighet därbakom öronen i alla fall. Det kunde man däremot inte på den medelålders herren som satt i läderlappsfåtöljen med väst och fickur och drog in halsbloss av cigarren och läste dagens tidning, i full förvissning om att tobak bara var nyttigt eftersom det växte i naturen och alltså var helt naturligt. Han var alltså "torr bakom öronen". Att han var ding i roten var en annan femma...

🙂

:musik

Jaha! Det där var intressant. Har undrat över det där uttrycket faktiskt. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blött är när man får någon att göra ner sig i brallan.

Men de hör samman. Torr är som kanske tidigare bekant en enhet för tryckmätning. Och lägger man ett tillräckligt torrt skämt som får magmusklerna att öka trycket rejält så....

förlåt....

Stefan & Olsberg? Olsberg & Krister? :rolleyes:😮

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om enheter så hörde jag ett radioprogram för massa år sedan om ett gäng universitetsstuderande som hade "uppfunnit" en ny enhet, en för lukt. Dom kallade den för Ulf. En normalluktande människa luktar tydligen ca 4 Ulf.

Det måste vara väldigt torr humor att uppfinna något sådant.

I Physics Handbook (Nordling Österman, vi snackar alltså alla fysikers uppslagsbibel) står att läsa om en föreslagen ny längdenhet på sid 18. Längdenheten "1 Beardsecond". Alltså den längd ett normalt herrskäggstrå växer på en sekund. 1*10^-8m.

Nördhumor. Bortom torr?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om enheter så hörde jag ett radioprogram för massa år sedan om ett gäng universitetsstuderande som hade "uppfunnit" en ny enhet, en för lukt. Dom kallade den för Ulf. En normalluktande människa luktar tydligen ca 4 Ulf.

Det måste vara väldigt torr humor att uppfinna något sådant.

I Physics Handbook (Nordling Österman, vi snackar alltså alla fysikers uppslagsbibel) står att läsa om en föreslagen ny längdenhet på sid 18. Längdenheten "1 Beardsecond". Alltså den längd ett normalt herrskäggstrå växer på en sekund. 1*10^-8m.

Nördhumor. Bortom torr?

Skrattade hejdlöst åt båda inläggen. Ulf och Bearsecond, brilliant.

"Fan vad det luktar Ulf här" eller varför inte "Bearseconds går fort när man har roligt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan & Krister

Musik & Olsberg

Fast busiks och torr humor är väl inte samma sak.

Buskis ser jag mer som aj jag slog mig på näsan, ramlade och fick en tårta i plytet, parat med massor av billiga under bältet vitsar och lyteskomik på låg nivå.

Lösnäsor är väl buskis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ett vått skämt är nog nåt liknande den vits dom drar i Den Svenska komedin Miffo.

Varför duschar påven med badbyxor på? Jo han vill inte se ner på en arbetslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...