Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
Lagarna ska förresten följa människan, inte tvärtom. 😳

Ja, 'människan' som ett samlat snitt av alla människor.

Inte dig o dina värderingar, eller mig o mina.

Lätt att förväxla egna värderingar med vad som är 'människans'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom retar jag mig på att du kallar honom "dataspelsnisse" och liknande.

Är det inte chipmusik han gör? Ursäkta mig om jag inte anser det som kommer ur ett SID-chip vara riktigt on par med en Timbalandproduktion.

Varför har Timbaland en Sidstation i studion? 😄🙂😄

Det är bara att skicka .sid-filen till synten, sänka basens kanal på synten, lägga på egen bas och ett trumkomp från MPC:n.

Vem som helst här på forumet kan göra det han gör? 😄
Blanda inte in forumets medlemmar. Medlemmarna i det här forumet kommer nog aldrig nå samma höjd som Timbalands fotsulor, ja.

Jag skulle inte kunna prodda Timbaland-style i normala fall, MEN nu pratar vi Block Party och Do It och enbart detta beat.

16 takter sampling+en trummaskin skulle både du och jag kunna kasta ihop med en tracker på 1½ minut.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

maybe you didn't know who it was by because it don't have the credits listed.

So you just use it. Hey, I don't know, I like it, but I'm gonna use it. Maybe somebody, you know, might well put a sample claim in, or, I don't know.

So, that's what sampling is. That's not stealing, 'cause everybody sample from everybody every day.

And it say, C-64, Commodore 64. I don't know. You know what I'm saying? So, I like it. I found it. I got sounds upon sounds upon sound. I don't know what's public domain and what's not.

I Timbalands ögon är inte SID-filen en låt, utan mer som ett autokomp från hans SID-station, och han samplar ljudet. Det är en sampling...

Det är hur lätt som helst att bevisa att Timbaland samplat Jannes låt utan att cleara samplingen.

Det är svårt, säkert omöjligt, att bevisa att Janne skulle ha credits för Do It eller Block Party.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är hur lätt som helst att bevisa att Timbaland samplat Jannes låt utan att cleara samplingen.

Det är svårt, säkert omöjligt, att bevisa att Janne skulle ha credits för Do It eller Block Party.

Nej, det är väl snarare den som gjort versionen Timba samplat som ska ha det.

Det som inte är clearat är inte tillåtet att använda.

Timba själv verkar ju tro att om han samplar något så är det tillåtet. Han hänvisar oxå till att 'alla gör det'.

So, that's what sampling is. That's not stealing, 'cause everybody sample from everybody every day.

Att man gör det betyder ju inte att det är gratis....

Han verkar oxå resonera att om man har så jävla mycket ljud som han har så vet man inte vad som är vad, o då behöver man inte heller hålla reda på vad man får använda eller inte.

I got sounds upon sounds upon sound. I don't know what's public domain and what's not.
Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Typiskt artister och skivindustrin att sno så här, göra stora pengar på andras verk för att sedan gnälla på fildelare. 😆

Heh, ja, de är typiskt.

Får inte så dåligt samvete eller tristess när man hör om folk som laddar ner madonna och beyonce gratis och sånt. Tycker det är värre när ödmjuka musiker blir offer. Jag försöker faktiskt stötta musikerna som jag gillar (Som Ticon, Miss Kittin, Vitalic osv) genom att köpa skivor faktiskt.

När det gäller sampling, så gör faktiskt många så ju det är ingen nyhet. Amon Tobin är ju ett exempel...

By the way, låten som de stal var faktiskt riktigt bra!

Kör på killar/tjejer!!

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Typiskt artister och skivindustrin att sno så här, göra stora pengar på andras verk för att sedan gnälla på fildelare.

Typiskt piratfildelare att bortförklara sitt beteende...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker att Soxics beteende börjar likna trollning? Alltså: mata inte trollen! Fast det är väl lönlöst med den uppmaningen misstänker jag...

FÖRLÅT ATT DETTA ÄR OT! men jag passar på, vill inte starta en egen tråd för en enkel fråga 😛

Vad betyder trollning egentligen? är det när man endast lägger in provocerande inlägg för att få fram en debatt, eller har jag missuppfattat det? Försöker reda ut alla begrepp som man stött på här och inte greppat ännu (fast man varit medlem bra länge), lite pinsamt, men om man inte frågar får man inget veta 🙂

Angående debatten så tycker jag det är grymt fult gjort. Förstår inte varför han gjorde det.

OBS! har inte läst alla inlägg från början

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker att Soxics beteende börjar likna trollning? Alltså: mata inte trollen! Fast det är väl lönlöst med den uppmaningen misstänker jag...

Vad bekvämt att avfärda meningsmotståndare som troll. Har du inget att säga kan du ju vara tyst istället för att börja kasta sand.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt artister och skivindustrin att sno så här, göra stora pengar på andras verk för att sedan gnälla på fildelare.

Typiskt piratfildelare att bortförklara sitt beteende...

Intressant att du återigen valde att utelämna smilien som påpekade ironin i inlägget. 🙂 Dessutom var det nog ganska länge sedan jag verkligen fildelade. Jag brukar nöja mig med att bara ladda ner. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker att Soxics beteende börjar likna trollning? Alltså: mata inte trollen! Fast det är väl lönlöst med den uppmaningen misstänker jag...

FÖRLÅT ATT DETTA ÄR OT! men jag passar på, vill inte starta en egen tråd för en enkel fråga 😉

Vad betyder trollning egentligen? är det när man endast lägger in provocerande inlägg för att få fram en debatt, eller har jag missuppfattat det? Försöker reda ut alla begrepp som man stött på här och inte greppat ännu (fast man varit medlem bra länge), lite pinsamt, men om man inte frågar får man inget veta 🙂

Angående debatten så tycker jag det är grymt fult gjort. Förstår inte varför han gjorde det.

OBS! har inte läst alla inlägg från början

//Anders

Torde väl vara något sådant eftersom han drar upp en nästan ett år gammal tråd bara för att provocera och än en gång gör en tråd till en meningslös piratkopieringstråd. Verkar visst inte vara lika kul att diskutera det i tråden som ligger i OT-delen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Vilken bekväm infallsvinkel. För det första, låt oss klargöra en sak herr provokatör, det var inte jag som drog fram denna tråd. När jag postade i den låg den redan högst upp i högen så några inlägg innan mitt måste ha raderats. För det andra, tycker du på fullaste allvar att det är okej att stjäla låtar som någon annan skrivit för att sedan gnälla på fildelare? Ta dig i kragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Vilken bekväm infallsvinkel. För det första, låt oss klargöra en sak herr provokatör, det var inte jag som drog fram denna tråd. När jag postade i den låg den redan högst upp i högen så några inlägg innan mitt måste ha raderats. För det andra, tycker du på fullaste allvar att det är okej att stjäla låtar som någon annan skrivit för att sedan gnälla på fildelare? Ta dig i kragen.
Ja, visst är det? Ditt är det första på knappt ett år vilket är svårt att misstolka. Källkritik är jag duktig på så när du säger att inlägg har blivit raderade tvivlar jag en aning. Men fortfarande, ditt inlägg för tråden i en riktning som vi har sett alldeles för många gånger det sista. Dubbelmoralen är ju intressant (även om jag inte associerar Timbaland med stora stämningar av fildelare...?), men låt tråden behålla sitt ämne. Finns en annan tråd för piratkopeiring och vill du ha svar av mig får du fråga där.

Med vänliga hälsningar,

Herr Provokatör

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är det? Ditt är det första på knappt ett år vilket är svårt att misstolka.

Jag förstår att det är det för dig. Om du tror att jag letat fram en tråd om någon finsk synthpoppare som fått sin låt stulen av en hipphoppare är du ju bra löjlig. Jag har inget intresse i vare sig finsk synthpop eller hiphop. Vill du hänga upp dig på det?

Källkritik är jag duktig på så när du säger att inlägg har blivit raderade tvivlar jag en aning.

Du behöver inte tro det om du inte vill, jag struntar i vilket. Men när du ljuger och påstår saker som jag vet inte är sanna så kommer jag självfallet att säga emot.

Men fortfarande, ditt inlägg för tråden i en riktning som vi har sett alldeles för många gånger det sista.

Tala för dig själv istället. Det här är ett forum där man diskuterar saker. Är du plötsligt moderator nu? Jag kommer med en infallsvinkel som jag tycker är både aktuell och intressant. Jag påpekade även med min smilie att jag var ironisk. Det är du och dina hantlangare som gör det till ett problem. Jag vet inte vad ni är för ryggdunkargäng, men låt moderatorerna sköta moderatorbiten.

Dubbelmoralen är ju intressant (även om jag inte associerar Timbaland med stora stämningar av fildelare...?), men låt tråden behålla sitt ämne. Finns en annan tråd för piratkopeiring och vill du ha svar av mig får du fråga där.

It takes two to tango.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Såg att ni ska skriva om Timbaland i nästa nummer.

Då kanske ni kan kommentera hur Timbaland tycker det är OK att sno andras verk.

Visst är det roligt att sampla/sno idéer. Men Timbaland gör det utan att ge cred till originalartister.

Den här är riktigt riktigt illa enligt min mening, då han verkligen snott rakt av (se film för bevis).

Svar från Timbaland där han rakt ut erkänner att han snott någon annans verk rakt av men

säger att originalartisten är en quote "idiot" eftersom det var musik från ett "videogame" - vilket inte ens stämmer.

(och om det nu vore sant så ska folk som gör spelmusik inte ha några rättigheter?)

Här är några fler exempel där inte gjort rätt för sig:

http://www.youtube.com/watch?v=ORsHlKSyvBo...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=6PpIImvvPC8...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=R6PYMyJp9Wo...feature=related

Kommersiell hiphop/rnb. Producenterna är bara ute efter blingbling, det blir så övertydligt.

Skulle vara kul att veta vad IFPI gör åt detta.

Får originalartisterna ersättning?

Dags för lite grävande Studiojournalistik. 😲

Timbalame. 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig vetat/läst mycket om Timbaland förutom att man hört att han är en av dagens största/bästa producenter, sen när han ska omskrivas i Studio får man väl det bekräftat.

Håller själv på med hiphop-beats vid sidan och säljer några av dem, men hatar samples och snodda idéer och allt vad det innebär, man är fan ingen musiker om man går runt och snor andras verk och klappar in trummor, aldrig i helvete.

Dagens mainstream-musiker är ju ett jävla skämt egentligen.

Jämför det som såldes(läs: var mainstream) kring 60-70-talet och dagens, det är inte ens lite roligt längre, det är bara jävligt tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är jag inte förvånad? Inte lustigt på att folk ibland klagar på att vissa låtar är precis det samma. Hörde på radion för något år sen att någon rippade off popcorn osv osv... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyheten må vara gammal men situation känns igen. Jag tycker att Janne Sinu ska vara stolt att t.om. Nelly Furtago sjunger till hans melodi.. Oförstörd och allt.. Sen är det ju som herr Timbaland säger.. Det är ju bara en dataspelslåt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
gammal nyhet.. detta ämne disskuterades livligt för nåt år sen.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...timbaland+finsk

Sökte på Timbaland men hittade inte denna tråd. Sökfunktionen verkar fungera dåligt.

I vilket fall är det jävligt ironiskt att musikindustrin är mot fildelning men för sampling/snodda låtar - så länge som originalartisten inte är rik och har råd att stämma.

Så jävla sjukt. Känner äckel inför hela sättet dom hanterar frågan på, sådan dubbelmoral. För oss som gör musik

i syften andra än att tjäna pengar, så räcker det ju med att man blir erkänd genom cred... Inte ens det kunde den jäveln (Timbaland) göra utan kallar originalartisten för "idiot". Fy fan vilket svin alltså.

Dessutom hade det räckt om Timbaland kontaktat originalartisten - eller bara gett honom credd på skivan.

Det hade iaf jag nöjt mig med.

Redigerat av cnt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Folk blev upprörda när de fick veta att med på introt på en av Kents senaste låtar var en loop ifrån Apple (appleloop)... mmm det var väl inte loopen som var låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blev upprörda när de fick veta att med på introt på en av Kents senaste låtar var en loop ifrån Apple (appleloop)... mmm det var väl inte loopen som var låten?

Usher fick tuppjuck när han upptäckte att hans beatmaker hade satt ihop några färdiga loopar till n av hans största hits hörde jag av en vän häromdagen. Tydligen blev inte skivbolaget så glada!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blev upprörda när de fick veta att med på introt på en av Kents senaste låtar var en loop ifrån Apple (appleloop)... mmm det var väl inte loopen som var låten?

Usher fick tuppjuck när han upptäckte att hans beatmaker hade satt ihop några färdiga loopar till n av hans största hits hörde jag av en vän häromdagen. Tydligen blev inte skivbolaget så glada!

Ja jag skrev det i en tråd här för nån månad sen. Han satte ihop 2 loopar från garageband och lade på trummor och strings. Sen sålde han den riktigt dyrt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...