Jump to content
Annons

Konnekt8 problem /Löst! (Tips finns)

Recommended Posts

bjorsa (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla!

Jag är nybörjare och har säkert gjort en massa fjantiga misstag. Köpte TC Electronics Konnekt 8 audio interface firewire för några dagar sedan. Datorn är en AMD X2 med win XP SP2.

Problem:

Manualen beskriver att man kan öppna Cubase LE (medföljde), välja Devices - Device Setup - VST Multitrack - och sen välja ASIO TC Near. Då får jag följande felmeddelande: "The ASIO driver ASIO TCNear could not be loaded."

Inte heller kan jag komma på något sätt att få ljudet från datorn att nå konnekt8. Jag kan tex inte lyssna på en cd i datorn via hörlursuttag på konnekt8.

Installationen förlöpte normalt och jag har både uppdaterat och installerat om. När jag använder TV Electronics medföljande programvara "TC Near" control panel med fliken "mixer" öppen kan jag se hur den reagerar på min inpluggade gitarr om jag kopplar in den på port 1 eller 2 som är till för instrument eller mikrofoner. Men jag kan inte ändra några nivåer som t.ex. main out eller nåt, de åker direkt tillbaka till de låga nivåer de var på när jag öppnar programmet.

TV NEar's "System settings" visar en varningstriangel och tittar man där kan man läsa "No reference" (no signal or signal does not match selected sample rate). Jag har ändrat på sample rate till samtliga möjliga utan resultat. Jag har också gått in och ändrat sample rate i programmets setup så att de ska matcha.

Datorns enhetshanterare säger att Konnekt8 fungerar som den ska. Jag prövade att inaktivera datorns inbyggda ljud (AC 97 på moderkortet) för att se om det störde men inget hände (bortsett från det väntade resultatet att datorns ljud slutade fungera då).

Manualen säger inget vettigt alls. Jag har letat forumet men inte hittat något. Om det finns någon här som tror sig veta hur jag bör går till väga så skulle jag vara mycket tacksam för något tips. Jag har slitit mitt hår i flera dagar men vet inte ens hur man felsöker en sån här jäkla manick.

Hjälp, snälla!

Björn (och Alexandra)

Redigerat av bjorsa
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

Har du fått fart på den?

För att få ljud när du lyssnar på en t.ex. skiva så behöver du inte göra någon ändring alls i tc controlpanel förutom att se till att masterregeln inte är i botten!

Däremot så lära i alla fall jag gå in i vanliga windows kontrollpanel under ljudinställningar och välja konnekt som ljuduppspelare (detta för att jag har ett inbyggt ljudkort igång samtidigt).

Av någon anledning så lära jag dra upp wave-regeln också, för den var i botten när jag tittade (och precis som du inte fick något ljud först).

Sen kan du ju även ladda ner senaste drivisarna om du inte gjort det, version 1.10 kom rätt nyligen.

http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=9368

Annars vete fan! Tråkigt nog så kan det ju faktiskt vara fel på den!

Tråkigt när man köper nya prylar som inte funkar!

Men tappa inte sugen, för du har köpt en riktigt bra produkt annars!

bjorsa (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen!

Det visade sig vara ett problem av typen "you have to know the Secret Hand-shake". WinXP Service Pack 2 krånglar ibland med IEEE Firewire. Lösningen var att ladda hem en hotfix från Microsoft: KB896256

Ville bara dela med mig, många sitter ju med Firewire-AI och SP2.

• 5 månader senare...
Postat

Hej!

Upplever exakt samma problem som bjorsa. Tyvärr hjälpte inte tipset med hotfixen mig. Jag hade kontakt med live på de gamla drivrutinerna, men hade prestandaproblem. Efter uppdatering till de senaste kan jag inte få kontakt i Live, Mediaplayern spelar mp3 bra, men vanlig CD-skivor hackar extremt.

Tar tacksamt emot all hjälp!

Robert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.