Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Indeed!

Händer fortfarande att jag startar upp Amigan och protrackar lite 🙂

/Daniel

Ja det kallar jag nostalgi... 🙂 Jag kör Renoise nu bl a så jag har ju inte gett upp det.

Haha lite offtopic blev vi nu kanske men skitsamma 🙂

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat... ingen sensationsartad nyhet att en producent från hiphopkretsar samplar oclearat kanske... 🙂 Men visst, jävligt korkat att låssas som ingenting när det handlar om att man vill låna en snutt från nån som vad jag förstår inte har varken bolag eller nånting i ryggen, dom hade ju kunnat köpa loss snutten för en femhundring och en flaska vodka liksom.

Bara kass PR när nån väl kommer på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte omöjligt, men så stora producenter som Timbaland, som dessutom har en jävligt stor plånbok, borde faktiskt dra ur tummen och cleara det som de lånar från andra.

Speciellt när de tjänar asmycket pengar på det dessutom.

/Daniel

Absolut! Men jag vill inte döma ut en av mina favoritproducenter som tjuv förrän han fått uttala sig. Om han verkligen bara kopierat låten utan att fråga om lov så är det dåligt av honom, men än så länge tycker jag bara att låten verkar innehålla samma melodislinga (som de kanske samplat båda två från någon annanstans?) och ett snarlikt trumkomp.

Som sagt, vill inte bilda mig en stenhård uppfattning förrän jag har all info! 🙂

Och klaga inte på Håkan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat... ingen sensationsartad nyhet att en producent från hiphopkretsar samplar oclearat kanske... 🙂 Men visst, jävligt korkat att låssas som ingenting när det handlar om att man vill låna en snutt från nån som vad jag förstår inte har varken bolag eller nånting i ryggen, dom hade ju kunnat köpa loss snutten för en femhundring och en flaska vodka liksom.

Bara kass PR när nån väl kommer på det.

Mmm, fast tro Tempest hade krävt mer än så... Men man vet aldrig, man blir ju genast vänligare ifall de frågar och vill credita ens namn på CDn. Å det i kombination me att de enligt lagen skulle kunna ta utan att säga något...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte omöjligt, men så stora producenter som Timbaland, som dessutom har en jävligt stor plånbok, borde faktiskt dra ur tummen och cleara det som de lånar från andra.

Speciellt när de tjänar asmycket pengar på det dessutom.

/Daniel

Absolut! Men jag vill inte döma ut en av mina favoritproducenter som tjuv förrän han fått uttala sig. Om han verkligen bara kopierat låten utan att fråga om lov så är det dåligt av honom, men än så länge tycker jag bara att låten verkar innehålla samma melodislinga (som de kanske samplat båda två från någon annanstans?) och ett snarlikt trumkomp.

Som sagt, vill inte bilda mig en stenhård uppfattning förrän jag har all info! 🙂

Och klaga inte på Håkan. 🙂

Verkar t o m som om en bit av låten - samplat rakt av - ligger inuti Nelly Furtados låt.... Att sampla och att använda samma noter är två olika saker, i det här fallet är det åtminstone det första. I alla fall länkarna påvisar det starkt...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

"Görs inte mycket bra i dessa genrer längre"

"Trodde iaf genren va pop, och där så stjäl man ju inte från andra..."

"Timothy Z. Mosley (born March 10, 1971), better known as Timbaland, is an American hip hop and R&B record producer and rapper"

Efterssom Timbaland och snoddhet var på tal så uttalade jag mig generellt

Har inte hört låten på tal, orkar inte bry mig. Låta-yo-å-prata och rnb producenter nasar ju skiljelöst utan att ge credz, varför frysa in sig på timbaland tänke jag. 😆

Edit. Suck på dehär jävla quote systemet =/... jaja

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

YMO = Yellow Magic Orchestra.

http://www.youtube.com/watch?v=xSVtCiD6zcA

Den mest kända av herrarna i YMO är Ruichi Sakamoto.

Sakamoto har gjort musik till filmer som Wuthering Heights och om jag inte minns fel Den siste kejsaren.

Sakamoto Spelar dessutom med i filmen Merry Christmas Mr Lawrence.

(David Bowie spelar huvudrollen)

Gjorde ledmotivet till filmen där David Sylvian sjunger, grymlåt!

http://www.youtube.com/watch?v=lTZDG-3PvyE

Söker man på YMO i Youtube så hör man mer Blip blop också.

(Ej hip hop)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte omöjligt, men så stora producenter som Timbaland, som dessutom har en jävligt stor plånbok, borde faktiskt dra ur tummen och cleara det som de lånar från andra.

Speciellt när de tjänar asmycket pengar på det dessutom.

/Daniel

Absolut! Men jag vill inte döma ut en av mina favoritproducenter som tjuv förrän han fått uttala sig. Om han verkligen bara kopierat låten utan att fråga om lov så är det dåligt av honom, men än så länge tycker jag bara att låten verkar innehålla samma melodislinga (som de kanske samplat båda två från någon annanstans?) och ett snarlikt trumkomp.

Som sagt, vill inte bilda mig en stenhård uppfattning förrän jag har all info! 😆

Och klaga inte på Håkan. 😳

Vadå samplat?

Om du öppnar upp modulen så ser du ju alla noterna för sig. Inget samplat alls!

C64-versionen är ju också programmerad not för not..

Dessutom släpptes de versionerna långt innan Timbaland gjorde en ringsignal samt en Nelly Furtado-låt med samma melodi, bakgrund och produktion.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en kommentar från Tempest själv:

"Ok. Something fooked up. I'll try again:

I came here to clear up some things...

Seems like many of the people writing here didn't even bother to listen closely to 'Acidjazzed Evening' (referred as AE from now on) and 'Do It' (referred is DI from now on), or are just plain tonedeaf. Maybe it would help if I'd explain what those songs have and don't have in common. Grab your headphones, because they really help spotting the stuff in DI that got sampled!

First: the basis of the song DI is the intro from AE. If you want to spot the similarities, then don't listen AE longer than 15 seconds, which holds 16 bars of music (no, DI is not "quoting" AE - 1-2 seconds would be quoting). There is not a single part in DI that is not based on these 16 bars. In the chorus of DI, the sampled part is cut into half and only the first half of it is being used, played over and over till the next verse, when the whole sample is being played again.

AE repeats it's intro-theme at some point, but mainly it goes to another directions. If you have hard time finding the resemblance between AE and DI, then don't listen AE for more than 15 seconds. This is crucial.

What was sampled?

For DI someone sampled the intro of GRG's C64-version of AE, but with disabling the bass-channel. The bassline was reconstructed in DI - no, It's not "totally different" than AE's bassline as someone said. It's just a stripped down version, with octave intervals removed (fe. A2-A3 -> A2) and 2-3 notes left out. There are 6 different chords (of which many are repeated) in AE's intro, jazzy kind of chords that for most I dont even know their names, but I'll list them here to show that it's not a typical pop-song chord-progression (actually if someone can find a similar chord-progression, I'll give him a beer or two):

G# C C# F | A# C# F G# | G# C# D# F | F# A# C# F | A# C D# G# | G# C D# F

Each column represents a list of notes used in each chord. It's not the actual chord-progression, but a list of the 6 chords (most popsongs have around 3-4 chords all together) used in the intro, but I think you get the point...

The chords are arpeggiated, which means that the notes in the chord are being played at the same time, but being rapidly from lowest note to the highest and not at the same time. This is a crucial point for anyone who can differentiate a clear note from a dog bark and because chords are not usually played like this, unless you're a superfast heavy metal guitar player, J. C. Bach or a 80s homecomputer-soundchip with only 3 channels available.

But in mainstream pop music? No chance.

The melody?

Listen to AE's intro few times and then listen to DI with headphones on. It's all there, playing in the background. The melody that Nelly sings is kind of a variation of the melody in AE's intro, but the original melody is also there, in the background of DI! Here's another crucial point; they didn't remove the original melody, but only lowered down it's volume and placed another melody (which Nelly sings) on top of it. I'd call this counterpoint, if the the people behind DI wouldn't be such hacks. If you want to verify my claim about the melody, then don't pay much attention to what Nelly is singing (or the drums) but everything else what is there; bassline, "background-melody" and the arpeggiated chords.

There you have it. 16 bars of music, a whole verse, which became about 4 verses in the hands of another.

I can't discuss the legal issues here. Let's just say that Big Record Companies are surely the works of The Devil.

Spread the word...

-tempest"

Källa:

http://www.ctgmusic.com/topic.php?id=7362

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tipsat aftonbladet nu 😄..

Får väl se vad som händer 😳

/Daniel

Skall bli intressant att se om de klarar av att göra något av det här. Personligen tror jag att det ligger utanför deras kompetens/vågar skriva utan stöd från andra tidningar. Det skulle kräva en del jobb från journalistens sida eftersom de måste forska lite innan de skriver något. Det är inte som en "Britney utan trosor" eller "Paris på skandalfest" -artikel direkt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jag tycker han är det utifrån den information jag läst, och det är ju ganska uppenbart att det är sant som sagt...

Nej, det är verkligen inte uppenbart att allt man läser på internet är sant...och vad gäller Sunis chans att få bada i pengar.

från slashdot

"Now, Furtado's album will probably sell millions, so "Tempest" has a shot at getting the publishing rights for the song. But to get this resolved he will have to get a competent entertainment lawyer who will work on a (large) commision. Then, if they settle or he wins, he may be able to get the writer credit (or shared credit) on subsequent pressings of the song and all or part of the roylaties-- not on the album, but the song itself (so a fraction of the album.. a small fraction if it is not a hit.) And when I say roylaties, I'm not talking gross sales but instead what Timbaland's cut would have been.

Again, unless the song itself is a top-ten hit, I would not expect a big payday from this."

Vill du ha det översatt?

Menar du på nåt sätt att det spelar roll OM låten blir stor hit eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anmäl på du, du verkar ju ha vanan innan och var säkert ordningsvakt i skolan men jag behöver inte anklaga dig eftersom det är så uppenbart efter dina pengauttalanden att det handlar om avundsjuka eller ligger det något annat bakom din aversion mot just Timbaland?

Jag tycker det är mycket irriterande att så fort man en åsikt som antyder att man inte gillar en händelse/person/whatever inom musikvärlden så kommer det massa folk och säger att man är avundsjuk. Detta tycker jag är rent idiotiskt och inte tillför något alls till diskussionen utan bara drar ner stämningen och får folk att börja smutskasta varandra. Dessutom är de flesta inte avundsjuka. Människor har i alla tider klagat på det som går emot deras värderingar och det kommer människor fortsätta göra. Därför är det en totalt onödig sak att påpeka. Om man inte har något vettigare att säga så säg ingenting.

(Vet inte om quoteningen blev fin... kan inte med det systemet så bra 😳)

Link to comment
Dela på andra sajter

Indeed!

Händer fortfarande att jag startar upp Amigan och protrackar lite 😄

/Daniel

Ja det kallar jag nostalgi... 😄 Jag kör Renoise nu bl a så jag har ju inte gett upp det.

Haha lite offtopic blev vi nu kanske men skitsamma 🙂

Okej! Själv föredrar jag Madtracker =)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidrigt att sno från scenen och tjäna pengar på det.

Att hans musik sedan är skyddat av RIAA som stämmer folk titt som tätt för att dom enbart laddar hem hans musik för att lyssna på, gör det ännu mer bissart.

Har läst lite trådar här och folk säger att det är normalt att man inom hiphop samplar.

Vist är det vanligt, men nu snackar vi om en halv jävla låt inte nått litet ljud. Och oftast köper man rättigheterna till dom, eller ber om lov.

Det finns inte någon tvekan om att hela låten "DO IT" bygger på SID versionen av Jannes låt.

Att han släpt låten fri på nätet innebär inte att hans copyright på låten inte gäller.

Han har fortfarande äganderätten till den och är den ända som kan bestämma om den ska avnädas i ett komersiellt syfte eller inte.

Jag hoppas verkligen att om inte Janne startar en rättslig process så gör Assembly det.

Timbaland har även snott en låt från en norrman läste jag för ett tag sedan. Hittar dock inte någon källa nu.

Velo - FLC / APRX

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mycket irriterande att så fort man en åsikt som antyder att man inte gillar en händelse/person/whatever inom musikvärlden så kommer det massa folk och säger att man är avundsjuk.

Jag förstår din poäng, men nu är vi faktiskt på ett musikerforum och diskuterar kollegor. Åtminstone i teorin 😆 -de flesta förmågorna här i tråden når knappast ens upp till Timbalands skosnören.

Hursomhelst vore det snyggt med en något mer sansad ton.

Det herr dataspelsnisse i de mörka skogarna skall göra är att ta kontakt med förlaget i fråga.

Jag kan garantera att om det är sant som han säger så kommer han ersättas - ordentligt.

Till saken hör ju att det nästan aldrig är sant, att det i 9 fall av 10 handlar om en lycksökare som tycker sig höra nåt från sin låt i en storproduktion. Tillfälligheter gör att låtar påminner om varandra.

Ingen som har frågat sig om det är sannolikt att Timbaland sitter och diggar chipmusik från finland, förresten?

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har fortfarande äganderätten till den och är den ända som kan bestämma om den ska avnädas i ett komersiellt syfte eller inte.

Ja och nej. Vet du säkert att den inte är släppt under Creative Commons friaste licens, till exempel?

Isåfall är det fritt fram att sampla eller göra vad man vill med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken hör ju att det nästan aldrig är sant, att det i 9 fall av 10 handlar om en lycksökare som tycker sig höra nåt från sin låt i en storproduktion. Tillfälligheter gör att låtar påminner om varandra.

Ingen som har frågat sig om det är sannolikt att Timbaland sitter och diggar chipmusik från finland, förresten?

Har du ens lyssnat på låtarna?

Den råkar inte bara vara snarlik..

Han har inte bara råkat använt samma noter...

Han har spelat in RAKT AV och använder som grund i sin låt.

Det går inte att råka göra en identisk slinga med samma "onaturliga" ljud som SID-chipet åstakommer.

Uppenbarligen gillar han chipmusik eftersom han snott en halv låt och använt som sin egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har spelat in RAKT AV och använder som grund i sin låt.

I så fall är det lätt att bevisa, och förutsatt att herr datanisse inte sprider sin musik med CC:s friaste licens (då han iofs fortfarande skall anges som upphovsman) är det bara att kontakta förlaget och inkassera en större summa pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Vet du säkert att den inte är släppt under Creative Commons friaste licens, till exempel?

Isåfall är det fritt fram att sampla eller göra vad man vill med den.

Nej den är inte släpt under Creative Commons eller liknande, något sådant måste påpekas. Eftersom assembly och scene.org är naven i distrubutionen av låten så borde någon sådan påpekan följa med i infofilen eller i MODen som sådan. Det gör det inte.

Creative Commons betyder bara att skaparen av musiken dikterar vilkoren för hur låten ska få användas.

Eftersom Jenne känner sig blåst så är det uppenabrt att han aldrig släpt låten under en sådan licens med vilkoren att låten får användas kommersielt av vem som helst utan tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall är det lätt att bevisa, och förutsatt att herr datanisse inte sprider sin musik med CC:s friaste licens (då han iofs fortfarande skall anges som upphovsman) är det bara att kontakta förlaget och inkassera en större summa pengar.

Han har varit i kontakt med en advokat, som avrådde honom.

Timbaland har en drös advokater och dessa är specialister på att hitta loopholes.

Det skulle tydligen bara kosta pengar och ta en massa tid. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser du själv?

Haha - lycka till!

Vid snabblyssning finns där varken tillräckliga musikaliska likheter eller samplingar... Bara inspiration.

Glöm det. 😆

Klart att datajanne kunde nämnts på skivan... men han har inget case där.

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser du själv?

Haha - lycka till!

Vid snabblyssning finns där varken tillräckliga musikaliska likheter eller samplingar... Bara inspiration.

Glöm det. 😉

Klart att datajanne kunde nämnts på skivan... men han har inget case där.

😆 Basgången och melodin är ju identisk? Melodin spelas med precis samma slags ljud?

Jag tycker det låter som att han har tagit det rakt av, fast filtrerat basen lite och lagt på nya trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...