Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Nej vi vet inte hur det ligger till med tillstånd men ändå kallar du Timbaland ett Svin som badar i pengar på Sunis bekostnad.Sså att du är jvligt avundsjuk står väldigt klart...

Alltså, jag är mer en budbärare och förmedlar mina åsikter av vad jag läst och bevisen är ju rätt tydliga. Min åsikt är att det är väldigt lågt gjort av honom. Jag antar att det här florerar av det simpla faktumet att originalartisten saknar den credit han förtjänar. Mer än så behöver jag inte säga. Å ja behöver inte vara avundsjuk för att ha den åsikten. Och att du anklagar mig för att vara avundsjuk tyder bara på att trytande argument, dålig stil av dig också... Anklagar du mig igen så anmäler jag.

Nej det är inte omöjligt att vinna mot ett skivbolag/förlag/producent eller artist men det underlättar ju om man är medlem i Stim eller någon annan organisation som bevakar låtskrivares rättigheter, mn det parodsika i det hela är att de flesta trackerskapare liksom de flesta crackers/pirater osv, ogillar upphovsrätt.....fast de vill gärna ha cred....

Du har rätt här i allt utom i att man ogillar upphovsrätt. Credits är det minst man kan be om... Men det fick han ju inte.

Nej visst, nätet vimmlar av naiva...varav de flesta ofta sitter och tokladdar andras upphovsrättskyddade låtar eller samplar andras beats och slingor utan att bry sig om copyright för ett öre..

Nätet vimlar av allt möjligt folk. Som tur är verkar de flesta vara vettiga i alla fall. Det du gick in på nu har ingenting med saken att göra. Om inte annat rättfärdigar det nästan olovlig nedladdning än mer, då med tanke på hur billigt Timbaland gjorde den där låten... Men som sagt, irrelevant för ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Nej vi vet inte hur det ligger till med tillstånd men ändå kallar du Timbaland ett Svin som badar i pengar på Sunis bekostnad.Sså att du är jvligt avundsjuk står väldigt klart...

Alltså, jag är mer en budbärare och förmedlar mina åsikter av vad jag läst och bevisen är ju rätt tydliga. Min åsikt är att det är väldigt lågt gjort av honom. Jag antar att det här florerar av det simpla faktumet att originalartisten saknar den credit han förtjänar. Mer än så behöver jag inte säga. Å ja behöver inte vara avundsjuk för att ha den åsikten. Och att du anklagar mig för att vara avundsjuk tyder bara på att trytande argument, dålig stil av dig också... Anklagar du mig igen så anmäler jag.

Anmäl på du, du verkar ju ha vanan innan och var säkert ordningsvakt i skolan men jag behöver inte anklaga dig eftersom det är så uppenbart efter dina pengauttalanden att det handlar om avundsjuka eller ligger det något annat bakom din aversion mot just Timbaland?

Du skriver dessutom att han stal en trackerlåt men det har han ju inte gjort...

Nu ska man ju inte skjuta budbäraren men du borde verkligen ha mer på fötterna innan du anklagar Timbaland för att vara ett svin......

Link to comment
Dela på andra sajter

Anmäl på du, du verkar ju ha vanan innan och var säkert ordningsvakt i skolan men jag behöver inte anklaga dig eftersom det är så uppenbart efter dina pengauttalanden att det handlar om avundsjuka eller ligger det något annat bakom din aversion mot just Timbaland?

Nu låter du väldigt paranoid faktiskt, och börja låta ganska patetisk... Jag ska inte behöva förklara mig bara för att du tror jag är avundsjuk. Rimligtvis skriver du så bara för att göra mig irriterad...

Du skriver dessutom att han stal en trackerlåt men det har han ju inte gjort...

Originalet är en trackerlåt.

Nu ska man ju inte skjuta budbäraren men du borde verkligen ha mer på fötterna innan du anklagar Timbaland för att vara ett svin......

Jag tycker han är det utifrån den information jag läst, och det är ju ganska uppenbart att det är sant som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu ett par länkar för er som inte orkar läsa långa trådar och inlägg:

ftp://ftp.untergrund.net/users/reed/tempe...zed_evening.mp3

(Lyssna på de första 10 sekunderna)

http://msntg.zingy.com/selectItem.php?kind=xt&code=03576

(Klicka på preview knappen)

Timbalands "version" måste ju ha tagit nästan 5 minuter att göra 😏

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu ett par länkar för er som inte orkar läsa långa trådar och inlägg:

ftp://ftp.untergrund.net/users/reed/tempe...zed_evening.mp3

(Lyssna på de första 10 sekunderna)

http://msntg.zingy.com/selectItem.php?kind=xt&code=03576

(Klicka på preview knappen)

Timbalands "version" måste ju ha tagit nästan 5 minuter att göra 😠

😏

Jo men jag hade ju med det där i min edit... Eller rättare sagt en video som demonstrerar åt en t o m:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem minns inte gaphalsen Kråkan Hellström men sina snodda idéer?

En hyllad gaphals som passar mer på pantomimteater än i ett sångbås

Känn ingen sorg för mig götebörg, take it away..

http://www.vgmusic.com/music/console/sega/...Bridge_Zone.mid

Nu råkar det vara nån på tv-spelsfirma vid namn sega som har gjort den hooken. Inte lika illa som Timbaland. Men destå mer illa låter det om musiken.

Och det här är ju bara ett uns!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tycker han är det utifrån den information jag läst, och det är ju ganska uppenbart att det är sant som sagt...

Nej, det är verkligen inte uppenbart att allt man läser på internet är sant...och vad gäller Sunis chans att få bada i pengar.

från slashdot

"Now, Furtado's album will probably sell millions, so "Tempest" has a shot at getting the publishing rights for the song. But to get this resolved he will have to get a competent entertainment lawyer who will work on a (large) commision. Then, if they settle or he wins, he may be able to get the writer credit (or shared credit) on subsequent pressings of the song and all or part of the roylaties-- not on the album, but the song itself (so a fraction of the album.. a small fraction if it is not a hit.) And when I say roylaties, I'm not talking gross sales but instead what Timbaland's cut would have been.

Again, unless the song itself is a top-ten hit, I would not expect a big payday from this."

Vill du ha det översatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. sant sant, jag missade nog kanske Edit:en 😏 - Haha, jaja.. det är så skamlöst så att man knappt tror det är sant. Blir dubbelt så galet när han tjänat pengar på låten två gånger under helt olika titlar - Block Party och Do It.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha de e ju bara ett beat på..

hade jag rippat så hade jag iaf gjort om de lite och hävdat att jag blivit inspirerad.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker han är det utifrån den information jag läst, och det är ju ganska uppenbart att det är sant som sagt...

Nej, det är verkligen inte uppenbart att allt man läser på internet är sant...och vad gäller Sunis chans att få bada i pengar.

från slashdot

"Now, Furtado's album will probably sell millions, so "Tempest" has a shot at getting the publishing rights for the song. But to get this resolved he will have to get a competent entertainment lawyer who will work on a (large) commision. Then, if they settle or he wins, he may be able to get the writer credit (or shared credit) on subsequent pressings of the song and all or part of the roylaties-- not on the album, but the song itself (so a fraction of the album.. a small fraction if it is not a hit.) And when I say roylaties, I'm not talking gross sales but instead what Timbaland's cut would have been.

Again, unless the song itself is a top-ten hit, I would not expect a big payday from this."

Vill du ha det översatt?

Nä inte allt är sant, men Tempest själv snackade ju på ett av forumen...

Den där texten lät ju intressant... Verkar som att han får upprättelse?

Kan du länka... Är du snäll?

Och ja, du får översätta om du vill..

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. sant sant, jag missade nog kanske Edit:en 😏 - Haha, jaja.. det är så skamlöst så att man knappt tror det är sant. Blir dubbelt så galet när han tjänat pengar på låten två gånger under helt olika titlar - Block Party och Do It.

Heh, jo det är helt otroligt... Hade jag gjort så hade det känts som att ta självmord i musikalisk ryktesväg eller hur man ska kalla det... Ja menar, det kommer ju fram förr eller senare.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Men gawd... Om de flesta Prata-fort-i-takt-och-samtidigt-försöka-låta "yo" och rnb producenter inte haft något att lägga över sina beats så hade det ju så pinsamt tydligt framgått att de lika gärna kunde suttit med en My-First-Yamaha med percussion bank. 😠

Görs inte mycket bra i dessa genrer längre

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorligt. Jag som började bli ett riktigt Timbaland fan. Han är ju så grymm annars.

Övrigt så tycker jag att detta vore superbra egentligen, om upphovsmannen bara fick alla creds och cash han förtjänade. Jag skulle lätt stå som grund för en superhit proddad av timbaland bara jag fick rätt cred och cash 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Görs inte mycket bra i dessa genrer längre

Jo, men det fattar de flesta inte förrän om några år..

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Anmäl på du, du verkar ju ha vanan innan och var säkert ordningsvakt i skolan men jag behöver inte anklaga dig eftersom det är så uppenbart efter dina pengauttalanden att det handlar om avundsjuka eller ligger det något annat bakom din aversion mot just Timbaland?

Det kommer från herr Jante själv?

Finns det någon diskussion där Glaskatten deltagit på ett snyggt och städat sätt utan att gå till personangrepp och bete sig som en översittare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorligt. Jag som började bli ett riktigt Timbaland fan. Han är ju så grymm annars.

Övrigt så tycker jag att detta vore superbra egentligen, om upphovsmannen bara fick alla creds och cash han förtjänade. Jag skulle lätt stå som grund för en superhit proddad av timbaland bara jag fick rätt cred och cash 😠

Jag skulle faktiskt vara nöjd även om man inte fick cash. Fatta PR:en! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger nog i att på demoscenen hade man alltid en viss hederskodex att man inte snor andras material utan att fråga om lov först. Man kunde få dålig respekt och rykte, vilket var/är viktigt på demoscenen. Det har inget med copyright att göra.

De som är utanför demoscenen, men hittar alla dess svallvågor av produktioner på internet, känner inte riktigt samma tillhörighet och därmed inte bryr sig om den hederskodexen. Då känner de att de kan låna friskt eftersom de flesta moduler inte bär någon copyrightsign..

Svinigt är det hur som helst.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Görs inte mycket bra i dessa genrer längre

Vilken genre är detta?

Trodde iaf genren va pop, och där så stjäl man ju inte från andra...

Har inga kommentar ang hiphop eller RnB...

Ja, det är ju en uppenbar stöld. Har Timbaland själv uttalat sig i frågan?

Inte vad jag vet.

Jag skulle faktiskt vara nöjd även om man inte fick cash. Fatta PR:en! 😱

Men sålänge ingen vet att det är du som gjort det så blir ju PR:en 0 (noll) effektiv.

Skillnaden mellan en fet komplimang och spark i skrevet är hårfin, beroende på om ditt namn står med som medskribent för låten eller inte.

Jag hade iaf inte gått med på det utan pengar tro ja...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger nog i att på demoscenen hade man alltid en viss hederskodex att man inte snor andras material utan att fråga om lov först. Man kunde få dålig respekt och rykte, vilket var/är viktigt på demoscenen. Det har inget med copyright att göra.

De som är utanför demoscenen, men hittar alla dess svallvågor av produktioner på internet, känner inte riktigt samma tillhörighet och därmed inte bryr sig om den hederskodexen. Då känner de att de kan låna friskt eftersom de flesta moduler inte bär någon copyrightsign..

Svinigt är det hur som helst.

/Daniel

Japp och inom den här kulturen så brukar s k "rippers" bli rejält uthängda...

Och det här fallet är ju ännu värre då rippern har tagit an sig låten och tjäna pengar på det...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har förresten funderat på det här tidigare. Känns som det borde förekomma ganska ofta på nåt sätt.

/Daniel

Jo, det gör det säkert.... Tyvärr...

Har tipsat aftonbladet nu 🙂..

Får väl se vad som händer 😮

/Daniel

Tänkte på det jag med, bra att du gjorde det!

Mm, jag kommer hålla ögonen öppna ang det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Görs inte mycket bra i dessa genrer längre

Jo, men det fattar de flesta inte förrän om några år..

Ja precis, hiphopen som görs idag är ju bättre än någonsin.

Inte omöjligt, men så stora producenter som Timbaland, som dessutom har en jävligt stor plånbok, borde faktiskt dra ur tummen och cleara det som de lånar från andra.

Speciellt när de tjänar asmycket pengar på det dessutom.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...