Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Ganska gammal "nyhet" 🙂

Ja och sånt här sker jämt och ständigt.

Ändå är det ingen som anmäler det. Nu såg jag det och slår samman tråden.

Om folk

1. Söker

2. Anmäler

...så slipper vi flera trådar i samma ämnen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Folk blev upprörda när de fick veta att med på introt på en av Kents senaste låtar var en loop ifrån Apple (appleloop)... mmm det var väl inte loopen som var låten?

Nu blir jag riktigt nyfiken på vilken låt det är? 🙂

Sitter och lyssnar på 'Tillbaka till Samtiden' just nu nämligen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blev upprörda när de fick veta att med på introt på en av Kents senaste låtar var en loop ifrån Apple (appleloop)... mmm det var väl inte loopen som var låten?
Nu blir jag riktigt nyfiken på vilken låt det är? 🙂

Sitter och lyssnar på 'Tillbaka till Samtiden' just nu nämligen. 🙂

Kents trummaskin är inte exakt som original-loopen, men den har sitt ursprung i loopen. Den gjordes om inför slutproduktionen, allt enligt Jocke Berg.

Jag och Martin demade låten med laptop och acke på ett hotellrum i Paris.

Vi ville att det skulle gå fort som fan för att vi hade som det heter "feeling".

Ett färdigt beat användes med det gamla vanliga tänket: Vi ändrar det sen.

Men "sen" innebar att alla gillade det där beatet så vi gjorde om det (i protools för övrigt, vilket är det program vi nästan alltid jobbar med under den "riktiga" inspelningen).

http://forumet.kent.nu/showpost.php?p=2319...mp;postcount=76

Själv förstår jag inte vad Kents demoloop har med Timbaland att göra.

Timbaland har samplat 16 takter rakt av från annan kompositör utan tillstånd/clearance. Kent har skrivit en låt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent har skrivit en låt. 😄

med en appleloop som jag förmodar är fri att använda nästan hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent har skrivit en låt. 😳

med en appleloop som jag förmodar är fri att använda nästan hur som helst!

Man kan ju knappast påstå att det är stöld att använada loopar från loop biblotek i sin musik, det är ju därför dom finns. 😆 Förrästen får man använda hur mycket loopar man vill i sina låtar, om man tex klistrar ihop en låt av 100% loopar kan man väl inte påstå att det är ens egen, eller kan man?

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt ironiskt att musikindustrin är mot fildelning men för sampling/snodda låtar

hur kommer du fram till den slutsatsen?

Kanske för att personerna ifråga inte fått någon ersättning och det har inte uppmärksammats av skivbolaget. Och det är inte första gången man snor från "okända" låtar utan att ersätta originalproducenten. Det är ju inte så att skivbolaget erkänner utan dom motarbetar stämningarna, privatpersoner som då inte KAN stämma eftersom det kostar multum med pengar att köra hela racet.

De stora skivbolagen är riktiga svin som _enbart_ bryr sig om stålar, dvs att tjäna stålar för egen vinning. På andras bekostnad eller ej.

Egentligen inget konstigt med det. De ÄR vinstdrivande företag. Företag/aktiebolag som har ETT syfte: att tjäna pengar.

De är knappast på musikskaparnas sida som dom så gärna vill hävda via media.

Jag bojkottar att köpa musik som släpps av de stora bolagen, laddar hem de artister som jag gillar istället. Är artisterna så penga-kåta att dom vill sälja sig till djävulen (hehe) så behöver dom inte mina pengar iaf.

Jag tjänar inga direkta pengar som går att leva på av mina egna produktioner, men ändå fortsätter jag göra musik. Jag hoppas att industrin som den ser ut idag dör ut, gärna tackvare fildelningen. Musik kommer aldrig sluta finnas. Däremot kommer inkomsterna sjunka från själva försäljningen och artisterna hittar andra vägar att få inkomster på.

Hehe, nu övergick detta till något helt annat ämne 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att personerna ifråga inte fått någon ersättning och det har inte uppmärksammats av skivbolaget. Och det är inte första gången man snor från "okända" låtar utan att ersätta originalproducenten. Det är ju inte så att skivbolaget erkänner utan dom motarbetar stämningarna, privatpersoner som då inte KAN stämma eftersom det kostar multum med pengar att köra hela racet.

det kostar bara multum om man förlorar

men intressant att du ger hela branschen skulden för något som några individer gjort

lika clever som att säga att IOK är för doping bara för att ben johnson dopade sig

antar att du har ett flertal exempel på okända låtar som blivit stulna utan ersättning?

antar också att du haft ganska nära kontakt med skivbolag eftersom du vet exakt hur dom funkar?

för inte sitter du väl å upprepar en massa rappakalja som du läst på olika forum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att personerna ifråga inte fått någon ersättning och det har inte uppmärksammats av skivbolaget. Och det är inte första gången man snor från "okända" låtar utan att ersätta originalproducenten. Det är ju inte så att skivbolaget erkänner utan dom motarbetar stämningarna, privatpersoner som då inte KAN stämma eftersom det kostar multum med pengar att köra hela racet.

det kostar bara multum om man förlorar

men intressant att du ger hela branschen skulden för något som några individer gjort

lika clever som att säga att IOK är för doping bara för att ben johnson dopade sig

antar att du har ett flertal exempel på okända låtar som blivit stulna utan ersättning?

antar också att du haft ganska nära kontakt med skivbolag eftersom du vet exakt hur dom funkar?

för inte sitter du väl å upprepar en massa rappakalja som du läst på olika forum?

Man tar ju uppenbarligen inget ansvar från bolagets sida. Man saknar moral helt enkelt.

Din jämförelse är felaktig. IOK söker ju upp fel (dopning). Skivbolagen gör bara detta om det gynnar ekonomin - deras ekonomi. Inte för att göra något rättvist!

>det kostar bara multum om man förlorar

Så man behöver inte lägga ut några pengar då menar du? Så en vanlig dödlig med vanlig månadslön kan betala ett advokat-team?

Och om deras advokat-team råkar vara mer moraliskt efterblivna så kan dom kanske vinna. Och då står man där med bestulen låt

och dessutom skuldsatt 🙁

Jag köper inte musik från stora bolag (bojkott kallas det visst). Inte för att nån bryr sig, men det känns bra att kopiera deras skitmusik och sprida vidare.

Så kanske dom förlorar en krona eller två 🙂

Hehe 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att personerna ifråga inte fått någon ersättning och det har inte uppmärksammats av skivbolaget. Och det är inte första gången man snor från "okända" låtar utan att ersätta originalproducenten. Det är ju inte så att skivbolaget erkänner utan dom motarbetar stämningarna, privatpersoner som då inte KAN stämma eftersom det kostar multum med pengar att köra hela racet.

det kostar bara multum om man förlorar

men intressant att du ger hela branschen skulden för något som några individer gjort

lika clever som att säga att IOK är för doping bara för att ben johnson dopade sig

antar att du har ett flertal exempel på okända låtar som blivit stulna utan ersättning?

antar också att du haft ganska nära kontakt med skivbolag eftersom du vet exakt hur dom funkar?

för inte sitter du väl å upprepar en massa rappakalja som du läst på olika forum?

Man tar ju uppenbarligen inget ansvar från bolagets sida. Man saknar moral helt enkelt.

Din jämförelse är felaktig. IOK söker ju upp fel (dopning). Skivbolagen gör bara detta om det gynnar ekonomin - deras ekonomi. Inte för att göra något rättvist!

>det kostar bara multum om man förlorar

Så man behöver inte lägga ut några pengar då menar du? Så en vanlig dödlig med vanlig månadslön kan betala ett advokat-team?

Och om deras advokat-team råkar vara mer moraliskt efterblivna så kan dom kanske vinna. Och då står man där med bestulen låt

och dessutom skuldsatt 🙂

Jag köper inte musik från stora bolag (bojkott kallas det visst). Inte för att nån bryr sig, men det känns bra att kopiera deras skitmusik och sprida vidare.

Så kanske dom förlorar en krona eller två 🙂

Hehe 🙂

du hade inga exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Postat (redigerat)
Du får nog specifiera lite närmare.....

Som sagt, ja vet inte hur rättigheter fungerar för låtar som inte är officiellt skyddade. Men det är fortfarande riktigt ruttet lågt av Timbaland. Han förtjänar en spark i skrevet och bli uthängd som en looser resten av livet - förutsatt att han inte ber om ursäkt och delar med sig åtminstone av hälften av vad han tjänat på den där låten... Det är i alla fall vad jag tycker. 🙂

Ingen har tänkt på hur mycket pengar Timbaland förlorar då nästan halva delen av fansen laddar ner hans musik gratis på internet, utan hans tillåtelse? Är inte det att stjäla? Och när han plötsligt "stjäl" något så blir alla ett ånglok...

Vill notera att han mycket väl kunnat samplat detta ur någon källa, utan att veta vems det var (orginalet låg trots allt utspritt överallt).

Också att alla versioner av den här suger ju totalt...

Redigerat av Freddae
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har tänkt på hur mycket pengar Timbaland förlorar då nästan halva delen av fansen laddar ner hans musik gratis på internet, utan hans tillåtelse? Är inte det att stjäla? Och när han plötsligt "stjäl" något så blir alla ett ånglok...

Vill notera att han mycket väl kunnat samplat detta ur någon källa, utan att veta vems det var (orginalet låg trots allt utspritt överallt).

Också att alla versioner av den här suger ju totalt...

Tråden är gammal, och jag minns inte vad som sagts, eller ifall jag själv dragit några slutsatser från ljudexempel om hur de lät osv, men ändå...

Det kliar väl vanligtvis mer i folks ögon ifall den rike och kände "snor" från den lille mannen, än tvärtom. Därav ångloket.

Sen angående huruvida Timbaland känner till upphovsmannen eller ej; blir det "mindre stöld" ifall han inte känner till upphovsmannen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu drar det igång!

Sunis och Gallefoss version av Acidjazzed Evening kontrakterades av det finska skivbolaget Kernel Records Oy för två år sedan (när stölden blev känd), och nu har de lämnat in stämningsansökan mot Timbaland m.fl. till distriktsdomstolen i Florida.

Källa: musicradar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu drar det igång!

Sunis och Gallefoss version av Acidjazzed Evening kontrakterades av det finska skivbolaget Kernel Records Oy för två år sedan (när stölden blev känd), och nu har de lämnat in stämningsansökan mot Timbaland m.fl. till distriktsdomstolen i Florida.

Källa: musicradar

Frågan är om inte det där finska bolaget suger mer än timbaland, om dom nu signade låten bara för att kunna stämma en kändis på massa deg?

Inte fan tänker jag stå och applådera dylika businesstransaktioner, som om det vore den lille mannens revansch eller nåt.

Fuck you all.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Jag har skrivit lite om Timbaland vs Gallefoss och hoppas sprida insikten om den här skandalen. Vid intresse läs mer här:

Thomas Tvivlaren, 80 + 64 + 4 = 0

Sicken lustig twist allt fick när du avslutar din tårdrypande text om hur lite pengar trackerfinnen fått av Timbaland med "Piratpartiet ställer upp i höstens val till Riksdagen. Ställer du upp på Piratpartiet?" På vilket sätt är datamusikern hjälpt av en försvagad upphovsrätt tänker du? Snacka om monumental felkoppling i kritiskt läge. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

så det e ok att sno en färdig låt men man får alltså inte sno från en demo? jävla konstigt resonemang. hur orkar ni bry er om va timbaland snott när de flesta av er säkert snott tusentals färdiga låtar

piratpartiet? patetiska partiet, förbannat oviktigt fråga som tog fokus från viktigare saker i valdebatterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicken lustig twist allt fick när du avslutar din tårdrypande text om hur lite pengar trackerfinnen fått av Timbaland med "Piratpartiet ställer upp i höstens val till Riksdagen. Ställer du upp på Piratpartiet?" På vilket sätt är datamusikern hjälpt av en försvagad upphovsrätt tänker du? Snacka om monumental felkoppling i kritiskt läge. 😏

För att snabbt lämna ditt stickspår så konstaterar jag bara att även kommentarer kan tjäna som tårdrypande texter.

Som du kanske känner till är det val i höst så alla politiska partier vill givetvis framhäva sitt parti. Huvudsyftet med inlägget var dock inte det (vilket du kanske hade begripit om du läst inledningen och kollat min backlogg). Vad som dock verkar gått över ditt huvud är att ämnet är starkt relaterat till våra frågor. Är det fel av oss - som faktiskt "äger" informationspolitiken - att skriva om det vi är bra på? Tycker du det är lika fel av Socialdemokraterna att skriva om arbetslöshet eller Moderaterna att skriva om skattesänkningar?

På vilket sätt är Gallefoss behjälpt av nuvarande upphovsrätt tänker du? Ursäkta att jag travesterar men snacka om monumental felkoppling i Den Nya Tiden! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

så det e ok att sno en färdig låt men man får alltså inte sno från en demo? jävla konstigt resonemang. hur orkar ni bry er om va timbaland snott när de flesta av er säkert snott tusentals färdiga låtar

piratpartiet? patetiska partiet, förbannat oviktigt fråga som tog fokus från viktigare saker i valdebatterna.

Varför ska man inte bry sig när Timbaland inte bara skitit i den ekonomiska upphovsrätten utan även spottat den idéella (som i dessa tider har mest bäring) upphovsrätten i ansiktet. Jag menar, jag är rätt övertygad om att Gallefoss kunnat leva med att få cred för det han gjort men att inte ens ha respekt nog för att ge det är bortom uselt. Givetvis är det också intressant att Universal (en av de fyra största dinosaurierna) som gapar mest om att "musikerna måste få betaaalt" nu verkligen visar sitt rätta ansikte. De stora skivbolagen har aldrig någonsin brytt sig om annat än sina egna direktioners vällevnad...och nu "bara så där" så fick jag Latin Kings i högtalarna. Lustigt sammanträffande för det var väl de vars framgångsrika debutalbum belönades med i princip luncher på Donken?

Du som tycks vara en sådan kännare av det "patetiska Piratpartiet" kan väl då tala om vad det är för "förbannat oviktig fråga" du avser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som dock verkar gått över ditt huvud är att ämnet är starkt relaterat till våra frågor.

Fail, som ungdomarna säger. Man kan inte gnälla på att folk snyltar på ens verk om man samtidigt vill försvaga upphovsrätten. Trackerfinnen får väl för fan fildela och se glad ut, kanske sälja en t-shirt?

På vilket sätt är Gallefoss behjälpt av nuvarande upphovsrätt tänker du?

Har han rätt kommer han att vinna. Med piratpartiet får han inget om processen drar ut på tiden något år till - för visst har man bara rätt att exploatera frukten av sitt skapande i fem år när ni får bestämma? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Fail, som ungdomarna säger. Man kan inte gnälla på att folk snyltar på ens verk om man samtidigt vill försvaga upphovsrätten. Trackerfinnen får väl för fan fildela och se glad ut, kanske sälja en t-shirt?

Varken Gallefoss (eller Suni) har mig veterligen tagit någon officiell ställning i upphovsrättsfrågan så det du försöker klistra på honom istället för på mig, där det hör hemma, vänder jag mig emot.

Det du beskriver som att "försvaga upphovsrätten" är rent trams. Upphovsrätten bör reformeras (men inte avskaffas) då den i sin nuvarande form är helt otidsenlig och går stick i stäv med både allmän rättsuppfattning och demokratiska grundförutsättningar.

Har han rätt kommer han att vinna. Med piratpartiet får han inget om processen drar ut på tiden något år till - för visst har man bara rätt att exploatera frukten av sitt skapande i fem år när ni får bestämma? 😆

Det är väl typ du och Universal i hela världen som ens antyder att han inte har rätt? För övrigt är du ute och cyklar vad gäller din underliggande antydan att det "bara är att ta det till rätten". Är det något som historien visar så är det att rättsväsendet har en påfallande förmåga att gynna de som redan har resurser... Jag hoppas dock så klart att det går Gallefoss väg!

Ditt försök att spela på lösryckta satser ur vårt politiska program tycker jag är bedrägligt. Ja, vi har anammat en hållning för 5 års exklusiv vinstinriktad kopieringsrätt vilket hänger ihop med att väldigt få affärsinriktade projekt spänner bortom den horisonten. Problemet här är ju dock inte detta utan att såväl ekonomisk upphovsrätt som idéell upphovsrätt negligerats. Gallefoss har alltså inte ens tillfrågats om det är ok att använda låten. Hade Timbaland gjort det från början och varit någorlunda vänlig, uppmuntrande och tillmötesgående så tycker jag man gott kan leka med tanken att den ekonomiska ersättning som eventuellt hade kommit på tal hade blivit försumbar jämfört med vad det förhoppningsvis kommer att kosta Universal nu. PR-vinsten i att förekomma i credlistan på ett Timbalandalbum är för övrigt inte heller fy skam och väl värd att beakta ur ett marknadsföringsperspektiv.

Redigerat av thomastvivlarenDOTse
Link to comment
Dela på andra sajter

För att snabbt lämna ditt stickspår så konstaterar jag bara att även kommentarer kan tjäna som tårdrypande texter.

Som du kanske känner till är det val i höst så alla politiska partier vill givetvis framhäva sitt parti. Huvudsyftet med inlägget var dock inte det (vilket du kanske hade begripit om du läst inledningen och kollat min backlogg). Vad som dock verkar gått över ditt huvud är att ämnet är starkt relaterat till våra frågor. Är det fel av oss - som faktiskt "äger" informationspolitiken - att skriva om det vi är bra på? Tycker du det är lika fel av Socialdemokraterna att skriva om arbetslöshet eller Moderaterna att skriva om skattesänkningar?

På vilket sätt är Gallefoss behjälpt av nuvarande upphovsrätt tänker du? Ursäkta att jag travesterar men snacka om monumental felkoppling i Den Nya Tiden! 😆

ursäkta om jag ber dig å ditt partipolitiska valfiskeri på detta forum tillika marknadsföring av din blogg dra åt helvete

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Komiskt förresten att du försöker slänga skiten i Universals knä ("visar sitt rätta ansikte") när dom förmodligen är mer förbannade än finnen - och lika blåsta av Timbaland.

Du har verkligen hittat ett uselt fall att fästa dina slitna piratklyschor på - epic fail heter det visst - och min lust att rösta på PP med tanke på integritetsfrågorna fick sig just en allvarlig törn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...