Jump to content
Annons

Nya skatten?


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Fick ett nytt skattebesked för några veckor sen att lämna till min arbetsgivare (Assistansia). Jag jobbar som personlig assistent åt min handikappade fru så det är möjligt att det anses att jag har nån slags förtungad försörjningsbörda och därför den låga skattesatsen men? Det står att dom ska dra 23 %, verkar våldsamt lite så jag vågar inte skicka in det man vill ju inte ha kvarskatt på nästan 10 % av årsinkomsten om det är fel. Nån annan som också fått nåt liknande i skattesats?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Löken (oregistrerad)
Fick ett nytt skattebesked för några veckor sen att lämna till min arbetsgivare (Assistansia). Jag jobbar som personlig assistent åt min handikappade fru så det är möjligt att det anses att jag har nån slags förtungad försörjningsbörda och därför den låga skattesatsen men? Det står att dom ska dra 23 %, verkar våldsamt lite så jag vågar inte skicka in det man vill ju inte ha kvarskatt på nästan 10 % av årsinkomsten om det är fel. Nån annan som också fått nåt liknande i skattesats?

Göran

Käre kamrat! Gläds åt det förbättrade Sverige och de nya skattesatserna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Snälla Löken för fan det här är ingen politisk tråd jag ville bara kolla om det kan vara nåt fel på mitt besked. Snälla svara bara på vad det står på ditt besked inget annat. Vänligen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Snälla Löken för fan det här är ingen politisk tråd jag ville bara kolla om det kan vara nåt fel på mitt besked. Snälla svara bara på vad det står på ditt besked inget annat. Vänligen

Göran

Din fråga är nog omöjlig att besvara utan ytterligare uppgifter.

De förändringar som skett från och med nyår, om jag förstått det hela rätt, är att man har höjt det belopp en arbetsam person får tjäna utan att överhuvudtaget beskattas. Tidigare var det så att dina första 15 000(?) var helt skattebefriade. Det beloppet har nu höjts, men vilken skattesats det resulterar i är helt beroende på din bruttolön.

Kontakta din arbetsgivare eller skatteverket för mer information!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Gäller det alla vårdbidrag?

Har en grabb med ADHD som avlastningsfamilj, därför undrar jag !

Men bry dej inte om att ändra, du har bättre ränta på skatteverket än på lönekontot....

Jag vet faktiskt inte, min fru har personlig assistans och jag tror det skiljer mellan vårdbidrag och personlig assistans. Jag tror iofs. upplysningsvis då att alla oavsett handikapp/ålder har rätt att söka personlig assistans enligt LASS eller LSS. Men som sagt om detta kan göra att man får lägre skatt eller ej det vet jag inte.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Snälla Löken för fan det här är ingen politisk tråd jag ville bara kolla om det kan vara nåt fel på mitt besked. Snälla svara bara på vad det står på ditt besked inget annat. Vänligen

Göran

Din fråga är nog omöjlig att besvara utan ytterligare uppgifter.

De förändringar som skett från och med nyår, om jag förstått det hela rätt, är att man har höjt det belopp en arbetsam person får tjäna utan att överhuvudtaget beskattas. Tidigare var det så att dina första 15 000(?) var helt skattebefriade. Det beloppet har nu höjts, men vilken skattesats det resulterar i är helt beroende på din bruttolön.

Kontakta din arbetsgivare eller skatteverket för mer information!

Ska kolla i morgon med skatteverket, tjänar mellan 22 000 - 23 000 spänn i månaden nu så det borde ju ändå vara ganska långt förbi gränsen där skattelättnaderna borde komma tycker jag. Vi får se, återkommer om hur det ligger till.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä det är tydligen min stående skattejämkning och eftersläpande uppgifter från äldre deklarationer som på nått sätt fått fram dom här siffrorna det gick aldrig att begripa hur bara 😛 . Det verkar krångligt att jobba på skatteverket just nu. Ska skicka in en ny skattejämkningsansökan så får vi se vad det blir för procentsats.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...