Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt

Dreamtones

Recommended Posts

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Melodin är svår att få grepp om - har suttit nu och tagit ut den på keyboarden, först efter den här:

som påstås vara orginalet. Sen jämförde jag med ringtonegrejen som det har länkats med, och jo, det är visst identiskt. Melodin är dock nermixad i ringtonen.

Jag har inte nån bra version av furtados låt men den komprimerade versionen på youtube låter också identisk med andra halvan av introt...

EDIT: Hittade en länk till ett klipp från Do it - precis samma igen. Om någon vidhåller att de inte är identiska så har den personen inte lyssnat ordentligt... 🙂

Redigerat av tbruce
Dela på andra sajter

Melodin är svår att få grepp om - har suttit nu och tagit ut den på keyboarden, först efter den här:

som påstås vara orginalet. Sen jämförde jag med ringtonegrejen som det har länkats med, och jo, det är visst identiskt. Melodin är dock nermixad i ringtonen.

Jag har inte nån bra version av furtados låt men den komprimerade versionen på youtube låter också identisk med andra halvan av introt...

Så noga har jag inte lyssnat, men upplevde i videoklippet att den som kopierat dataspelslåten vinnlagt sig om att ändra tillräckligt många toner för att ha ryggen fri, eller åtminstone vara svårstämd. 😄

Förresten, hur många här röstade på Piratpartiet?

Fri sampling, någon?

🙂

Dela på andra sajter

Detta är ju lite intressant ur ett rättsligt perspektiv. Man kan fråga sig var gränsdragningen för sampling går - om Timbaland har utgått från mod-filen så spelas ju låten upp av mjukvara på hans egen dator... det vill säga, den faktiska inspelningen av dessa instrument gör han själv, även om det är någon annans framträdande s a s. 🙂

Säkert ett bra kryphål för advokaterna... 😄

Dessutom är ju melodin som har tagits knappast bärande för furtados låt... det är ju bara en bakgrundsslinga, dvs några stimpengar kan ju Janne knappast vänta sig... hans chanser kanske är fimpade helt enkelt.

Men vad gäller i ett sånt läge, om man snor någon annans melodi och gör den till en del av ett nytt arrangemang, men inte till en del av själva den skrivna låten?

Dela på andra sajter

Inte omöjligt, men så stora producenter som Timbaland, som dessutom har en jävligt stor plånbok, borde faktiskt dra ur tummen och cleara det som de lånar från andra.

Speciellt när de tjänar asmycket pengar på det dessutom.

/Daniel

Absolut! Men jag vill inte döma ut en av mina favoritproducenter som tjuv förrän han fått uttala sig. Om han verkligen bara kopierat låten utan att fråga om lov så är det dåligt av honom, men än så länge tycker jag bara att låten verkar innehålla samma melodislinga (som de kanske samplat båda två från någon annanstans?) och ett snarlikt trumkomp.

Som sagt, vill inte bilda mig en stenhård uppfattning förrän jag har all info! 😄

Och klaga inte på Håkan. 🙂

Vadå samplat?

Om du öppnar upp modulen så ser du ju alla noterna för sig. Inget samplat alls!

C64-versionen är ju också programmerad not för not..

Dessutom släpptes de versionerna långt innan Timbaland gjorde en ringsignal samt en Nelly Furtado-låt med samma melodi, bakgrund och produktion.

/Daniel

Jaha ja missuppfattade Surikatmamma här, men lyssna på D Vibe 😎

Dela på andra sajter

Haha - lycka till!

Vid snabblyssning finns där varken tillräckliga musikaliska likheter eller samplingar... Bara inspiration.

Glöm det. 🙂

Klart att datajanne kunde nämnts på skivan... men han har inget case där.

Inspiration?!

Det ÄR en ren inspelning som ligger i bakgrunden. Lyssna på orginalen så är det ännu tydligare.

Att timbaland skulle ha hört den här låten och sen gjort en identisk kopia med typ SID-station, men exakt samma arpegioföljd melodi och harmonier är så uppenbart omöjligt att tanken är skrattretande.

Förstår inte hur du kan tro att det bara är lite inspirerat.

Dela på andra sajter

Detta är ju lite intressant ur ett rättsligt perspektiv. Man kan fråga sig var gränsdragningen för sampling går - om Timbaland har utgått från mod-filen så spelas ju låten upp av mjukvara på hans egen dator... det vill säga, den faktiska inspelningen av dessa instrument gör han själv, även om det är någon annans framträdande s a s. 😱

Säkert ett bra kryphål för advokaterna... 🥰

Dessutom är ju melodin som har tagits knappast bärande för furtados låt... det är ju bara en bakgrundsslinga, dvs några stimpengar kan ju Janne knappast vänta sig... hans chanser kanske är fimpade helt enkelt.

Men vad gäller i ett sånt läge, om man snor någon annans melodi och gör den till en del av ett nytt arrangemang, men inte till en del av själva den skrivna låten?

Att han samplat låten och att den är med på låten i bakgrunden.

Inga kryphål för det...

Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men nu är vi faktiskt på ett musikerforum och diskuterar kollegor. Åtminstone i teorin 😱

Det uppskattas oerhört ifall du går igenom originalinlägget ordentligt innan du drar slutsatser, särskilt ang det här med att någon skulle vara avundsjuk bara för att vi pratar om en annan musiker. Men du menar alltså att vi ska tyst titta på medan sådana här snopna saker händer? Bara för att annars tror folk att vi är avundsjuka?

-de flesta förmågorna här i tråden når knappast ens upp till Timbalands skosnören.

Utveckla... ? (Jag tänkte mest för din egen skull, så inte folk får för sig att du innehar en översittarattityd - säger inte att du har det, men den där meningen var inte vacker om ja får säga mitt, och dessutom oerhört irrelevant för ämnet.)

Senare i tråden, ang din slutsats:

Vid snabblyssning finns där varken tillräckliga musikaliska likheter eller samplingar... Bara inspiration.

Glöm det. 🥰

Du är fri till en egen åsikt, men så som jag förstått nu så är det minst 99% som är övertygade om att det är en stöld. Dock så är det väl desto färre som bryr sig om det, men det är en annan sak.

Så noga har jag inte lyssnat, men upplevde i videoklippet att den som kopierat dataspelslåten vinnlagt sig om att ändra tillräckligt många toner för att ha ryggen fri, eller åtminstone vara svårstämd. 🙂

Nä han har samplat hela låten och den ligger i bakgrunden. Det är inte att ändra någon melodi...

Fri sampling, någon?

😄

Ingen hoppas jag...

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Melodin är svår att få

Fri sampling, någon?

😱

Att kultur ska vara gratis är en sak.

Att ta någon annans verk som sitt eget för att tjäna pengar på det är en annan.

Upphovsrättslagen försvinner efter 5 år enligt Piratpartiet (istället för 70 år efter låtskrivarens död), vilket innebär i teorin att om Piratpartiet ägde världen så hade Timbaland gått ifrån det här oskadd. Eller egentligen inte kanske, han hade behövt vänta två år ytterligare för att sampla GRGs version... Men han hade kunnat tagit originalet...

Detta var iaf reglerna då ja checka sist, de brukar ju vara bra på att ändra lite då och då...

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

YMO = Yellow Magic Orchestra.

http://www.youtube.com/watch?v=xSVtCiD6zcA

Den mest kända av herrarna i YMO är Ruichi Sakamoto.

Sakamoto har gjort musik till filmer som Wuthering Heights och om jag inte minns fel Den siste kejsaren.

Sakamoto Spelar dessutom med i filmen Merry Christmas Mr Lawrence.

(David Bowie spelar huvudrollen)

Gjorde ledmotivet till filmen där David Sylvian sjunger, grymlåt!

http://www.youtube.com/watch?v=lTZDG-3PvyE

Söker man på YMO i Youtube så hör man mer Blip blop också.

(Ej hip hop)

Tack för länkarna, riktigt fina grejer det där...

Så det var det här Glaskatten tyckte påminde om låten Timbaland samplat? Kan inte hålla med om att det var särskilt likt alls...

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Demomannen:

Antingen så är du tondöv, har dåligt närminne, eller så är du bara ännu ett troll.

Kan det bli en mer uppenbar stöld än så här?

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande. Så jävla nervärderande mot en jävligt skicklig musiker/kompositör..

Gå och kamma dig!

/Daniel

Dela på andra sajter

-de flesta förmågorna här i tråden når knappast ens upp till Timbalands skosnören.

Alltså mye dumt skall man höra innan öronen trillar av. För mig är Timberland en sprattlande hype, skapad av ett skivbolag. Han har i mina ögon och öron ingenting som berättigar honom den framgång han har idag. Är jag avundsjuk eller kabnske är det så att jag inte unnar honom det han nu har? Nix. Jag bara säger vad jag anser om honom som artist. Jag tycker precis tvärtom mot vad du skriver; jag tycker att det finns många här forumet unders vars skosulor Timba borde ligga rent artistiskt.

Alltså sorry - det är inte meningen att säga någon här egentligen. Men citatet ovan var lite för vasst i sig självt tycker jag. Hur bra eller duktig någon är på en viss sak - särskilt inom något så subjektivt som musik - är upp till varje öra som lyssnar.

För övrigt föll han bara ner ett pinnhål till för mig efter något som detta. Det är en sak att producera värdelös musik (för mig, kom ihåg det!) men att producera värdelös musik genom att sno den är ju snäppet värre.

Dela på andra sajter

Hur bra eller duktig någon är på en viss sak - särskilt inom något så subjektivt som musik - är upp till varje öra som lyssnar.

Så tio miljoner sålda skivor är mest bara resultatet av en skivbolagshype? Vem som helst här på forumet kan göra det han gör? 😄

Utveckla... ? (Jag tänkte mest för din egen skull, så inte folk får för sig att du innehar en översittarattityd

Så om man anser att Timbaland är en sjuhelvetes producent, och att nivån här på demoforumet ligger en smula lägre är man översittare? 😆

Nä han har samplat hela låten och den ligger i bakgrunden. Det är inte att ändra någon melodi...

Som sagt, det jag hörde i videoklippet var ju en klar ripoff, men tonerna har ju flyttats om - medvetet för att undvika plagiatstämningar.

I introt är det extra tydligt, men sedan var kvaliteten lite för dålig för att jag skulle kunna höra ordentligt.

En sak är säker, om där finns en klar och tydlig oclearad sampling på Nelly Furtados skiva så kan jag garantera att datajanne får betalt och det borde vara en enkel match att hitta en intresserad advokat. Ring Per Herrey väl. 😮

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande.

Är det inte chipmusik han gör? Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur ett SID-chip vara riktigt on par med en Timbalandproduktion.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ja, det som låter bakom Nelly ÄR den version som gjorts om efter orginalet som finnen gjort.

Alltså är det inte orginalet som samplats.

Finnen borde alltså inte kunna få ersättning för att sampling av en 'cover' på hans låt lagts in i Timbalands produktion.

Däremot borde ersättning för samplingen ges till den som gjort det där pliploppilopiploilop-ljudet, som då är en cover på finnens orginallåt. Och det kan mycket väl redan vara clearat. Om Timbaland o andra inblandade öht har en aning om att de inte samplat en orginallåt vet vi inte här.

O då kommer vi in på upphovsrätten för själva orginallåten - som då INTE är samplad.

Sjunger Nelly samma melodi som orginallåten spelar?

Tyvärr är det väl så att det är melodi o text som ÄR låten. Harmonier, ljud, beats, etc är det inte. Så, om inte Nelly sjunger i stort samma melodi så har inte finnen nåt att hämta - även om en cover på hans orginallåt ligger samplad i bakgrunden.

OM hon sjunger samma melodi så är det en annan femma - något jag inte orkat lyssna efter. Men jag antar att det är här som finnens advokat har avrått från att gå vidare. Den bärande melodin anses för olik orginallåten, o samplingen är inte hämtad från orginallåtens inspelning.

Dela på andra sajter

Som sagt, det jag hörde i videoklippet var ju en klar ripoff, men tonerna har ju flyttats om - medvetet för att undvika plagiatstämningar.

Vilka toner är det som skiljer i melodin? Basen är eventuellt något olika... men melodin är identisk... planka och spela med så får du se.

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande.

Är det inte chipmusik han gör? Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur ett SID-chip vara riktigt on par med en Timbalandproduktion.

Eh. Okej för att du inte tror på att snutten är tagen från låten, men du kan ju inte komma och påstå att skillnaden är så gigantisk att det ena låter "Wow, en Timbalandproduktion!! Fresh!" och det andra låter "Fyfan, finskt sidchip! Fan vad ostigt!!"...

Oavsett om ljuden kommer ur ett c64 eller inte så låter det så, och därför är det komplett tossigt att säga att det inte riktigt är "on par"...

Dela på andra sajter

Varför tycks alla koncentrera sig på Nelly låten? Den viktigaste delen är ju ringsignalen. Där är det helt uppenbart att Timbaland har samplat låten vilket talar för att det är exakt samma sampling han senare återanvände i Nellys låt.

Och det är också ringsignalen som borde vara den lätta matchen att vinna om Suni vill ge sig in i en rättstvist eftersom det helt uppenbart är trackerlåten rakt av med lite hiphop-baskagge på.

Ringsignalen kanske inte har genererat jättemycket pengar men samtidigt kan man tycka att minst hälften av pengarna tillhör Suni. Med lite tur kanske det ändå kan vara några tusenlappar.

Dela på andra sajter

Så tio miljoner sålda skivor är mest bara resultatet av en skivbolagshype? Vem som helst här på forumet kan göra det han gör?

Kanske inte riktigt så enkelt, det håller jag med om. Men vad jag avsåg var att vad man tycker är bra är subjektivt (och för att återknyta till vad jag sa, lättpåverkat hos människor - ligger det på listan så är det bra. Det tror i alla fall jag att medelsvensson tycker - oavsett om det är bra eller inte. Och då är vi där igen, är det bra eller inte? Det är givetvis en subjektiv åsikt...). För mig innebär inte 10 miljoner något annat än att han har sitt på det torra rent ekonomiskt. Det säger mig inte skit huruvida det är bra eller inte eftersom det för mig är dynga. Som jag sagt; jag finner lätt många låtar som jag har hört här på forumet som för mig (kom ihåg: smak = subjektiv) är 100 % bättre än vad som helst som Timberlake har gjort. Alltså är min grundbult: hur många skivor, eller utsålda föreställningar eller antal sålda böcker eller vadsom i vilket avseende som är sålt av något - om jag inte gillar det så gillar jag det inte om det sålt 5, 50, 500, 5000 eller 50 miljoner ex. Det säger mig mer om hur människor fungerar.

Dela på andra sajter

Oavsett om ljuden kommer ur ett c64 eller inte så låter det så, och därför är det komplett tossigt att säga att det inte riktigt är "on par"...

Har tanken slagit dig att Nelly Furtado-låten faktiskt innehåller lite mer än blippandet från ett svajjigt SID-chip?

Dela på andra sajter

Men vad jag avsåg var att vad man tycker är bra är subjektivt

Det tycker jag stämmer bara delvis.

Nära nog ingen här har kunskaper som motsvarar Timbalands - ingen här kan ratta en mix så pass skickligt att den skulle kunna platsa på Nelly Furtados album.

Finns inget subjektivt i det.

Dela på andra sajter

Har tanken slagit dig att Nelly Furtado-låten faktiskt innehåller lite mer än blippandet från ett svajjigt SID-chip?

Ah, så smart du är... då kunde man också säga att "Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur Nelly Furtados stämma vara riktigt on par med en Timbalandproduktion."

Sluta vara så tjurskallig...

Dela på andra sajter

Nära nog ingen här har kunskaper som motsvarar Timbalands - ingen här kan ratta en mix så pass skickligt att den skulle kunna platsa på Nelly Furtados album.

Du tror Timbaland har mixat skivan alltså? 😉

Dela på andra sajter

Men hallå som man säger... hur fan vet du vad jag tycker om hans mix? 😉 Sorry för svordomen men... vad man tycker om en mix är väl också helt subjektivt? Det är klart att man kan vara skicklig i avseende som hur luftig den är eller hur väl man lyckas placera instrumenten/ljuden i ljudlandskapet/frekvenserna. Men bara för att man tycker att någon är duktig på det så innebär det ju inte att alla tycker mixen är bra. Eller vi kanske går förbi varandra i diskussionen här och nu?

Och jag ber om ursäkt om detta ligger utanför ämnet nu. Vi kanske bara skall acceptera att du gillar honom och att jag inte gör det, så är det bra med det. (Ja, jag vet att det var jag som tog upp det ... )

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

men faktum är att Timbaland knappast badar i pengar på grund av den låten...Du vet inte ens om det finns en deal mellan Timbalands förlag och GRG den som faktiskt blev samplad, finns den dealen så är det GRG som Suni och du ska vara sur på....

Har nu kollat upp det här och GRG blev inte kontaktad heller.

Så om man anser att Timbaland är en sjuhelvetes producent, och att nivån här på demoforumet ligger en smula lägre är man översittare? 😎

Du får givetvis ha den åsikten, men för det första så formulerade du dig på ett mycket mer nedvärderande sätt + försökte få det att framstå som en objektiv sanning. Dessutom återigen: det har ingenting med ämnet att göra.

I introt är det extra tydligt, men sedan var kvaliteten lite för dålig för att jag skulle kunna höra ordentligt.

Hänger inte med på va du försöker säga här.....

En sak är säker, om där finns en klar och tydlig oclearad sampling på Nelly Furtados skiva så kan jag garantera att datajanne får betalt och det borde vara en enkel match att hitta en intresserad advokat. Ring Per Herrey väl.

Vi får hoppas du har rätt här...

Du menar de lite fetare ljuden och Nellys sång? I så fall, ja... Men och?

Föresten Demomannen, tar du tillbaka dina spekulationer om avundsjuka? Saknar svar på det segmentet...

Dela på andra sajter

Ja, det som låter bakom Nelly ÄR den version som gjorts om efter orginalet som finnen gjort.

Alltså är det inte orginalet som samplats.

Finnen borde alltså inte kunna få ersättning för att sampling av en 'cover' på hans låt lagts in i Timbalands produktion.

Däremot borde ersättning för samplingen ges till den som gjort det där pliploppilopiploilop-ljudet, som då är en cover på finnens orginallåt. Och det kan mycket väl redan vara clearat. Om Timbaland o andra inblandade öht har en aning om att de inte samplat en orginallåt vet vi inte här.

O då kommer vi in på upphovsrätten för själva orginallåten - som då INTE är samplad.

Sjunger Nelly samma melodi som orginallåten spelar?

Tyvärr är det väl så att det är melodi o text som ÄR låten. Harmonier, ljud, beats, etc är det inte. Så, om inte Nelly sjunger i stort samma melodi så har inte finnen nåt att hämta - även om en cover på hans orginallåt ligger samplad i bakgrunden.

OM hon sjunger samma melodi så är det en annan femma - något jag inte orkat lyssna efter. Men jag antar att det är här som finnens advokat har avrått från att gå vidare. Den bärande melodin anses för olik orginallåten, o samplingen är inte hämtad från orginallåtens inspelning.

Intressant synvinkel, men då är det fortfarande Suni som ska ha ersättning - fast via GRG, då han fick tillåtelse att göra om låten.

Men ang ringsignalen så demonstrerar videon att det är finnens låt som blev rippad, medan andra källor pekar på att det är sid chip låten även där - som i Nellys låt...

Tror inte det spelar någon större roll, Suni eller GRG och de känner ju varandra uppenbarligen.

Dela på andra sajter

Ah, så smart du är... då kunde man också säga att "Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur Nelly Furtados stämma vara riktigt on par med en Timbalandproduktion."

Sluta vara så tjurskallig...

Jag är inte tjurskallig. Jag hävdar att modern r'n'b och pop är mer avancerat än en chiplåt, du käftar av oklar anledning emot. Plötsligt förstår jag hur du lyckats skriva 5.4 inlägg per dag här i ett och ett halvt års tid.

Föresten Demomannen, tar du tillbaka dina spekulationer om avundsjuka? Saknar svar på det segmentet...

Det är inga spekulationer, det är fakta. Många här på studios forum tvekar inte att kritisera och håna sina kollegor - och musiker det går bra för tycks det vara fritt fram att spotta på.

Jag menar inte att det hör specifikt till den här debatten, utan svarade på ett inlägg som talade om fenomenet i mer allmänna ordalag.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.