Jump to content
Annons

Använda en extra klaviatur som alltid låter?


suprapappa

Recommended Posts

hallå

när jag ska spela på en synth i cubase så måste ju den synthens spår (eller monitorknapp) vara aktiverad för att det ska låta.....

jag skulle vilja ha en extra klaviatur som jag alltid får ljud i även om jag ha solat ett annat spår.....

sitter och håller på med körer och har då och då behov av att kolla lite stämföring med ett piano eller bara ta en referenston inför en sångtagning men tycker det är jobbigt (jävla lyxproblem 😎 ) att behöva leta upp spåret med pianot bland 100 andra grejer......det skulle därför vara skönt att bara ha en extra klaviatur bredvid min hududklaviatur som jag snabbt kommer åt ett pianoljud på.

är detta möjligt med cubase?

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du inga program till ditt ljudkort? Där brukar finnas program som kan användas till ändamålet. Midi ljud iofs & att den alltidhörs men det kan funka. Sen kan du tex hämta hem en demo av ett annatmusik program & starta det i bakgrunden. Fl-studio är ett tips på ett program som inte har tidbegränsningar & inte tar så försckräckligt mycket kraft.

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga program till ditt ljudkort? Där brukar finnas program som kan användas till ändamålet. Midi ljud iofs & att den alltidhörs men det kan funka. Sen kan du tex hämta hem en demo av ett annatmusik program & starta det i bakgrunden. Fl-studio är ett tips på ett program som inte har tidbegränsningar & inte tar så försckräckligt mycket kraft.

//Nexustwins

jag tänkte tanken att det borde gå att köra ett standalone program men tyvärr känns det oxå lite omständigt......tycker det borde räcka med cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju gå att göra piano spåret solo safe??

Kan inte cubase nått vidare längre.

I pro tools är det ctrl + click på solo knappen

haha tack.....nu funkar det!

solo defeat heter det i cubase och aktiveras genom alt-klick på soloknappen....dock måste själva mjukvaruinstrumentets utgång solas....inte själva midispåret (där måste dock monitorknappen vara intryckt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...