Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Det är inga spekulationer, det är fakta. Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Jag menar inte att det hör specifikt till den här debatten, utan svarade på ett inlägg som talade om fenomenet i mer allmänna ordalag.

Du menar alltså inte mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oavsett om ljuden kommer ur ett c64 eller inte så låter det så, och därför är det komplett tossigt att säga att det inte riktigt är "on par"...

Har tanken slagit dig att Nelly Furtado-låten faktiskt innehåller lite mer än blippandet från ett svajjigt SID-chip?

Ah, så smart du är... då kunde man också säga att "Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur Nelly Furtados stämma vara riktigt on par med en Timbalandproduktion."

Sluta vara så tjurskallig...

Jag är inte tjurskallig. Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt, du käftar av oklar anledning emot. Plötsligt förstår jag hur du lyckats skriva 5.4 inlägg per dag här i ett och ett halvt års tid.

Föresten Demomannen, tar du tillbaka dina spekulationer om avundsjuka? Saknar svar på det segmentet...

Det är inga spekulationer, det är fakta. Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Jag menar inte att det hör specifikt till den här debatten, utan svarade på ett inlägg som talade om fenomenet i mer allmänna ordalag.

Om man är så pass stor, och så pass skicklig, som Timbaland påstås/utger sig vara/är så behöver man fan inte låna av andra musiker utan att åtminstone först cleara det.

End of discussion.

Det här är en av de största anledningarna till att jag sätter mig på tvären mot Piratpartiets partiprogram.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag. Speciellt inte om man ska skriva musiken i ASM som många av de gamla rävarna gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag. Speciellt inte om man ska skriva musiken i ASM som många av de gamla rävarna gjorde.

Demomannen, på vilket sätt hör den där subjektiva åsikten till ämnet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag. Speciellt inte om man ska skriva musiken i ASM som många av de gamla rävarna gjorde.

Demomannen, på vilket sätt hör den där subjektiva åsikten till ämnet ?

Om det är min åsikt du menar och inte rainydays, som du ju quotar, så framfördes den -i förbigående- som svar på D Vibes utfall:

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande. Så jävla nervärderande mot en jävligt skicklig musiker/kompositör..

...varpå tbruce plockade upp den tråden.

Undrar du av någon speciell orsak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om ljuden kommer ur ett c64 eller inte så låter det så, och därför är det komplett tossigt att säga att det inte riktigt är "on par"...

Har tanken slagit dig att Nelly Furtado-låten faktiskt innehåller lite mer än blippandet från ett svajjigt SID-chip?

Ah, så smart du är... då kunde man också säga att "Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur Nelly Furtados stämma vara riktigt on par med en Timbalandproduktion."

Sluta vara så tjurskallig...

Jag är inte tjurskallig. Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt, du käftar av oklar anledning emot. Plötsligt förstår jag hur du lyckats skriva 5.4 inlägg per dag här i ett och ett halvt års tid.

Lite svårt att jämföra hur pass artistiskt avancerade två helt olika skapare i helt olika genrer med helt olika mål är, och rätt poänglöst också, men visst, jag föredrar också det mesta jag hört av Timbaland framför den enda låt jag hört av bitpopsnubben i fråga. Men det framstår som lätt komiskt att hävda att SID inte är "on par" med Timbaland när diskussionen i fråga just handlar om att Timbaland har använt sig av en samplad SID-låt... 😉

Jag har inget emot dej, jag tycker ofta du skriver vettiga saker. Men din ständiga, smått tjurskalliga så-här-är-det-attityd är påfrestande (oavsett om du har si eller så många års erfarenhet av ditten och datten), och lite konstigt är det allt att medan du i vissa trådar kan dumförklara alla som säger något ont om t ex Bionda så kan du i en helt annan tråd håna Per Herrey.

Jag lämnar tråden, eller åtminstone den här delen av diskussionen. Tjipp!

(inte chip)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag. Speciellt inte om man ska skriva musiken i ASM som många av de gamla rävarna gjorde.

Demomannen, på vilket sätt hör den där subjektiva åsikten till ämnet ?

Om det är min åsikt du menar och inte rainydays, som du ju quotar, så framfördes den -i förbigående- som svar på D Vibes utfall:

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande. Så jävla nervärderande mot en jävligt skicklig musiker/kompositör..

...varpå tbruce plockade upp den tråden.

Undrar du av någon speciell orsak?

Okej...

Nä men du har undvikit våran diskussion i övrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Lyssna vidare finns många likheter......YMO är bland de största pionjärerna inom syntgenren borde du känt till ,rent musikaliskt sett så är de klart överlägsna Kraftwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=RBeS6jefFrE...related&search= en av mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrättslagen försvinner efter 5 år enligt Piratpartiet (istället för 70 år efter låtskrivarens död), vilket innebär i teorin att om Piratpartiet ägde världen så hade Timbaland gått ifrån det här oskadd. Eller egentligen inte kanske, han hade behövt vänta två år ytterligare för att sampla GRGs version... Men han hade kunnat tagit originalet...

Detta var iaf reglerna då ja checka sist, de brukar ju vara bra på att ändra lite då och då...

Jag ställer mig inte bakom piratpartiet till 100%. Dom har nog sunda funderingar, men tror dom behöver mogna och prövas först.

Jag har inga som helst problem med att en komersiell artist samplar någon annan och tjänar pengar på det. (Sampla är att ta i, då detta är mer än vad jag skulle kalla att sampla i traditionell mening, iaf som trackande musiker)

Det jag tycker är förbannat taskigt dock, är att påstå att man gjort musiken själv och att inte ge orginalmusikern någon creds.

Det är det uppehovsrätt borde vara. Vem som har rätt till credsen, inte pengarna :rolleyes:

svår fråga i övrigt som man kan diskutera i timmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Lyssna vidare finns många likheter......YMO är bland de största pionjärerna inom syntgenren borde du känt till ,rent musikaliskt sett så är de klart överlägsna Kraftwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=RBeS6jefFrE...related&search= en av mina favoriter.

Schysst musik, men det finns inga likheter med Timbalands produktion.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Lyssna vidare finns många likheter......YMO är bland de största pionjärerna inom syntgenren borde du känt till ,rent musikaliskt sett så är de klart överlägsna Kraftwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=RBeS6jefFrE...related&search= en av mina favoriter.

Schysst musik, men det finns inga likheter med Timbalands produktion.

/Daniel

Lyssna på deras plattor så kommer du höra MÅNGA likheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

För att använda sig av ett trackerprogram på C64 bör man kunna programmera Assembler.

Dessutom är det inte säkert att man har tillgång till hela Sidchipets potential om man inte själv kan programmera.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

För att använda sig av ett trackerprogram på C64 bör man kunna programmera Assembler.

Dessutom är det inte säkert att man har tillgång till hela Sidchipets potential om man inte själv kan programmera.

/Daniel

Finns som sagt massvis av program som underlätta i princip vem som helst kan göra en chiplåt som låter bra efter några timmar med en dator, men en bra vokal R&B låt med bra sound klarar inte många av att göra överhuvudtaget, inte i Sverige iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast egentligen saknar det betydelse, eftersom han har likjävligt snott en låt och använt i sitt eget och dessutom tjänat fetepengar på det.

/Daniel

Timbaland lär inte ha tjänat fetepengar på Do it, albumspår ger knappast några jätteintäkter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Lyssna vidare finns många likheter......YMO är bland de största pionjärerna inom syntgenren borde du känt till ,rent musikaliskt sett så är de klart överlägsna Kraftwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=RBeS6jefFrE...related&search= en av mina favoriter.

Känns som vi börjar bli väldigt offtopic nu. Vad är din poäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

Beror på vem som gör vad.

Timbaland kan nog inte tracka, och vana trackers gör nog inte det Timbaland gör

Vad som är bättre än det andra är subjektivt. Och vad som är svårat/lättast beror på från person till person.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

För att använda sig av ett trackerprogram på C64 bör man kunna programmera Assembler.

Dessutom är det inte säkert att man har tillgång till hela Sidchipets potential om man inte själv kan programmera.

/Daniel

Finns som sagt massvis av program som underlätta i princip vem som helst kan göra en chiplåt som låter bra efter några timmar med en dator, men en bra vokal R&B låt med bra sound klarar inte många av att göra överhuvudtaget, inte i Sverige iaf..

Okej! Sätt igång och gör en bra chiplåt nu!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen saknar det betydelse, eftersom han har likjävligt snott en låt och använt i sitt eget och dessutom tjänat fetepengar på det.

/Daniel

Timbaland lär inte ha tjänat fetepengar på Do it, albumspår ger knappast några jätteintäkter....

Allt är relativt, min vän.

I jämförelse med hur mycket ersättning Tempest har fått så är det nog rätt mycket pengar 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt

Jag vill inte bråka. Men jag blir bara nyfiken på vad som får dig att vilja hävda det? Avancerad på vilket sätt? Ett SID-chip är inget man bemästrar på en eftermiddag.

Jo!

Öh.. Nä!

Med tanke på alla trackerprogram som finns så är det inga större svårigheter att göra chipmusik, betydligt svårare att göra bra nyskapande R&B som Timbaland lyckats med gång på gång....

Beror på vem som gör vad.

Timbaland kan nog inte tracka

Skämtar du eller? Vem som helst kan ju använda ett trackerprogram, klart att vissa behärskar det bättre än andra men även en mindre bevandrad kan få det att låta bra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast egentligen saknar det betydelse, eftersom han har likjävligt snott en låt och använt i sitt eget och dessutom tjänat fetepengar på det.

/Daniel

Timbaland lär inte ha tjänat fetepengar på Do it, albumspår ger knappast några jätteintäkter....

Allt är relativt, min vän.

I jämförelse med hur mycket ersättning Tempest har fått så är det nog rätt mycket pengar 😮

Tempest verkar ju inte ens ha försökt kontakta Timbaland eller Nellys skivbolag/förlag... Ändå har Nellys platta varit ute runt ett halvår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Lyssna vidare finns många likheter......YMO är bland de största pionjärerna inom syntgenren borde du känt till ,rent musikaliskt sett så är de klart överlägsna Kraftwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=RBeS6jefFrE...related&search= en av mina favoriter.

Känns som vi börjar bli väldigt offtopic nu. Vad är din poäng?

Poängen var väl mest att du försöker geniförklara en halvhyfsad chipmusiker men känner inte till pionjärerna i genren....

http://www.youtube.com/watch?v=6tJ99_1jx1k

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrättslagen försvinner efter 5 år enligt Piratpartiet (istället för 70 år efter låtskrivarens död), vilket innebär i teorin att om Piratpartiet ägde världen så hade Timbaland gått ifrån det här oskadd. Eller egentligen inte kanske, han hade behövt vänta två år ytterligare för att sampla GRGs version... Men han hade kunnat tagit originalet...

Detta var iaf reglerna då ja checka sist, de brukar ju vara bra på att ändra lite då och då...

Jag ställer mig inte bakom piratpartiet till 100%. Dom har nog sunda funderingar, men tror dom behöver mogna och prövas först.

Jag har inga som helst problem med att en komersiell artist samplar någon annan och tjänar pengar på det. (Sampla är att ta i, då detta är mer än vad jag skulle kalla att sampla i traditionell mening, iaf som trackande musiker)

Det jag tycker är förbannat taskigt dock, är att påstå att man gjort musiken själv och att inte ge orginalmusikern någon creds.

Det är det uppehovsrätt borde vara. Vem som har rätt till credsen, inte pengarna 😮

svår fråga i övrigt som man kan diskutera i timmar!

Det ska vara en överenskommelse mellan originalartist och nyskapande artist, vill originalartisten ha pengar så ska han få det. Kan inte det respekteras så ska den nyskapande artisten försöka hitta en annan loop. Eller hitta på en bättre loop själv kanske?

Men du menar alltså att man kan ta och det är okej så länge man bara creddar originalartisten? Och med piratpartiets upphovsrättslag så kommer vi se många skivbolag släppa 5 år gamla låtar på nytt under ett känt artistnamn som är helt fenomenala, ursprungligen skapade av okända musiker som inte får något för det och inte fick något för det första gången det släpptes heller eftersom ingen visste om att de existerade givetvis.

Därför tycker jag personligen piratpartiet är det löjligaste som hänt inom politik.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Skämtar du eller? Vem som helst kan ju använda ett trackerprogram, klart att vissa behärskar det bättre än andra men även en mindre bevandrad kan få det att låta bra....

Your point being? En mindre bevandrad kan få en gitarr att låta bra också, men det innebär inte att man kan komponera vackra stycken med den för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...