Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Skämtar du eller? Vem som helst kan ju använda ett trackerprogram, klart att vissa behärskar det bättre än andra men även en mindre bevandrad kan få det att låta bra....

Det är relativt enkelt att sätta sig in i ett trackerprogram, ja. Men om man jämför Tempest och Timbalands arbeten i låten Do It så står ju Tempest för den musikaliskt kreativa delen. Så förstår inte riktigt hur du kan komma fram till slutsatsen att det Timbaland gjort är så otroligt mkt svårare...

Poängen var väl mest att du försöker geniförklara en halvhyfsad chipmusiker men känner inte till pionjärerna i genren....

http://www.youtube.com/watch?v=6tJ99_1jx1k

Pionjärerna inom synt kom långt innan den där låten...

Har aldrig påstått att Tempest är ett geni, men han står ju för den musikaliskt kreativa delen i låten Do It som sagt (tycker iaf jag)

Tempest verkar ju inte ens ha försökt kontakta Timbaland eller Nellys skivbolag/förlag... Ändå har Nellys platta varit ute runt ett halvår...

Å du förväntar dig att Tempest har koll på alla skivor som släpps? Det var ju snarare ren tur att nån upptäckte det här...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Skämtar du eller? Vem som helst kan ju använda ett trackerprogram, klart att vissa behärskar det bättre än andra men även en mindre bevandrad kan få det att låta bra....

Det är relativt enkelt att sätta sig in i ett trackerprogram, ja. Men om man jämför Tempest och Timbalands arbeten i låten Do It så står ju Tempest för den musikaliskt kreativa delen. Så förstår inte riktigt hur du kan komma fram till slutsatsen att det Timbaland gjort är så otroligt mkt svårare...

Poängen var väl mest att du försöker geniförklara en halvhyfsad chipmusiker men känner inte till pionjärerna i genren....

http://www.youtube.com/watch?v=6tJ99_1jx1k

Pionjärerna inom synt kom långt innan den där låten...

Har aldrig påstått att Tempest är ett geni, men han står ju för den musikaliskt kreativa delen i låten Do It som sagt (tycker iaf jag)

Tempest verkar ju inte ens ha försökt kontakta Timbaland eller Nellys skivbolag/förlag... Ändå har Nellys platta varit ute runt ett halvår...

Å du förväntar dig att Tempest har koll på alla skivor som släpps? Det var ju snarare ren tur att nån upptäckte det här...

Det är objektivt sett otroligt mycket svårare att göra en bra vokal R&B låt med bra sound än bra chipmusik, knappt någon klarar av att göra bra modern R&B i Sverige men det finns tusentals chipsmusiker här som håller hyfsad klass...

YMO kom efter Kraftwerk och Moroder, men visade mer än någon annan grupp möjligheterna med syntar i modern musik Kraftwerk var ju rätt låsta i sin stil men YMO blandade Japansk musik Jazz, Soul, Disco och TV spelsljud m.m. och skapade något eget det är ingen slump att YMO ofta kallas Technon's gudfäder...

Nelly plattan har legat på topplistorna även i Finland så någon borde ju ha upmärksammat honom lite tidigare än senaste veckorna om "stölden" nu är så uppenbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker YMO var verkligen jättetråkiga, och det kändes helt konstigt och fel..

de hade rytmik som gick ihop varann jättefel.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag tycker YMO var verkligen jättetråkiga, och det kändes helt konstigt och fel..

de hade rytmik som gick ihop varann jättefel.. 🙂

Njae, YMo är fint. Du har bara lyssnat på fel sätt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
jag tycker YMO var verkligen jättetråkiga, och det kändes helt konstigt och fel..

de hade rytmik som gick ihop varann jättefel.. 🙂

Menar du TV spelsljuden i början så var de ju bara introt...

Tråkiga kan nog ingen ärligt säga att YMO är/var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelly plattan har legat på topplistorna även i Finland så någon borde ju ha upmärksammat honom lite tidigare än senaste veckorna om "stölden" nu är så uppenbar.

Och om du läser intervjun med den Norska SID-upphovsmannen så står det klart och tydligt att de känt till stölden sedan förra sommaren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är objektivt sett otroligt mycket svårare att göra en bra vokal R&B låt med bra sound än bra chipmusik, knappt någon klarar av att göra bra modern R&B i Sverige men det finns tusentals chipsmusiker här som håller hyfsad klass...

Objektivt säger du... Fakta alltså... ?

I så fall vill jag gärna se det understödjas av seriösa källor, t ex NE.

YMO kom efter Kraftwerk och Moroder, men visade mer än någon annan grupp möjligheterna med syntar i modern musik Kraftwerk var ju rätt låsta i sin stil men YMO blandade Japansk musik Jazz, Soul, Disco och TV spelsljud m.m. och skapade något eget det är ingen slump att YMO ofta kallas Technon's gudfäder...

Rötter till genren synt kan man annars hitta genom de experimentella tendenser inom populärmusiken som skedde under 1960-talet.

Men okej...

Nelly plattan har legat på topplistorna även i Finland så någon borde ju ha upmärksammat honom lite tidigare än senaste veckorna om "stölden" nu är så uppenbar.

Jo du har rätt, men har kollat upp det här och bl a i norska pressen står det att man uppmärksammade det redan i somras. Men inte förrän i oktober kom det ut på internet. Och inte förrän här i dagarna så började det spridas vidare eftersom det postades på ett större forum, eller nåt sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nelly plattan har legat på topplistorna även i Finland så någon borde ju ha upmärksammat honom lite tidigare än senaste veckorna om "stölden" nu är så uppenbar.

Och om du läser intervjun med den Norska SID-upphovsmannen så står det klart och tydligt att de känt till stölden sedan förra sommaren. 🙂

Jo men varför gnäller de då när de inte ens har kontaktat Timbaland/Nelly än? Verkar dessutom vara dålig kommunikation mellan GRG och Tempest..

Ett scenario är att Timbaland/Nelly inte har samplat utan laddat in en "fri" fil i C64:an och gjort om den lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är objektivt sett otroligt mycket svårare att göra en bra vokal R&B låt med bra sound än bra chipmusik, knappt någon klarar av att göra bra modern R&B i Sverige men det finns tusentals chipsmusiker här som håller hyfsad klass...

Objektivt säger du... Fakta alltså... ?

I så fall vill jag gärna se det understödjas av seriösa källor, t ex NE.

Rötter till genren synt kan man annars hitta genom de experimentella tendenser inom populärmusiken som skedde under 1960-talet.

Nja syntrötterna går ännu längre tillbaks till Ryssland runt 1920-talet...men YMO var en av de första grupperna som gjorde musik som påminde om det som Suni gjort.

Man kan utan problem säga att rent objektivt så är det mycket mycket mycket lättare att göra maskinellt producerad musik än musik som kräver musikalitet och sångkunskaper = vokal R&B.

Jag har som sagt hört 1000 tals svenska instrumentala syntlåtar/produktioner som låtit bra men knappt någon bra Svensk R&B låt/produktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelly plattan har legat på topplistorna även i Finland så någon borde ju ha upmärksammat honom lite tidigare än senaste veckorna om "stölden" nu är så uppenbar.

Och om du läser intervjun med den Norska SID-upphovsmannen så står det klart och tydligt att de känt till stölden sedan förra sommaren. 🙂

Jo men varför gnäller de då när de inte ens har kontaktat Timbaland/Nelly än? Verkar dessutom vara dålig kommunikation mellan GRG och Tempest..

Ett scenario är att Timbaland/Nelly inte har samplat utan laddat in en "fri" fil i C64:an och gjort om den lite...

Dina första påståenden här tänker jag inte säga emot. Annat än att de vill vara försiktiga, och kontaktat jurister till att börja med.

Ang ditt scenario så verkar det högst osannolikt, om du menar att hela sampeln var fri, eftersom man komponerar/programmerar ton för ton i sådana maskiner...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ang ditt scenario så verkar det högst osannolikt, om du menar att hela sampeln var fri, eftersom man komponerar/programmerar ton för ton i sådana maskiner...

Nej jag menade att de laddat in låten från en fil de hittat på nätet eller på en kassett/disk och sedan laddat in den i C64:an och sedan överfört och moddat den lite i Logic, då blir det lite som att använda en låt som varit preset i ett keyboard..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja syntrötterna går ännu längre tillbaks till Ryssland runt 1920-talet...men YMO var en av de första grupperna som gjorde musik som påminde om det som Suni gjort.

Men jag har kollat i de mer seriösa källorna som NE och Wikipedia.

Men visst, beror på var man drar gränsen kanske... Enligt nån sida så gjorda man väl den första låten med hjälp av ström från ett blixtnedslag ett antal tusen år f kr...

Hursomhelst... Ganska irrelevant diskussion som sagt. Vet inte hur ofta ja sagt det nu...

Man kan utan problem säga att rent objektivt så är det mycket mycket mycket lättare att göra maskinellt producerad musik än musik som kräver musikalitet och sångkunskaper = vokal R&B.

Gäller det även personer som aldrig har suttit vid en dator innan?

Jag har som sagt hört 1000 tals svenska instrumentala syntlåtar/produktioner som låtit bra men knappt någon bra Svensk R&B låt/produktion...

Okej. Men som sagt så håller jag mig undan RnB diskussioner.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang ditt scenario så verkar det högst osannolikt, om du menar att hela sampeln var fri, eftersom man komponerar/programmerar ton för ton i sådana maskiner...

Nej jag menade att de laddat in låten från en fil de hittat på nätet eller på en kassett/disk och sedan laddat in den i C64:an och sedan överfört och moddat den lite i Logic, då blir det lite som att använda en låt som varit preset i ett keyboard..

Låter ganska långsökt. Antar att vi får vänta på Timblanads egna kommentarer innan vi kan uttala oss om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nja syntrötterna går ännu längre tillbaks till Ryssland runt 1920-talet...men YMO var en av de första grupperna som gjorde musik som påminde om det som Suni gjort.

Men jag har kollat i de mer seriösa källorna som NE och Wikipedia.

Men visst, beror på var man drar gränsen kanske...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Theremin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja syntrötterna går ännu längre tillbaks till Ryssland runt 1920-talet...men YMO var en av de första grupperna som gjorde musik som påminde om det som Suni gjort.

Men jag har kollat i de mer seriösa källorna som NE och Wikipedia.

Men visst, beror på var man drar gränsen kanske...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Theremin

Jo ja vet... Det fanns väl t o m elektroniska instrument under 17-1800-talet också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett scenario är att Timbaland/Nelly inte har samplat utan laddat in en "fri" fil i C64:an och gjort om den lite...

Om du lyssnar på ringsignalen så hör du att den är identisk, ton för ton. Det är bara två kanaler som stängts av. Och även om den är "fri" för nedladdning så är det inte detsamma som "fri" för någon annan att tjäna pengar på.

Här kommer en vild gissning på hur det hela kan ha gått till:

Timbaland blir kontaktad av AOL om att göra ringsignaler. Han köper en Sid-Station och laddar hem lite låtar från nätet. Han lyssnar igenom dem och råkar fastna för Acidjazzed Evening i tron om att det är någon låt från ett bortglömt spel. Han samplar några takter, slänger på egna beats och vips så har han en ringsignal. Easy money!

När Nelly Furtado frågar efter något lite udda till sin nya platta så minns han ringsignalen och bestämmer sig för att bygga vidare på den. Missen är att han råkade välja en låt som vann en av de största demotävlingarna bara några år tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Nelly Furtado frågar efter något lite udda till sin nya platta så minns han ringsignalen och bestämmer sig för att bygga vidare på den. Missen är att han råkade välja en låt som vann en av de största demotävlingarna bara några år tidigare.

There's always someone somewhere with a big nose who knows.

Speciellt i dessa tider.

Det är ringsignalen som stör mig mest faktiskt. För där finns det inte ens någon slags kreativ tanke bakom. Bara att tjäna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Här kommer en vild gissning på hur det hela kan ha gått till:

Timbaland blir kontaktad av AOL om att göra ringsignaler. Han köper en Sid-Station och laddar hem lite låtar från nätet. Han lyssnar igenom dem och råkar fastna för Acidjazzed Evening i tron om att det är någon låt från ett bortglömt spel. Han samplar några takter, slänger på egna beats och vips så har han en ringsignal. Easy money!

Resonemanget haltar lite eftersom Timbaland har gjort ringsignaler och elektroniska produktioner långt innan 2002...

Link to comment
Dela på andra sajter

Resonemanget haltar lite eftersom Timbaland har gjort ringsignaler och elektroniska produktioner långt innan 2002...

Och du har greppat i luften sedan tidigt 80-tal.

Haha. Ja, det där var nog det mest substanslösa argumentet hittils.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tio miljoner sålda skivor är mest bara resultatet av en skivbolagshype? Vem som helst här på forumet kan göra det han gör? 😉

Hmm. Är det inte så att musik är en konstform som handlar om att folk som gillar att skapa musik för att "vädra sin själ"(vad vart det här för uttryck nu då?😆 ) skriver musik för att det är roligt och lyssnarna lyssnar för att de tycker det låter bra? Det är i alla fall min åsikt. och då spelar det ingen roll hur mycket skivor man sålt eller hur många miljoner man tjänat så länge man har skapat musik som man själv är nöjd med. Ingen har rätt att slicka någons skosnören (eller vad det nu sades om de dära skorna) eftersom allt är subjektivt. Man gör det man själv vill och ingen kan säga att det någon gör är bättre eller sämre (eller joo, de kan ju tycka det ena låter bättre än det andra men man kan inte konstatera att den ena är bättre musiker). Oj vad bluddrigt det blev. Hoppas ni förstår min poäng i alla fall.

Tyvärr har musiken på senare tid enligt min uppfattning blivit allt mer och mer kommersiell. Som en vara ungefär. Det blir allt vanligare att folk glömmer bort grrundsyftet med musiken. Det tycker jag är lite trist.

Inte för att vara elak, men jag tycker att du verkar anse att musiken inte är annat än en vara. Att när man skapar musik skall försöka uppnå att tjäna så mycket pengar som möjligt. Du får gärna rätta mej om jag har fel och jag ber om ursäkt ifall detta uppfattas som ett påhopp för det är det inte menat som. 😆

(Uff... hela inlägget blev sluddrigt på något sätt... jag är väl för trött)

(kanske gick lite off topic 😉 men aja)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns väl t o m elektroniska instrument under 17-1800-talet också...

😱

Nää?

😉

Nja, i slutet av 1800-talet kom Telharmoniet som väl räknas som det första elektroniska musikinstrumentet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten:

Jag har fortfarande inte hört någon bra chiplåt som du trackat på ett par timmar.

Kom igen och bevisa dina påståenden nu..

Förövrigt är det fortfarande skitsamma eftersom det handlar om stöld av oclearad musik.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Ah, du är bara avundsjuk på att vissa vågar säga vad de tycker om det mesta, medan du själv är mån om att sparka nedåt o slicka uppåt. Och det är fakta. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Ah, du är bara avundsjuk på att vissa vågar säga vad de tycker om det mesta, medan du själv är mån om att sparka nedåt o slicka uppåt. Och det är fakta. 😱

Javisst ja, jag glömde ju dig - Ärlighetens Riddare, mannen som aldrig skyr tillfället att yppa en sanning.

Är det någon speciell du hatar just idag, någon skivartist som förtjänar en dräpa?

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Ah, du är bara avundsjuk på att vissa vågar säga vad de tycker om det mesta, medan du själv är mån om att sparka nedåt o slicka uppåt. Och det är fakta. 😱

Javisst ja, jag glömde ju dig - Ärlighetens Riddare, mannen som aldrig skyr tillfället att yppa en sanning.

Är det någon speciell du hatar just idag, någon skivartist som förtjänar en dräpa?

Nej, jag dräper inga skivartister eller producenter.

Och till skillnad från dig jämför jag inte aktiva musiker o producenter med Timbalands skosnören. 🙂

Det finns fullt med människor som inte likt dig smörar för framgångsrika och bespottar resten, utan tycker o tänker efter helt andra värderingar. Lev med det.

En vacker dag kanske de som inte räcker upp till skosnörena enl dig, är de du måste smöra för. 😎 Enjoy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Ah, du är bara avundsjuk på att vissa vågar säga vad de tycker om det mesta, medan du själv är mån om att sparka nedåt o slicka uppåt. Och det är fakta. 😱

Javisst ja, jag glömde ju dig - Ärlighetens Riddare, mannen som aldrig skyr tillfället att yppa en sanning.

Är det någon speciell du hatar just idag, någon skivartist som förtjänar en dräpa?

Nej, jag dräper inga skivartister eller producenter.

Och till skillnad från dig jämför jag inte aktiva musiker o producenter med Timbalands skosnören. 🙂

Det finns fullt med människor som inte likt dig smörar för framgångsrika och bespottar resten, utan tycker o tänker efter helt andra värderingar. Lev med det.

En vacker dag kanske de som inte räcker upp till skosnörena enl dig, är de du måste smöra för. 😎 Enjoy.

Någon jävla måtta på oförskämdheterna får det väl ändå vara!

Emotser en ursäkt - omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Ah, du är bara avundsjuk på att vissa vågar säga vad de tycker om det mesta, medan du själv är mån om att sparka nedåt o slicka uppåt. Och det är fakta. 😱

Javisst ja, jag glömde ju dig - Ärlighetens Riddare, mannen som aldrig skyr tillfället att yppa en sanning.

Är det någon speciell du hatar just idag, någon skivartist som förtjänar en dräpa?

Nej, jag dräper inga skivartister eller producenter.

Och till skillnad från dig jämför jag inte aktiva musiker o producenter med Timbalands skosnören. 🙂

Det finns fullt med människor som inte likt dig smörar för framgångsrika och bespottar resten, utan tycker o tänker efter helt andra värderingar. Lev med det.

En vacker dag kanske de som inte räcker upp till skosnörena enl dig, är de du måste smöra för. 😎 Enjoy.

Någon jävla måtta på oförskämdheterna får det väl ändå vara!

Emotser en ursäkt - omgående.

Titta igenom dina egna inlägg, analysera ditt eget sätt att uttrycka dig - innan du börjar att ens fundera på att utkräva ursäkter.

Du anklagar var o varannan för avundsjuka, du säger att de flesta här inte når upp till Timbalands skosnören, etc etc.

de flesta förmågorna här i tråden når knappast ens upp till Timbalands skosnören.

Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur ett SID-chip vara riktigt on par med en Timbalandproduktion.

Nära nog ingen här har kunskaper som motsvarar Timbalands - ingen här kan ratta en mix så pass skickligt att den skulle kunna platsa på Nelly Furtados album.

Finns inget subjektivt i det.

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt, du käftar av oklar anledning emot. Plötsligt förstår jag hur du lyckats skriva 5.4 inlägg per dag här i ett och ett halvt års tid.

Föresten Demomannen, tar du tillbaka dina spekulationer om avundsjuka? Saknar svar på det segmentet... 

Det är inga spekulationer, det är fakta.

Hur står det egentligen till? Hur bemöts dina inlägg av andra medlemmar tycker du?

Du får väl anmäla om du tycker någon överträder forumets regler, men kolla dig själv först.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...